Zero-emissiezones en netcongestie. Het zijn twee ogenschijnlijk verschillende, maar met elkaar samenhangende kwesties waar we in Brabant én daarbuiten mee te maken hebben. De relatie tussen deze twee komt vooral naar voren in de context van elektrisch goederenvervoer.
Het doel van de zero-emissiezones is duidelijk: verduurzaming van stadslogistiek, verbeteren van luchtkwaliteit in binnensteden en verminderen van geluidsoverlast op basis van uniforme, landelijke afspraken voor elke grote stad. Dat is een goede ontwikkeling waaraan het bedrijfsleven dan ook graag een bijdrage aan levert door (deels) het wagenpark te elektrificeren. Onze oproep aan gemeenten is dan ook: “Voer zero-emissiezones in, maar doet het op een realistische en haalbare manier.”
Eerst de voortgang: in Tilburg en Eindhoven geldt zo’n zone vanaf 1 januari 2025, ’s-Hertogenbosch volgt twee maanden later. Die invoering ging echter niet vanzelf. Deels kwam dat door zaken buiten de macht van deze gemeenten. Zoals het gedoe over de noodzaak ineens over een groot rijbewijs te beschikken voor een door accu’s zwaarder geworden bestelbus. Pas na veel gesoebat kwam dit te vervallen. VNO-NCW Brabant Zeeland vroeg om aanpassing van de gewichtsgrenzen om die onzalige ontwikkeling te voorkomen. En terwijl in Tilburg de zero-emissiezone groter dreigde te worden dan aanvankelijk gedacht, paste de gemeente na een aantal waardevolle gesprekken met onder meer VNO-NCW Brabant Zeeland, de zero-emissiezone in deze stad aan op een manier die zowel het ondernemersklimaat én de stad ten goede komen.
En dan is er dus nog de relatie met netcongestie, het grootste obstakel op weg naar elektrificatie van het bedrijfswagenpark.
Wanneer een stad zero-emissie zones instelt, komen er meer elektrische voertuigen op de weg. Logischerwijs betekent dit een grotere vraag naar elektriciteit en oplaadpunten om deze voertuigen de weg op te laten gaan. Veel ondernemers krijgen noch op hun eigen terrein noch via de openbare laadinfrastructuur voldoende ruimte en energie om aan de elektriciteitsbehoefte te voldoen.
Het is positief is dat gemeenten de problemen rondom netcongestie in het achterhoofd houden wanneer ze beleid uitvoeren om de stad schoner en duurzamer te laten worden. Maar het probleem van netcongestie blijft bestaan en de gevolgen zijn groot, voor het bedrijfsleven én de maatschappij. Het bedrijfsleven investeert in verduurzaming van het wagenpark. Nu is de overheid aan zet om dit te faciliteren.
Paul Teeuwen
Belangenbehartiger infrastructuur en ruimte
Wil je meer weten over VNO-NCW? Bekijk dan hier de website: vnoncwbrabantzeeland.nl