Wie AI slim inzet, groeit straks twee keer zo hard

Afbeelding

Nee, deze tekst is niet door AI gegenereerd. Het is het werk van een redacteur na een inspirerend interview. Maar het had wel degelijk gekund. Want het vak van tekstschrijver is één van de beroepen die door de snelle en krachtige opkomst van Artificial Intelligence (AI) en in het bijzonder ChatGPT een hele nieuwe invulling zal gaan krijgen. En er zijn veel meer beroepen en vakgebieden waar de ‘digitale werknemer’ het stokje deels of helemaal over zal gaan nemen. Dat is een ontwikkeling die niet meer tegen te houden is en alleen maar zal groeien. En ook de arbeidsmarkt wordt flink opgeschud.

Het is daarom voor zowel werkgevers als werknemers verstandig om zich goed voor te bereiden op het snel veranderende speelveld”, zegt Tom Bos, CEO van SkillsTown. De nummer 1 online opleider voor professionals met inmiddels honderden onlinetrainingen die in verschillende leervormen worden aangeboden.

“SkillsTown (h)erkende al in een vroeg stadium de impact die ChatGPT en AI op ons werk en dagelijks leven zouden krijgen. En dat deze baanbrekende ontwikkeling heel veel vragen op zou gaan roepen bij mensen en organisaties”, vervolgt Bos. “Daarom hebben samen met een groep experts de themabundel Get Skilled AI van SkillsTown ontwikkeld. Aan de hand van de modules in deze bundel leer je alles wat je nodig hebt om technologie als ChatGPT, Copilot en Midjourney slim toe te passen op het werk, maar ook in het dagelijks leven. Want, de één wordt er misschien wat eerder mee geconfronteerd dan de ander, vrijwillig of gedwongen, maar iedereen krijgt vroeg of laat met de AI-revolutie te maken. Het is niet voor niets dat vanuit Brussel inmiddels Europese wetgeving is opgesteld voor het gebruik van AI.”

Medewerkers leren over kansen en

bedreigingen

De zogenaamde AI-act waar Bos aan refereert, heeft in eerste instantie als doel het gebruik van AI te reguleren, maar ook om AI-gebruik binnen Europa te versnellen door mensen AI-geletterd te maken. Bos: “Het is eigenlijk heel paradoxaal. Enerzijds moeten mensen beschermd worden tegen het oneigenlijk gebruik van AI, bijvoorbeeld voor misleiding, oplichting of manipulatie, anderzijds zien we ook de toegevoegde waarde van AI voor de samenleving en de arbeidsmarkt in het bijzonder. Een goede inzet van AI kan bijvoorbeeld de werkdruk verlagen en werkgeluk verhogen. De AI-act moet ervoor zorgen dat mensen de kansen zien en de bedreigingen herkennen.”

“Juist bij het vinden, boeien en binden van medewerkers kan de inzet van AI een heuse gamechanger zijn”

Zorg voor AI-geletterde medewerkers

Daarbij ziet ‘Brussel’ een belangrijke rol weggelegd voor organisaties en bedrijven die met AI werken of gaan werken. Zij krijgen vanuit de AI-act de verplichting om ervoor te zorgen dat hun medewerkers ‘AI-geletterd’ zijn. Dat wil zeggen dat de medewerkers begrijpen wat AI is en hoe het werkt. Ze zijn zich bewust van de risico’s en de kansen. En ze hebben kennis van eventuele ethische en juridische aspecten van AI. Zo kunnen ze verantwoordelijk omgaan met het gebruiken van AI systemen. Bos: “En dat is eigenlijk heel logisch. In heel veel sectoren wordt AI immers al gebruikt. Bijvoorbeeld waar het gaat om het automatiseren van routinetaken, het analyseren van data- en risico’s waardoor besluitvorming verbetert, het verhogen van de samenwerking binnen de organisatie of het beter beheren van tijd. AI biedt mogelijkheden om werkprocessen te optimaliseren waardoor de productiviteit stijgt en de kwaliteit van de output verbetert wat op de langere termijn bijdraagt aan succes.''

Uitdagingen voor uw medewerkers

Slimmer werken in plaats van harder werken. En met minder mensen dezelfde doelen bereiken of zelfs beter presteren. Het is de droom van elke werkgever. Toch zet Bos een stevige kanttekening. “Je kunt niet zonder medewerkers met verstand van zaken. Want iemand moet de input geven aan de systemen en de output controleren op kwaliteit. En daar heb je gekwalificeerde mensen voor nodig. En juist bij het vinden, boeien en binden van medewerkers kan de inzet van AI een heuse gamechanger zijn. In plaats van tijd te verspillen aan generieke trainingen, kun je met AI gepersonaliseerde leertrajecten ontwikkelen die specifieke kwaliteiten versterken, die elke medewerker in zich heeft. Afgestemd op jouw specifieke behoeften en doelen. En ja, dan kan het best zijn dat bepaalde functies een andere invulling gaan krijgen of dat bepaalde beroepen zelfs helemaal zullen verdwijnen. Maar dat hoeft zeker geen bedreiging te zijn, niet voor de organisatie en niet voor de medewerkers als zij dit tijdig onderkennen en meeveranderen en zich aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Sterker nog, wij zien het voor beide partijen als een kans om succesvol te zijn en te blijven. Want voor ons is het simpel, AI is de toekomst. En daar twijfelt binnen SkillsTown niemand aan.”

Bericht afbeelding
Contactinformatie

Skillstown
Bogert 31-14
5612 LX Eindhoven
Nederland

+31 (0)88 141 0000info@skillstown.comhttps://skillstown.com

Contactpersoon
Author avatar

23 oktober 2025
Gepubliceerd door: Rob Verdijk

Rob Verdijk is eigenaar van In Business Network