Partner

15 juni 2021

Tech, Ict & Smart

‘Met een mobiele wand van Espero ontstaat een plek met meer dan één functie en meer dan één sfeer’.

In de rubriek bedrijf/ondernemer in beeld bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers en bestuurders. Deze week een exclusief interview Met Mark Delany, eigenaar van het grootste bedrijf in mobiele wandsystemen van de Benelux.

1. Wie zijn jullie? en wat doen jullie?

“Espero is producent en leverancier van esthetische mobiele wandsystemen. Met onze producten zorgen we voor een optimale indeling van ruimtes en spelen we in op de behoefte van de gebruiker(s) op dat moment. Een grote sportzaal delen we binnen enkele seconden op in kleinere zalen voor verschillende intieme lessen. Twee aula’s in een school worden na het verplaatsen van onze mobiele wand bij elkaar gevoegd, zodat bijvoorbeeld de schoolmusical er kan plaatsvinden. We richten ons op élk segment van de markt. Van kantoor tot kerk, van concerthal tot hotel en van theater tot universiteit; we maken slimme oplossingen voor de meest uiteenlopende zalen en gebouwen. Met een mobiele wand van Espero ontstaat een plek met meer dan één functie en meer dan één sfeer. Daarnaast is er binnen ons productassortiment een ruime keuze in functie, geluidsisolatie en uitstraling van de wand.

We richten ons niet alleen op Nederland. Ook buiten de landgrenzen bieden we onze producten aan. Inmiddels zijn we marktleider in de Benelux en hebben we een netwerk van partners in meer dan 40 landen die in onze producten verkopen. En daar komen er elke jaar wel een paar bij!

Zo ontdekken steeds meer gebruikers de voordelen en kwaliteiten waar een Espero mobiele wand om bekend staat. Een ruimte, meerdere bestemmingen. Dat is Espero - Creating Space For All.”

2. Hoe zijn jullie ontstaan?

“De basis van Espero werd gelegd op 6 april 1939 in Rotterdam. De bedrijfsnaam is ontstaan na een samenvoeging van een drietal afkortingen. De E staat voor Van Es, de oprichter van het bedrijf. De daarop volgende drie letters staan voor Speelgoed, het product waar destijds mee gestart werd. De laatste 2 letters staan voor Rotterdam, de plaats waar het bedrijf is opgericht. Een decennium lang produceren we houten speelgoed. Na de Tweede Wereldoorlog in 1949 wordt het speelgoed verruild voor andere fabricaten. In de productie van houten kratten, kisten en pallets zien we dan nieuwe kansen. Omdat in de jaren ‘60 bij veel drankproducenten de houten kratten en kisten plaats maken voor kunststof kratten, verzet ook Espero (voor de laatste keer) haar bakens. We gaan ons richten op de verkoop van plafondplaten. Later komen daar houten vouwwanden bij. Zo ontstaan de eerste versies van de Uno en Duplo, wandtypen die wij vandaag de dag nog steeds leveren. De plafondplaten divisie wordt in de jaren 80 - na ruim 20 jaar - afgestoten. Hierna

ligt onze volledige focus alleen nog maar op mobiele wanden, paneelwanden, schuifwanden, (verticale) vouwwanden en harmonicawanden.”

3. Hoe zien jullie 2021 voor je?

“Zoals ieder bedrijf merkt ook Espero de effecten van het Coronavirus op de bedrijfsvoering. Echter hebben we het grote voordeel dat onze producten ook nu erg goed van pas komen. Werknemers bij bedrijven werken massaal thuis. De grootste werkgevers in Nederland hebben al aangegeven met minder kantoorruimte verder te willen. Maar de beschikbare ruimte moet dan wel zo optimaal mogelijk gebruikt kunnen worden en daar komen onze mobiele wanden dus goed van pas. Met onze producten speel je in op de steeds veranderende behoefte van de gebruiker op dat moment!”

4. Waarin onderscheidt Espero zich ten opzichte van de concurrenten?

“Espero levert een breed gamma aan producten: van eenvoudige harmonicawanden voor een buurthuis tot gigantische verticale vouwwanden die met een druk op de knop binnen enkele ogenblikken een hele beurshal kunnen opdelen. Onze wanden zijn van hoge kwaliteit en ze zijn naast esthetisch ook duurzaam. Dat is in onze markt niet gebruikelijk. De mobiele wanden van Espero zijn Cradle 2 Cradle Bronze gecertificeerd, wat betekent dat ze op een ecologische effectieve manier worden ontworpen zonder dat kostbare (grond)stoffen verloren gaan. We vinden het belangrijk dat de generaties na ons ook toegang hebben tot deze materialen en grondstoffen.

Daarnaast bieden we een uitstekende service, we denken mee met de klant en bieden oplossingen op maat. In sommige gevallen ontwerpen we een compleet nieuw product. Als voorbeeld het Musis Sacrum, waar de vraag lag om de concertzaal geschikt te maken voor verschillende muziekstijlen. Dat is bijna onmogelijk; klassieke concerten vragen om meer nagalmtijd dan popconcerten. Maar we gingen deze uitdaging graag aan. Uiteindelijk werd in samenwerking met akoestisch adviesbureau Peutz besloten om bij een popconcert een akoestische wand vóór de bestaande wanden te rijden. De panelen van deze wand moesten volgens het advies van Peutz op een bepaalde manier zijn opgebouwd. Aan de voorkant moesten zij voor 30% open zijn, aan de achterkant voor 70%. Verder moest in het paneel akoestische (absorberende) vulling zijn opgenomen.

Het eindresultaat was een op maat gemaakt product met een totaal andere functie dan onze mobiele wanden normaal hebben. Maar de klant was erg tevreden en daar doen we het voor.”

5. Wat zijn jullie grootste successen tot nu toe?

“Espero kent vele successen: van gigantische internationale projecten in de Verenigde Arabische Emiraten tot een kleine feestzaal in een uithoek van Nederland. Inmiddels zijn we in ruim 40 landen actief. Maar het grootste succes is Espero zelf want we bestaan meer dan 80 jaar. Dat doen we niet alleen, maar samen met een grote groep collega’s van meer dan 16 verschillende nationaliteiten. Onder hen zijn er een aantal die al ruim 35 jaar in dienst zijn en daar zijn wij super trots op.”

6. Welke toekomstplannen zijn er nog?

“Onze strategie is om onze mobiele wanden en diensten internationaal nóg beter op de kaart te zetten en de komende tijd nog meer samenwerkingen met partners te creëren. Voor de rest zijn er leuke en spannende dingen in aantocht.

Mark Delany