Ga terug
Partner

25 mei 2022

Training & Opleiding

Young Business: kansen voor studenten en ondernemers

Beroepsonderwijs levert makers. Aanpakkers. Doeners die in onze samenleving hard nodig zijn. Om studenten zo goed mogelijk op de arbeidsmarkt voor te bereiden, werkt beroepsopleider Curio veel samen met het bedrijfsleven in de regio. Onder andere via het Projectbureau Young Business. Dat biedt kansen voor studenten én ondernemers.

Een nieuw Tiktok-account. Een social mediaplan voor de productintroductie. Een hogere ranking op Google. Vrijwel elke ondernemer heeft uitdagingen op het gebied van social media en online marketing. Maar hoe pak je dat aan? En waar haal je de tijd vandaan? Mbo-studenten kunnen veel voor ondernemers betekenen. Daarom koppelt Curio met het Projectbureau Young Business studenten en ondernemers aan elkaar.

Leren door te doen

Young Business heeft twee onderdelen, vertelt docent en projectbegeleider Jessica Eijgelsheim. ‘We begeleiden jongeren die dromen van een eigen bedrijf. Zelf begon ik daar ook tijdens mijn studie al mee. Nog steeds combineer ik dat met mijn baan en met die ervaring help ik studenten op weg. Ik nodig ook vaak ondernemers uit om hun ervaringen te delen.’ Daarnaast voeren studenten projecten uit voor ondernemers. ‘Projecten worden bij Young Business in de vorm van een keuzevak aangeboden. Hierbij kun je denken aan, ondernemerschap, online marketing, webdevelopment en marketingcommunicatie. We gebruiken daarvoor het liefst echte praktijkopdrachten. Bijvoorbeeld voor Stekkie Ecosystemen, dat zelfvoorzienende en duurzame plantjes levert. Een studente maakte een effectief social mediapakket. De ondernemer is zo enthousiast dat hij nu elk jaar studenten inschakelt. De eerste deelneemster hield er bovendien een baan aan over.’

Samen trots

Daaruit blijkt: Young Business levert veel op. Jessica legt uit: ‘Studenten leren niet alleen in de praktijk over online marketing, maar ontwikkelen tijdens het project ook andere vaardigheden. Zoals zakelijke contacten leggen, heldere afspraken maken en plannen. Deelnemende bedrijven zien vaak praktische resultaten als een verbeterde webshop of meer volgers op social media. Wat ook goed is om te weten: we zorgen bijna altijd voor een goede match. Wil een cupcake-bakker een webshop? Dan zoeken we daar bakkerijstudenten bij. Wil een kledingzaak meer volgers? We hebben veel studenten in de mode die sterren zijn op Instagram. Ik leg het eerste contact, maar daarna krijgt de student de verantwoordelijkheid voor het project. De student neemt zelf de leiding en wij kijken van een afstandje mee en begeleiden en coachen de student. Zo wordt het echt een project waar de ondernemer en de studenten samen trots op kunnen zijn. Precies zoals het is bedoeld.’

Ben jij een ondernemer en heb jij vragen of een tof project op het gebied van marketing? Of ben jij de ondernemer die onze studenten kan inspireren? Neem contact op met jessica@young-business.nl.