Partner

9 januari 2023

Training & Opleiding

HET BELANG VAN INTERNATIONALISERING

IN GESPREK MET ANKIE JOOS EN WIM HOFSTEDE, BUSINESS CONSULTANTS BIJ VISITBRABANT, OVER ONDERNEMERSKANSEN EN LAAGHANGEND FRUIT IN UITDAGENDE TIJDEN.

De energiecrisis en hoge personeelstekorten houden ons allen in zijn greep. Juist in onzekere tijden is inspelen op kansen essentieel om ondernemend Brabant op een duurzame manier te versterken. De opleving van het (internationale) toerisme in Brabant is daar een prachtig voorbeeld van. Laaghangend fruit zelfs, voor wie daar op een slimme manier op inspeelt.

VisitBrabant, de marketingorganisatie voor bestemming Brabant, ziet kansen voor de Brabantse vrijetijdssector
Ankie Joos, business consultant bij VisitBrabant: “Nog nooit waren er zoveel toeristen in Nederland als afgelopen zomer. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Brabant in het derde kwartaal in de top drie sterkste stijgers van Nederland staat, met 10% méér verblijfstoeristen. Sterker nog, het was de beste Q3 ooit in Nederland. Een bijzondere ontwikkeling, terwijl we gevoelsmatig nog in de nasleep van corona zitten.”

Volgens VisitBrabant zijn de Duitse en Belgische gast cruciaal voor de opleving van toerisme naar Brabant.
We danken ons internationaal toeristisch herstel grotendeels aan de Duitse en Belgische gast.” Ankie licht toe: “Daar zit ook de grootste potentie. Zij spelen een aanzienlijke rol in potentiële omzetverhoging en seizoensverlenging. Zo gaan ze meerdere keren per jaar op vakantie, ook buiten het hoogseizoen en in de schoudermaanden. Dat brengt continuïteit in omzet.”

“Mits je ze weet te activeren natuurlijk,” vult Wim Hofstede, collega business consultant bij VisitBrabant, aan. “We hebben die internationale bezoeker hard nodig om onze sector duurzaam te laten groeien. Daar helpen we ondernemers bij, met o.a. content, tools en trainingen, zodat ze die internationale gast zo goed mogelijk kunnen faciliteren. Bovendien sluiten we ondernemers aan op onze internationale campagnes, zodat ze direct de vruchten plukken van zichtbaarheid over de grens.”

“Wij verlengen ons voor- en naseizoen met 6 á 7 weken doordat we ons richten op Vlaamse en Duitse gasten”

Mooie cijfers en ontwikkelingen, maar hoe halen we die Belgische en Duitse gast ook daadwerkelijk naar de Brabantse vrijetijdsondernemer?
“Om de internationale gast te verleiden, is meertaligheid een eerste vereiste,” vertelt Ankie. “Het inspelen op gebruikersgemak en klantbeleving is namelijk cruciaal. Dat begint met het aanspreken van gasten in hun eigen taal. Dat doen we uiteraard met onze meertalige campagnes, maar ook ondernemers dienen hun meertaligheid te ontwikkelen. Dan gaat er echt een vliegwiel draaien.”

“En dat is helemaal niet zo kostbaar of tijdrovend”, zegt Wim. “Vooral als je bedenkt wat het kan opleveren: meer bezoekers, meer bestedingen en meer herhaalbezoek. Wat we van ondernemers terug krijgen, is dat wat initieel een enorme klus lijkt, in praktijk juist relatief eenvoudig en laagdrempelig is. Vaak overheerst de angst voor het onbekende, en dus blijft het liggen. Zonde. Daarom helpen we ondernemers hierbij en we nemen hierin veel zorg uit handen.”

Hoe kunnen lezers laagdrempelig starten met internationalisering?
Ankie: “Onze belangrijkste tip: begin klein en breid stap voor stap uit. Vertaal bijvoorbeeld eerst de belangrijkste landingspagina op je website, dan je boekingsbevestiging en dan overige middelen zoals je brochure of menukaart. En gebruik de mogelijkheden die VisitBrabant aanreikt. Neem gerust contact op als je vragen hebt. We helpen graag en hebben tal van voorbeelden en oplossingen.”

“Het preHistorisch Dorp heeft al jaren een Nederlands- en Engelstalige informatievoorziening voor zijn gasten. We zien bij ons groeiend aantal Duitse gasten een sterke behoefte aan informatie in hun moedertaal en spelen daarop in door o.a. op onze website Duitstalige informatie aan te bieden.”