Partner

15 oktober 2020

Vastgoed

VAN NUL KOFFIEKENNIS TOT TOPMERK IN PRACHTIGE BRANDERIJ

‘VOORAL OP DOORZETTINGSVERMOGEN’

Nul koffie kennis, nul verkoopervaring, maximaal doorzettingsvermogen, durf en echt geloven in je product. Ziehier de ‘blend’ voor het succesverhaal van Cook & Boon - Coffeeroasters. ‘Al 27 jaar zoveel ideeën en dat levert op. Zelfs nu stevenen we minimaal af op onze jaarprognose’.

In 1987 openen de broers Paul en Frank Merkus een café. ,,We hadden geen verstand van horeca. We waren student, maar een café trok meer”, zegt Paul Merkus. Met succes: vijf jaar later verkochten ze hun bedrijf aan Heineken.

In die vijf jaar hadden ze de horecawereld goed leren kennen en het begon te kriebelen: ze richtten hun pijlen op de koffiebranche. ,,In die jaren, we hebben het over de beginjaren negentig, was de koffiewereld een oude bedoening. Een volledig verdeelde markt waar je als buitenstaander niet tussenkwam. Iemand kocht tenslotte al tien jaar koffie van partij x en daar was geen ruimte voor een tweede leverancier. Zeker niet van een paar jongens die net beginnen in de koffie.”

“We hebben zoveel mogelijk ruw gelaten. Dat past bij onze merkuitstraling. Toen de bouwplannen er waren, wilden we daarom sowieso beton”- Paul Merkus, mede-eigenaar Cook & Boon

Toch maken ze een plan, vertelt broer Frank Merkus. ,,In België stond een oude koffiebranderij te koop. Geheel authentiek, met een zeer enthousiaste eigenaar die met pensioen ging. We waren om. Dit wilden we: koffie branden en verkopen. We hebben die koffiebranderij niet gekocht, hoewel die authentieke branderij van toen nu heel erg hip zou zijn. Gelukkig liepen we tegen iemand op die alle koffiekennis had en zo zijn we van start gegaan.

Willy Naessens

Wat volgde waren jaren vol frisse ideeën, het bouwen aan een nieuw, eigen merk, maar ook jaren van moeizame onderhandelingen om je koffie ergens op de kaart te zetten. ,,We moesten het in die tijd hebben van horeca-eigenaren die ons wel zagen zitten of die problemen hadden met hun eigen leverancier. Omdat die bijvoorbeeld wel eens een steekje liet vallen. Daar hadden wij gelukkig een antwoord op, in de vorm van een mooi aanbod aan koffie en koffiemachines.

”Daar komt bij dat de Cook & Boon koffiemelanges meteen in de smaak vallen. Frank Merkus: ,,Als wij een proeverij mogen houden, dan gaan we er met de opdracht vandoor. Vasthouden van de klant is voor ons geen probleem. Daar steken we veel tijd in. Nog altijd gaan Paul en ik vaak zelf op pad en dat wordt gewaardeerd door onze klanten.

”Ondertussen is Cook & Boon een bekend merk in de horeca en ook daarbuiten, onder meer bij ondernemers. ,,Onze koffie is misschien per kopje een paar centen duurder dan een ander merk, maar de smaak en de merkuitstraling leveren zoveel meer op. Je verkoopt als ondernemer toch ook een product waarin je zelf heilig gelooft? Dan ga je toch geen slappe koffie schenken? Heb je lekkere koffie, dan drinkt een klant er graag een tweede bakje van. Dat betekent in de horeca extra business. De klant langer vasthouden is echter goed voor alle ondernemers”, zegt Paul Merkus.

Geplust met private labels voor supermarkten

Dat de broers de juiste snaar hebben geraakt, is duidelijk. Zelfs in dit bizarre corona-jaar lijkt het bedrijfsresultaat af te steven op de prognose. Ze hebben naar eigen zeggen al 27 jaar goede ideeën en een aantal hiervan is nu goud waard gebleken. Het jongste idee is het aanbieden van thuispakketten, voor mensen die de Cook & Boon koffie van hun werk missen. Dat is niet voldoende om de teruggang van verkopen in horeca en bedrijfsleven op te vangen. Frank Merkus: ,,We hebben vooral geplust met onze private labels voor supermarkten. Daar is de omzet met veertig procent omhoog geschoten. Gelukkig zien we nu dat de horeca weer goed van start is gegaan.

”In de branderij, die door grote ruiten vanuit de showroom te zien is, wordt dan ook hard gewerkt om alle koffie en bijproducten de deur uit te krijgen. Een zeer strak en modern ingerichte showroom overigens, waarin beton de hoofdrol speelt. Het ontwerp van Dick Venneman van architectenbureau Dedato voorziet in een lichte, koele en prettige omgeving, met centraal een schitterende patio waar een boom met het bedrijf meegroeit.

We wilden sowieso beton

Gebouwd door Willy Naessens Industriebouw Nederland, de bouwer bij wie beton altijd de hoofdrol speelt. ,,We hebben zoveel mogelijk ruw gelaten. Dat past bij onze merkuitstraling. Toen de bouwplannen er waren, wilden we daarom sowieso beton. En dat heeft heel erg goed uitgepakt. We zijn echt zeer tevreden over ons hoofdkantoor en de samenwerking met Willy Naessens”, zegt Paul Merkus die tot besluit toevallige passanten uitnodigt vooral een keer te komen kijken. En natuurlijk meteen een kop Cook & Boon te proeven in de best passende omgeving.Bron: de Ondernemer | Schrijver/fotografie: Mark Litjens