JOEP HOUTERMAN voorzitter college van bestuur Fontys Hogeschool:

Afbeelding

Nederland staat voor grote maatschappelijke opgaven. Naast het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs dragen hogescholen ook bij aan oplossingen door middel van praktijkgericht onderzoek. Zo ook Fontys Hogeschool. Fontys is een van de grootste hogescholen van Nederland en speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van de regio’s Zuidoost-Brabant, Midden-Brabant en Noord-Limburg. Met 40.000 studenten en 5.000 medewerkers zet Fontys zich in als opleider, kennispartner en verbinder. Joep Houterman, voorzitter van het college van bestuur, licht toe hoe Fontys met de strategie ‘Fontys for Society’ bijdraagt aan brede welvaart en duurzame groei in de regio’s waarin Fontys gevestigd is. Regio’s die volop in beweging zijn. “Wij zien het als onze taak om een essentiële bijdrage te leveren aan deze transitie”, vertelt Houterman. „Door onderwijs, onderzoek en samenwerking met het werkveld creëren we duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Het lukt ook steeds beter om aan de juiste tafels te zitten rondom maatschappelijke thema’s. Ook dat is het gevolg van krachtenbundeling. Door samenwerking vergroten we niet alleen onze slagkracht en zichtbaarheid, maar zetten we ook de in ruime mate aanwezige kennis en kunde zo optimaal mogelijk in.

Onderzoek met impact

“Veel mensen weten niet dat Fontys ook een sterke onderzoeksfunctie heeft”, vervolgt Houterman. “Terwijl we daar juist meer en meer op inzetten. Praktijkgericht onderzoek draagt namelijk direct bij aan de ontwikkeling van het bedrijfsleven en in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf, de backbone van onze economie. Het stimuleert innovatie, lost problemen op en helpt ondernemers om nieuwe kansen te benutten. Hogescholen hebben de kennis en kunde om dit onderzoek te doen. En we hebben de contacten met het bedrijfsleven. Wij weten wat er speelt en wat bedrijven nodig hebben. Onze lectoraten werken binnen zes thema’s, zoals duurzaamheid, smart mobility en inclusieve samenleving. Door samen te werken met universiteiten, andere hogescholen en de mbo-instellingen brengen we innovaties sneller naar de markt en bieden we concrete oplossingen voor urgente vraagstukken. Voorbeelden hiervan zijn de hybride leer- en onderzoeksomgevingen, waarin studenten, onderzoekers en bedrijven samenkomen. Maar studenten werken bijvoorbeeld ook samen met zorginstellingen en gemeenten aan vraagstukken zoals de inzet van technologie in de zorg of in de wijken. Dit maakt onderzoek direct toepasbaar en relevant.“

VDL Groep: Willem van der Leegte

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: „Als regionaal geworteld familiebedrijf nemen wij brede verantwoordelijkheid en onderhouden wij veel contacten met vertegenwoordigers van de zogeheten triple helix. Ook met Fontys. De banden tussen Fontys en VDL zijn warm: uiteraard werken bij ons veel afgestudeerden van Fontys. Daarnaast werken we op velerlei gebied samen om ervoor te zorgen dat de theorie van de opleidingen aansluit bij wat er in de praktijk wordt gevraagd. De beschikbaarheid van talent is één van de grootste uitdagingen van onze regio en daarmee ook van ons bedrijf. Het onderwijs is de kraamkamer van innovatie, hét verdienmodel ‘van morgen’. We mogen dan misschien niet in gelijke omstandigheden worden geboren, met onderwijs kunnen we verschillen verkleinen. Fontys houdt zich dan ook bezig met brede maatschappelijke vraagstukken, zoals kansengelijkheid. Cruciaal voor een evenwichtige groei van onze regio.”

Metropool Regio Eindhoven: Giovanni Wouters

Secretaris-directeur Giovanni Wouters van Metropool Regio Eindhoven: „MRE als vertegenwoordiger van 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant met circa 800.000 inwoners, ziet Fontys Hogeschool als een belangrijke kennispartner. De breedte die Fontys vertegenwoordigt in onderwijs en onderzoek, van sociale opleidingen tot kunsten en techniek, is van belang om integraal en in samenhang naar maatschappelijke uitdagingen te kunnen kijken.”voor een evenwichtige groei van onze regio.”

Talentgericht opleiden voor de toekomst

Kijken we naar het onderwijs dan zien we dat Fontys zich niet alleen vakinhoudelijk richt op het opleiden van de nieuwe generatie werknemers, maar ook kijkt wat de steeds weer veranderende arbeidsmarkt van de studenten vraagt op het moment dat zij deel gaan uitmaken van het arbeidsproces. Houterman: “We werken nauw samen met het werkveld, zowel in de techniek als in andere sectoren zoals zorg en onderwijs. Het Brainport Beethoven-traject is een goed voorbeeld: hiermee trekken we meer jongeren naar ICT- en techniekopleidingen. Tegelijkertijd investeren we in een breder opleidingsportfolio met associate degrees, masters en Leven Lang Ontwikkelen-programma’s. Daarnaast begeleidt Fontys afgestudeerden in hun eerste werkzame jaren en helpt bedrijven met digitalisering en procesoptimalisatie. Zo zorgen we ervoor dat talent niet alleen wordt opgeleid, maar ook behouden blijft voor de regio.

Leven Lang Ontwikkelen

Naast jong talent ondersteunt Fontys daarom ook werkenden in hun professionele ontwikkeling. „Met ons Leven Lang Ontwikkelen-programma helpen we professionals om bij te blijven in hun vakgebied”, zegt Houterman. “We werken intensief samen met bedrijven en overheden om in te spelen op de actuele behoeften van de arbeidsmarkt.” Houterman benadrukt dat de grote uitdagingen van deze tijd vragen om een nieuwe manier van samenwerken en doet dan ook een stevige oproep aan de samenwerkingspartners in de regio. “Wij willen structureel bijdragen aan de regio, voorbij de termijn van bestuurlijke periodes. Dat betekent dat onderwijs en onderzoek een vast onderdeel moeten worden van strategische programma’s in de regio. We geloven in een regionale aanpak met een nationaal en Europees perspectief. Fontys werkt in drie verschillende regio’s, elk met hun eigen uitdagingen en kansen. Door samenwerking en kennisdeling kunnen we structureel bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving. Met de strategie ‘Fontys for Society’ zet Fontys Hogeschool zich in voor de lange termijn: talentontwikkeling, toegepast onderzoek en innovatieve samenwerking. De uitdagingen zijn groot, maar samen kunnen we impact maken.”

Nederlandse Zorgautoriteit: Geranne Engwirda

Voorzitter raad van bestuur Geranne Engwirda van Nederlandse Zorgautoriteit: „Er gaat veel veranderen in de zorg. Wat vinden mensen belangrijk, wat helpt echt om een betekenisvol leven te leiden? Vragen waar je als zorgprofessional aan werkt, op basis van de meest recente inzichten en technologische mogelijkheden. Kennisinstellingen zoals Fontys Hogeschool zijn heel belangrijk om toekomstige zorgprofessionals voor te bereiden op een zelfstandige en super interessante functie in de zorg. En in toenemende mate ook voor mensen die al in de zorg werken. Het is mooi om te zien dat Fontys ook voor deze doelgroep een aanbod ontwikkelt.”

Contactinformatie

Fontys Hogeschool
Rachelsmolen 1
5612 MA Eindhoven
Nederland

+31 (0)88-5077200info@fontys.nlwww.fontys.nl

Contactpersoon

Monique van Laar
m.vanlaar@fontys.nl

Author avatar

9 juli 2025
Gepubliceerd door: Rob Verdijk

Rob Verdijk is eigenaar van In Business Network