11 oktober 2022

Retail & Marketing

Greve wordt steeds bekender. Al sinds 1898 maakt Greve stijlvolle herenschoenen

Welke vijftigplusser kent hem niet van decennia terug: die bordeauxrode leren instapper met dat intrigerende goudstalen G’tje op de wreef. Een icoon onder de klassiekers. Maar tijden veranderen en daarmee ook doelgroepen en trends. En Greve veranderde mee – maar zonder de focus op kwaliteit te verliezen. Zodat het merk nu ‘mateloos’ in trek is bij dertigplussers.

Al sinds 1898 maakt Greve stijlvolle herenschoenen, waarbij elke schoen met aandacht en toegewijd vakmanschap wordt vervaardigd. Kwaliteit boven kwantiteit is het devies van Greve, die niet de massa, maar het individu koestert. Kees van Soest, Algemeen Directeur Greve Nederland: “Van huis uit zijn we specialist in geklede herenschoenen: leren schoenen, hoge kwaliteit, sterk design en mooie hand finish. Maar de markt is sindsdien veranderd, verbreed: we gaan steeds meer toe naar casual dress, een combinatie van informeel en verzorgd. Gekleed dus, maar geen driedelig pak. En zelfs de stropdas zie je steeds minder. Dat wil niet zeggen dat je geen aandacht hebt voor wat je draagt; dat blijft belangrijk. Als het geheel maar klopt. En je kunt er heel goed uitzien met bijvoorbeeld sneakers, of casual schoenen van suède of met rubberzolen. Greve is constant bezig zich te positioneren in de moderne markt. Dat is een kwestie van aanpassen aan de tijd, maar tegelijk blijven wie je bent.”

Kwaliteit boven kwantiteit is het devies van Greve

Comfort
Comfort wordt steeds belangrijker: schoenen moeten lekker zitten. Greve ontwerpt daarom zelf altijd de leesten, voor alle modellen en maten. Twan van Uden, Brand Manager: “Wij nemen de tijd om een goede leest te maken. Die worden uitvoerig getest voordat we ze naar de markt brengen. Greve stond van oudsher bekend om zijn goede pasvorm. Dat is niet veranderd, alleen zijn onze modellen nu sportiever, passend bij casual dress. Steeds vaker ook met comfortabele zolen, die meteen lekker zitten. Maar evengoed kwaliteit.”

Young business
Van Soest: “Comfort is natuurlijk niet onze enige kwaliteit. Design is ook heel belangrijk; je wilt altijd een mooie schoen. Daarom zijn we de laatste jaren zo gegroeid: klanten komen terug en zeggen dat het vorige paar zo lekker zat én er zo mooi uitzag. Daarmee hebben we marktaandeel gepakt. Andere merken zitten vaker op snelheid en aantallen, wij gaan voor een combi van pasvorm, kwaliteit en uiterlijk.” Van Uden: “Onze doelgroep was vijftigplus. Dat hebben we terug kunnen brengen tot dertigplus, het young business-segment. Dat is best snel gegaan. We zitten hoog in de markt, maar proberen ook aansluiting te maken met middenklasse. ‘Duur’ vind ik geen goed woord, want kwaliteit is zijn geld waard. Deze ‘jonge mannen’-generatie is ook heel bewust bezig met persoonlijke verzorging waarbij kleding en schoenen een grote rol spelen.”

Klanten komen terug en zeggen dat het vorige paar zo lekker zat én er zo mooi uitzag

Bezoek ook eens onze Greve Store en Atelier
Het ambacht is bij Greve in goede handen. In Waalwijk tref je schoenmakers die er al meer dan 30 jaar werken en alles weten van pasvormen. Van Soest: “Bredere of smallere voeten, moeilijke voeten, ook daar hebben wij altijd een goed advies en oplossing voor. Kan maatwerk zijn of een mooi paar schoenen uit onze seizoencollectie. Op deze locatie gebeurt overigens nog veel meer dan verkoop, maatwerk en revisie. Hier verzorgen wij incentive-acties voor bedrijven en ontvangen wij gezelschappen – denk aan businessclubs of bedrijven met hun klanten – voor een presentatie over Greve gecombineerd met een lunch of diner. Alles op z’n Brabants, heel hartelijk."