Partner

11 januari 2019

Innovatie & Duurzaamheid

Digitaal opvallen, meer aandacht voor jouw verhaal met H5MAG

Digitalisering in de marketing is niet weg te denken. Maar hoe val je op tussen alle andere online afleidingen? En hoe zorg je ervoor dat je niet gelijk wordt weggeklikt? Een kijkje in de (digitale) keuken van H5mag met Joost Schuttelaar (Founder/CEO). H5mag is een online tool voor designersen marketeers voor het maken van digitale magazines. Het wordt wereldwijd gebruikt door bekende merken, zoals National Geographic, Nationale-Nederlanden, LIDL en de KNVB. Maar ook door MKB en zelfs ZZP-vormgevers. Met de H5mag software kunnen vormgevers online designs maken, die er op zowel laptop, tablet als mobiel goed uitzien. Zonder moeilijke codes in te hoeven typen. ‘Responsive design’ heet dat. Joost vertelt over de start van H5mag: “Ons doel was om onszelf als programmeurs overbodig te maken. Designers in ons team maakten prachtige platen.De programmeur ging er vervolgens mee aan de slag om de designs tot leven te brengen. Die schakel moest er uit. Hierdoor zie je — naast natuurlijk dat je kosten bespaart — vooral dat de designs veel creatiever en daardoor effectiever zijn. Dat laatste leidt dan weer tot business voor onze klanten.” H5mag richt zich niet alleen op de designers, maar ook op de marketeer. “Een leuk design met veel interactie en animatie is één, maar uiteindelijk moet je goed meten hoe je communicatie-uiting binnenkomt bij de doelgroep. We hebben hiervoor koppelingen met tools zoals Google Analytics, maar ook een ingebouwde statistiekenmodule die een slimme ‘executive summary’ voor je maakt. We zien gemiddeld een heel hoge leestijd — soms meer dan vijf minuten. Dat is echt onwijs lang voor online. Verder optimaliseren we automatisch voor Google zodat je boodschap goed vindbaar is.” “Het gaat erom dat je digitaal een verhaal vertelt. Ons platform helpt je daarbij. Doordat de vormgever niet vastzit in voorgeprogrammeerde templates, sluit ieder design perfect aan bij de content die je wilt delen. Ook kan je allerlei interactieve features toevoegen. Maar pas wel op met de trukendoos. Als je de lezer overdondert, dan haakt deze alsnog af. Goede content en goed design blijft dus leidend.” ‘Digitaal magazine’ blijkt een breed begrip.Is een online jaarverslag dan ook een digitaal magazine? “Digitale publicatie is misschien een betere term. Maar dat klinkt weer zo saai.Je ziet dat er bijvoorbeeld digitale brochures,event reports, shopping catalogi en jaarverslagen gemaakt worden met H5mag. Maar ook interne personeelsmagazines of zelfs een schoolgids. Vooral in de contentmarketing zien we veel toepassingen.” Voor het lezen van een H5mag hoeft geen app geïnstalleerd te worden. Als het magazine klaar is krijg je een link die je kan delen. “De meeste H5mags worden verspreid via een opgemaakte email. Door op de link in de mail te klikken opent het magazine in volle glorie. Daarnaast is social, inclusief WhatsApp, een belangrijk kanaal. Door individuele artikelen
te delen via Facebook/Twitter/LinkedIn vergrootje het bereik flink. Het is slim die posts voor te bereiden tijdens het maken van je magazine.” Joost is vooral trots op het eindproduct, de magazines die zijn klanten maken met H5mag. “Neem nou de National Geographic Society. Zij gebruiken H5mag voor hun Explorer magazine, die gaat naar een gigantisch aantal basisschoolleerlingen in de VS. Echt prachtige designs, vol interactie, educatieve spelletjes en zelfs een voorleesfunctie — zonder robotstem! Of de 22 vakbladen die het Britse NRI Digital maandelijks publiceert. De variatie in designs en functionaliteit is ongekend.Ik vind ons platform echt een verrijking van de digitale wereld. Zoveel sites zien er tegenwoordig allemaal hetzelfde uit — andere kleur, ander lettertype, maar eigenlijk altijd dezelfde indeling. Met H5mag word ik iedere keer verrast door de designs van onze klanten.” Wat is eigenlijk jullie link met Brabant? Joost lacht: “Nou, de belangrijkste is dat onze lead developer, Abby, geboren is in Eindhoven. Onze broncode heeft dus Brabantse roots. Een mooie plek om door te groeien!”

Gerelateerd