Online jaarverslag, een logische zet.

Afbeelding

De jaarcijfers worden afgerond en de jaarlijkse stress voor een communicatieafdeling voor het jaarverslag loopt weer op. Dit jaar gaan we het anders doen, want niemand weet of het nu echt goed gelezen is.  

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om hun jaarverslagen niet alleen op papier uit te brengen, maar ook digitaal aan te bieden in een online magazine vorm. En dat is niet zonder reden.  

Het online publiceren van jaarverslagen biedt talloze voordelen ten opzichte van traditionele, papieren jaarverslagen. Een van de belangrijkste voordelen is dat een online jaarverslag veel meer mogelijkheden biedt om informatie te presenteren. Door gebruik te maken van interactieve grafieken, tabellen en video's of podcasts kan de informatie op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. Dit maakt het voor lezers makkelijker om de informatie te begrijpen en maakt het jaarverslag toegankelijker voor een groter publiek. 

Daarbij is niet alleen een traditionele terugblik op het jaar van belang maar is het ook een uitgelezen kans om de visie en toekomst mee te nemen om de stakeholders aan je te verbinden.

Ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid, is het een logische keuze om voor een digitale versie te gaan. Het produceren van papieren jaarverslagen is een kostbaar en tijdrovend proces dat niet alleen veel geld kost, maar ook een negatieve impact heeft op het milieu. Denk daarbij niet alleen het papier en inkt maar ook juist aan de verspreiding van de print exemplaren. Door online jaarverslagen te publiceren, kunnen bedrijven deze kosten en impact verminderen.  Bovendien biedt een online jaarverslag de mogelijkheid om real-time updates te geven over de ontwikkelingen binnen een bedrijf, waardoor beleggers en investeerders altijd op de hoogte zijn van de prestaties van het bedrijf. 

Een ander belangrijk voordeel van online jaarverslagen is dat ze sneller en gemakkelijker te delen zijn dan papieren versies. Dit is met name belangrijk voor bedrijven met veel stakeholders, zoals aandeelhouders, investeerders maar ook zeker de werknemers waar ter wereld ze zich ook bevinden. Daarbij komt dat elke pagina een unieke url heeft en we vanuit de verschillende analysemogelijkheden goed kunnen meten wat het bereik is en of het gedeelte goed wordt gelezen.  

Door de unieke url van elke pagina / artikel kunnen we vanuit de beschikbare analytics zien wat er goed gelezen wordt en welke content nog verbeterd kan worden of wellicht nogmaals onder de aandacht kan worden gebracht. Dit kan via een eenvoudige herinnering, maar ook bijvoorbeeld via de verschillende social media kanalen.  

En mocht je op zoek zijn naar een specifiek onderwerp kun je deze uiteraard makkelijk vinden door gebruik te maken van de zoekfuncties binnen het online jaarverslag. Dit maakt het jaarverslag niet alleen snel toegankelijker, maar maakt het ook mogelijk om de informatie te gebruiken voor bijvoorbeeld onderzoek of analyse. 

DutchGiraffe WPMagazines
DutchGiraffe maakt sinds 2008 online magazines op het eigen platform WPMagazines voor een breed scala aan klanten in verschillende sectoren zoals logistiek, vastgoed, gezondheidszorg en onderwijs. Naast jaarverslagen [ financieel en sociaal ] hebben we glossy magazines, brochures en nieuws periodieken voor intern- en extern gebruik. Deze magazines zijn volledig responsive en kunnen dus zowel op desktop als mobiel worden gelezen.  

Uiteraard kunnen de magazines vanwege vertrouwelijke informatie beveiligd worden middels wachtwoord of single-sign-on opties.  

Wil je ook weten wat de mogelijkheden zijn van een online jaarverslag als aanvulling op of als vervanging van de papieren versie, neem dan contact op met Willy Mooren willy@dutchgiraffe.com of kijk voor inspiratie op wpmagazines.nl.