9 december 2019

Innovatie & Duurzaamheid

Pal-V: ‘s Werelds eerste vliegende auto

Gaat de vliegende auto uit Brabant geschiedenis schrijven?

Hij heeft een grote passie voor innovatie en een achtergrond in de financiële wereld. Een krantenbericht was voor Ted den Ouden aanleiding om in te stappen in een droomproject. “Mijn moeder liet me in 2003 een artikel lezen. Het ging over John Bakker uit het Brabantse Raamsdonksveer. Hij was bezig een bedrijf te starten om de eerste vliegende auto ter wereld te maken.” Den Ouden, inmiddels aandeelhouder, vertelt zijn verhaal: over hoe dromen en investeren leidden tot de vliegende auto PAL-V waarmee hij geschiedenis wil schrijven. "Toen ik dat krantenbericht las, werd ik direct enthousiast. Ik ben nu eenmaal heel nieuwsgierig en dol op innovaties. En ja, een vliegende auto, voor wie is dat nu geen jongensdroom? Diezelfde middag nog belde ik met John Bakker en de volgende dag zaten we om de tafel."

Zoeken naar investeerders

De ideeën waren volgens Ted den Ouden ‘fantastisch, geweldig’. Maar hoe haalbaar is het om zo’n vliegende auto echt te realiseren? Er moest een heleboel geld komen om het droomproject van de grond te laten komen. “Op basis van ‘no cure no pay’ ben ik aan de slag gegaan. Drie maanden lang ging ik op pad, in gesprek met potentiële financiers die ik kende vanuit mijn netwerk. Dat vinden van investeerders, dat ging niet gemakkelijk. Ik werd óf uitgelachen, óf mensen zeiden: ‘Kom over een jaar of vijf maar terug’. Na zo’n termijn zou er wat meer zekerheid zijn. Natuurlijk weet ik dat een ontwikkeltraject lang duurt. Alhoewel, als je me toen had gezegd zestien jaar…”

Gelukkig bleken er meer mensen te geloven in de vliegende auto. Robert Dingemanse, de huidige CEO, kwam aan boord en gaf het bedrijf PAL-V serieus vorm. In 2007 stond het businessplan. In de jaren daarna kwamen er grotere financieringinstanties aan boord en raakte PAL-V in een stroomversnelling. Meerdere investeerders raakten geïnteresseerd.

Carver en gyrokopter

Ondertussen ging het proces aan de tekentafel door en kreeg de vliegende auto steeds meer vorm. “Het principe van de PAL-V is ontstaan uit een combinatie van de Carver en de gyrokopter”, legt Den Ouden uit. “Een Carver is een kruising tussen een auto en een motor, waar je met z’n tweeën achter elkaar in zit. Dat wendbare en slanke design is nodig om op de weg de bochten te kunnen nemen. De vleugels moeten kunnen inklappen, zodat ze niet uitsteken; dat zou gevaarlijk zijn en niet praktisch. Verder heb je het principe van de gyrokopter nodig om te kunnen vliegen. Het verschil met een helikopter is dat alleen de staartrotor is aangedreven, de hoofdrotor niet. De luchtweerstand maakt dat de hoofdrotor doordraait. Dat zorgt onder meer voor een stabiele en veilige landing.” Inmiddels zijn alle patenten binnen. Niet onbelangrijk, omdat op het kantelmechanisme van de Carver de uiteindelijke PAL-V is gebaseerd.

"Het enige wat nodig is, is een asfaltstrook van 30 meter"

Voor de gyrokopter bestaat al regelgeving. Omdat de PAL-V een gyrokopter ís, mag die gebruikmaken van al bestaande 3D-corridors, een virtuele snelweg in de lucht. Het enige wat nodig is, is een asfaltstrook van 30 meter om te kunnen opstijgen. Den Ouden: “Onze basisgedachte was het bieden van een oplossing voor de frustratie van het vliegveld: een plek waar je eigenlijk nooit wilt zijn. Alleen omdat je ergens vandaan komt en ergens anders naartoe wilt. Je moet de PAL-V niet zien als oplossing voor het fileprobleem: opstijgen uit de file kan niet. Maar op basis van de verkeersinformatie is er wel de keuze tussen de PAL-V of de auto.”

Vrijheid in mobiliteit

Er is al heel veel interesse voor de eerste commerciële versie, de Liberty. Nu al is er meer vraag dan de productiefaciliteit in Raamsdonksveer aan kan. Vanuit de hele wereld, maar ook in Nederland. “In Raamsdonksveer hebben zich bijvoorbeeld dertig Brabantse ondernemers verenigd om samen een Liberty te kopen”, vertelt Den Ouden. “Een mooi voorbeeld van hoe bedrijven zelf toepassingen bedenken voor de PAL-V. Zoals taxidiensten, of boeren met veel grond. Gaaf om te zien, dat dat gebeurt.”

Geschiedenis schrijven

De komende tien, twintig jaar ziet Ted den Ouden vliegende auto’s de gewone auto’s nog niet vervangen. Hoe het zich op termijn ontwikkelt? “Dat weet ik niet. Toen de eerste Ford T-Bird zijn testrit maakte, liep er iemand met een vlag voor om iedereen te waarschuwen voor het snelle voertuig. Nu heeft haast iedereen een auto. Zo kan het ook gaan met de vliegende auto. Dé kick voor mij? Geschiedenis schrijven. Zoiets zie je toch alleen maar in films of verhalen? Sciencefiction! Als de Liberty zijn eerste proefvlucht maakt... dat lijkt me zo geweldig. Of ik er zelf een wil? Nou, de eerste negentig zijn genummerde modellen, die kosten een half miljoen euro per stuk. Maar als de productie met meer tegelijk kan, is het misschien voor mijzelf ook ooit mogelijk om er eentje op de oprit te hebben.” [embed]https://youtu.be/jkzpX7b1w-A[/embed]

Gerelateerd