9 augustus 2023

blogRetail & Marketing

Waarom franchising? Samen aan de slag = 10 x sneller!

Als je wilt groeien met een product wat in je eentje niet lukt, is franchising dé oplossing! In 2021 hebben 900 franchise ketens in nederland bijna € 40 miljard omzet gerealiseerd - door samen op te trekken en zaken samen aan te pakken.

Stel, je hebt een briljant product, een slim businessmodel en voldoende omzet en winst om heel blij van te worden. Dan kun je natuurlijk achteroverleunen en genieten van je succes, maar je kunt er ook nog een keer extra van profiteren door dat succes te vermenigvuldigen. Beter gezegd: door je product schaalbaar te maken en je ‘kopieën’ door anderen te laten runnen.

Een paar ‘fast facts’:
Franchising is nergens zo populair als in Nederland. Vijftien jaar geleden telde Nederland zo’n 16.000 franchisevestigingen, inmiddels zijn het er al meer dan 30.000 en werken er bijna 400.000 mensen. Ik denk dat het er nog veel meer zullen worden, en niet alleen in de winkelstraat.

Zo staat job-franchising eigenlijk nog in de kinderschoenen. Je kunt je als zelfstandige klusser bijvoorbeeld aansluiten bij De Klussenier of als autoverkoper bij De Automakelaar en zo profiteren van de naamsbekendheid en allerlei ondersteunende kennis en diensten.

Ik heb zelf nogal wat franchisees miljonair zien worden, niet alleen bij McDonald’s maar ook bij andere franchise organisaties. Ze begonnen ooit als tandarts, slager, politieagent, leraar of manager, maar ontdekten gaandeweg dat ze eigenlijk veel liever ondernemer waren. En als je uit het juiste hout bent gesneden, kun je als franchisee een vliegende start maken door je te koppelen aan een succesvol, kant-en-klaar concept.

Natuurlijk kun je als eenling besluiten om alles zelf te doen en in het hele land vestigingen openen en personeel aannemen. Dat vereist echter een enorme investering die veel tijd en veel aandacht kost en waarbij de groei vaak minder snel gaat dan wanneer je het met franchisees doet.

Er gaat volgens mij niets boven een enthousiaste franchisenemer die zelf ook heeft geïnvesteerd in zijn ‘eigen’ onderneming.

Want franchising gaat uiteindelijk om samen oppakken, aanpakken en dóórpakken - samen aan de slag, samen sterk en, heel belangrijk, samen succesvol groeien 💪.


En? Hoe denk jij hierover? Care to share?

Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert René ondernemers en managers bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en ‘Groeikracht’-sessies en heeft het #1 managementboek ‘Het Geheim van Groeikracht’ hierover geschreven, waarvan de engelstalige versie sinds 1 januari 2023 wereldwijd wordt verkocht als ‘The secret of BIG’.

Meer informatie over René op https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ - hij is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nl of +31 6 199 787 04