Partner

5 juli 2022

Innovatie & Duurzaamheid

SAMEN INNOVEREN

FONTYS HOGESCHOOL ICT BESTAAT 50 JAAR

In de vijf minuten dat ik moet wachten op de Fontys Hogeschool ICT op Strijp-T komen er, los van elkaar, maar liefst vier studenten naar met toe met de vraag of ze me ergens mee kunnen helpen. Het vooroordeel van de in zichzelf gekeerde ICT-nerd kan wat mij betreft hiermee definitief op de schop. Het is sowieso erg leuk om in dit innovationLab rond te lopen. Overal zitten jongeren bij elkaar, er wordt Nederlands gesproken maar ook veel Engels. Klaslokalen hebben plaats gemaakt voor tafels en werkplekken waar studenten met elkaar, met collega-experts en met samenwerkingspartners overleggen. Hier wordt onderzocht, ondernomen, ontwikkeld en geleerd. Het gonst en het leeft!

Dit jaar bestaat deze ICT-opleiding 50 jaar. Het is een van de vakgebieden die in een halve eeuw het snelste veranderde en groeide tot de grootste opleidingstak van de Fontys Hogeschool met 4500 nationale en internationale studenten, 360 collega-experts en vele samenwerkingspartners op locaties in Eindhoven en Tilburg. Frens Vonken is directeur Fontys Hogeschool ICT: “Terugkijkend op de afgelopen jaren dan is de actualiteit van wat we doen het meest veranderd. We zijn geen school meer maar een innovatie-instituut. Onze studenten leren door te doen, door actief te zijn met vragen uit de praktijk; met medestudenten, collega-experts en samenwerkingspartners uit het werkveld. Als onze studenten een diploma krijgen dan zijn ze in de praktijk meteen inzetbaar. Ze hoeven niet meer ingewerkt te worden, het zijn medewerkers die innovaties binnenbrengen.”

Je moet studenten wel de ruimte geven om creatief te kunnen zijn

“ICT is niet alleen een technisch vak maar het is vooral ook creatief”, vervolgt Frens. “Deze twee disciplines lijken tegenover elkaar te staan maar dat is beslist niet zo. Je moet studenten wel de ruimte geven om creatief te kunnen zijn. Als je zegt: dit is het klaslokaal, de docent, het boek, het rooster en over zoveel tijd krijg je een toets, dan doorlopen ze allemaal op hetzelfde moment, dezelfde route. Nu zeggen we: ‘Dit is het probleem, dit zijn de collega-experts die je begeleiden, dit zijn de bronnen en dit is iemand uit de praktijk die het probleem opgelost wil hebben. Onderzoek het en kom met een oplossing’. Wat er ook veranderd is, is dat de opleiding internationaler is geworden. We hebben meer dan 1500 internationale studenten en 100 internationale collega’s.”

Als onze studenten een diploma krijgen, zijn ze in de praktijk meteen inzetbaar. Het zijn medewerkers die innovaties meebrengen

Betekenisvol

ICT heeft altijd tot doel om iets voor mensen te betekenen. Frens: “De uitdagingen die studenten aangaan, kunnen technisch zijn zoals het versnellen van een IT-systeem maar het kan ook gaan over het ondersteunen van eenzame ouderen of de verbinding in de samenleving versterken. De toepassingen zijn breed, zo niet eindeloos. Heel veel innovaties zijn ICT-gedreven. Kijk naar de automobielindustrie, de zorg, of naar de landbouw. Mijn voorspelling is dat asperges over 10 jaar door robots worden gestoken net als tomaten en aardbeien. Waar studenten zich nu mee bezig houden, is over een paar jaar standaard.”

Frens: “We hebben inmiddels 150 bedrijven, overheids- en zorginstellingen die een partnerschap met ons hebben. Dat betekent dat ze zich structureel en voor langere termijn verbinden met ons instituut. Daarin hebben we twee niveaus: partners in education en partners in innovation. De laatste zijn de partners die zich het meest intensief aan ons verbinden. Zij worden gekoppeld aan onze hogere jaars studenten. Per jaar leveren ze drie onderzoeksopdrachten in waaraan ze met onze collega-experts en studenten werken. Eén dag in de week zijn ze dan ook fysiek hier aanwezig. Of ik het na 30 jaar nog steeds een boeiend vak vindt? Jazeker! Sterker nog, ik vind het met de dag boeiender en interessanter worden.”