Hoe kom je van een bestaande corporate strategie naar een gedragen, actueel duurzaamheidsbeleid, de zogenoemde environmental social governance (ESG)? Sustainability manager Olga den Boer en directeur Operations John van den Berg zijn dé doorgewinterde duurzaamheidsprofessionals bij groothandel en logistiek dienstverlener Lekkerland Nederland. Zij geloven als geen ander in de transitie van de traditionele money-driven bedrijfsvoering naar de inbedding van het ‘groene denken’, organisatiebreed. Sterker nog: ESG gaat niet alleen over de eigen organisatie, het betreft de complete bedrijfsketen, inclusief klanten en toeleveranciers.
Olga den Boer startte in 2009 bij Lekkerland. Als logistiek ingenieur startte zij toen met een Lean & Green initiatief. Ook verdiepte Olga zich in CSR (Corporate Social Responsibility) en schreef voor haar studie aan het Erasmus haar afstudeeropdracht over het thema draagvlak voor duurzaamheid. Haar werk werd gezien binnen de logistieke organisatie. Het management begrijpt en omarmt het belang van een groene(re) ketensamenwerking. Bovendien geldt vanaf 2024 de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. De regels gelden sinds 2024 voor grote bedrijven, maar ook kleine mkb-bedrijven krijgen er nu al mee te maken. “Het gaat vanaf nu over meetbare maatschappelijke betrokkenheid en eigenaarschap” , legt Olga uit.
‘Wat draag jij bij?’
“ESG begint bij jezelf”, vindt John. “Je moet er helemaal in geloven, het moet niet voelen als een opdracht. En dat is wat we doen bij Lekkerland Nederland. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat een duurzaamheidsbeleid commerciële kansen oplevert. Oók voor onze klanten. Zo verplicht de nieuwe wetgeving bedrijven om te rapporteren over de ESG-prestaties en onderwerpen als CO₂ -uitstoot, energie -en waterverbruik en andere duurzaamheidsthemas. Deze wet maakt het mogelijk om duurzaamheid in je bedrijf meetbaar, en dus zichtbaar, te maken. Groen denken en maatschappelijk verantwoord ondernemen is vanaf nu geen marketingverhaal meer, maar wat mij betreft een serieuze, haalbare business case.”
Via diverse logistieke dienstverleners en lokale overheden landde John vijf jaar geleden bij Lekkerland. In de rol van Directeur Operations weet hij ‘zijn’ mensen op de werkvloer én het management mee te krijgen in het groene denken. John ziet zichzelf als verandermanager. “Vanuit onze strategie is het ons streven dat wij klaarstaan voor onze klanten én voor onze medewerkers op ieder moment dat we iets voor ze kunnen betekenen. “We zijn 24/7 ‘your most convenient partner’. Dat geldt voor onze grootste klant tot en met de eigen werkvloer, die gaat over jou als persoon. Zo kijken we ook naar jouw intrinsieke motivatie om te werken bij Lekkerland. Wat draag jij in jouw werk bij aan duurzaamheid?”
Ketensamenwerking
“Als het gaat om samenwerking in de keten, staan ‘afval’ en ‘CO₂ -uitstoot’ voor Lekkerland Nederland bovenaan”, vervolgt John zijn verhaal. “Maar het groene denken is zichtbaar in de complete organisatie. Met het invoeren van het elektrisch rijden en een ‘groene’ rijstijl betrekken we dagelijks onze chauffeurs in het groene denken. Ook proberen we bij te dragen aan een gezonde leefstijl van onze medewerkers, zo doen we als bedrijf mee aan de marathon van Eindhoven.”
“Binnen Lekkerland hebben we het retourenbeleid goed onder de loep genomen en gefinetuned. Onze klanten zijn heel blij met de dienstverlening die we op dit vlak aanbieden. Anderzijds vragen leveranciers of klanten ook van ons dat we aan bepaalde groene verplichtingen voldoen. Want ook zij moeten voldoen aan de regels van de CSRD. We hebben elkaar gewoon nodig.”
Lessons learned
“Of ik nog tips heb?”, vraagt Olga. “Jazeker! Allereerst zou ik organisaties die aan ESG beginnen, adviseren om het groene denken helemaal te omarmen, niet alleen individueel, maar organisatiebreed, als bedrijfsstrategie. Wat veel resultaat oplevert is om direct klanten en leveranciers te betrekken bij de ESG-strategie. Wéét wat er speelt in de markt. Zo kom je gezamenlijk tot de thema’s die de meeste impact en prioriteit hebben in jouw keten. En betrek de hele organisatie, van directie tot en met de werkvloer hierbij. Maak hier tijd voor vrij en zorg dat het groene denken geborgd wordt in de organisatie. Wijs betrokken leidinggevenden aan als ambassadeurs. Want zowel in de keten maar zeker ook intern geldt: groen is van ons samen.”
Meer weten over Lekkerland? Bekijk hier de website: lekkerland.com