Partner

29 oktober 2020

Training & Opleiding

MAKERSPLAYCE

EEN VRIJBLIJVENDE ONTMOETING TUSSEN TECHNOLOGIE, ONDERNEMERSCHAP EN CREATIVITEIT

In het atrium van Fontys Hogeschool Engineering, onder de imposante houten trappen in de centrale hal, bevindt zich Makersplayce. Een inspirerende ontmoetingsplek voor en gerund door studenten. Place-to-be voor verbinders die begrijpen dat techniek overal in zit. Voor makers die elkaar graag ontmoeten, machines delen en ideeën uitwisselen. Voor doorzetters die weten dat je met state-of-the-art apparatuur en ouderwets gereedschap bijna alles kunt maken. Voor creatievelingen die graag aan de slag gaan. Niet omdat ze een goed cijfer moeten halen maar gewoon omdat ze dat graag zelf willen. Voor doeners die willen spelen maar ook durven te falen. Voor de nieuwsgierigen onder ons die vakoverschrijdend willen onderzoeken, ontwikkelen en oplossen. Kortom voor al die ondernemende studenten die willen ontdekken waar ze goed in zijn.

Fontys Hogeschool Engineering is lid van het Make Impact Consortium van het Massachusetts Institute of Technology. Dit internationale samenwerkingsverband stimuleert de integratie tussen technologie, creativiteit en ondernemerschap op het gebied van metaalbewerking, additive manufacturing (3D printen), elektronica en bijvoorbeeld productdesign. Een van de manieren waarop ze dit doen is door het oprichten van Makerspaces zoals bij Fontys.

Het logo van deze nieuwe Makerspace, Makersplayce Eindhoven, bestaat uit een gloeilamp met de letter M erin. Een mooie verbinding tussen de hightech regio Eindhoven en de oproep ‘think brighter’. Demi van Lierop, tweedejaars student Communicatie en Thomas van der Sterren, vierdejaars Mechatronica kunnen niet wachten om het concept Makersplayce toe te lichten. Demi: “Ik werk als student-assistent bij Makersplayce. Samen met zes andere studenten houden we ons bezig met financiën, het organiseren van activiteiten, veiligheid en communicatie. Het is een betaalde baan. Vrij uitzonderlijk maar perfect. Ik kan hier enorm veel praktijkervaring en ondernemingsvaardigheden opdoen. Net als in een bedrijf maar toch anders. Niemand komt hier omdat het moet en je bent niet gebonden aan regels, voorwaarden of exameneisen. Hoe paradoxaal het ook klinkt: die vrijheid is heel productief.

Makersplyce

Spelend leren

Ook Thomas werkt als student-assistent bij Makersplayce. Thomas: “In deze ruimte komen we bij elkaar om creatieve ideeën te delen op het gebied van STEAM (Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics). Daarbij kunnen we gebruik maken van de technische apparatuur die hier aanwezig is. Zo hebben we laatst een klein onderdeel van een machine geprint voor een ondernemer. We willen de samenwerking tussen bedrijven en studenten graag bevorderen. Daarom komt hier een prikbord waar gegadigden opdrachten, vacatures of problemen aan studenten kunnen doorgeven. Daarbij moet ik wel aantekenen dat we geen alternatief ingenieursbureau zijn. We zullen nooit een resultaatverplichting aangaan want we zijn en blijven een onderwijsinstelling. Iets leren omdat je het leuk vindt, dat staat voorop. We zijn een community die werkt vanuit intrinsieke motivatie. Ook na het afstuderen kunnen studenten gebruik blijven maken van de ruimtes. Hierdoor vindt er ook vanuit die kant weer uitwisseling plaats.”

Integratie bevorderen tussen technologie, creativiteit en ondernemerschap op gebied van metaalbewerking, additive manufacturing (3D printen), elektronica en bijvoorbeeld product design

Mensenwerk

“Wij geven hier eveneens cursussen want vaak zie je dat studenten ook interesse hebben in andere werkvelden”, vervolgt Thomas. “Een werktuigbouwkundige kan het heel leuk vinden om meer te leren over elektrotechniek. Of een student Mechatronica die wil leren lassen, kan hier terecht. Student to student maar ook professional to student of student to professional’’.

Thomas wijst naar een robot die in de ruimte staat: “Kijk, deze robot is klaar zodra hij zijn taak begrijpt en uitvoert. Puur functioneel en daar laten we het bij. Feitelijk is dat een gemis want er zou meer interactie met de omgeving kunnen zijn. Maar dan zou je meer aandacht aan het uiterlijk van

deze robot moeten schenken. Wij leren bij Fontys heel goed hoe we een robot moeten ontwerpen maar wat is de impact van deze robot? Daarover zouden we in Makersplayce bijvoorbeeld kunnen brainstormen. Want hoe je het wendt of keert: techniek is en blijft mensenwerk.” Voor meer informatie, mail naar makersplayce@fontys.nl

Gerelateerd