Partner

24 februari 2021

Transport & Logistiek

De innovatieve drive van een logistieke verbinder

Waar je in Europa ook lijkt te rijden, je komt ze tegen: de herkenbare vrachtwagens van Jan de Rijk Logistics. Groot en indrukwekkend, altijd onderweg naar nieuwe bestemmingen. Eind vorig jaar vierde de onderneming haar gouden jubileum. Een mijlpaal om trots op te zijn. Dit mooie no-nonsense familiebedrijf werd 50 jaar geleden opgericht en is vervolgens uitgegroeid tot een van de grotere spelers in de wereld van de logistiek. Caspar Lievaart is directeur van Jan de Rijk Benelux Transport en we treffen hem op zijn kantoor in Geldrop: “We zijn een kwalitatief hoogstaand bedrijf en dat hebben we bereikt door ons altijd te richten op de uitdagingen in de nabije toekomst. Innoveren en verbinden zullen we altijd blijven doen, samen met onze prachtige klanten. Zij staan in alles wat we doen centraal, en wij zullen altijd proberen om hun verwachtingen te overtreffen.”

Optimale ontzorging van klanten op het gebied van logistieke dienstverlening. Dat is in een nutshell de kernactiviteit van Jan de Rijk Logistics. Dat doen ze met 1400 enthousiaste medewerkers. Per dag sturen ze ongeveer 1000 vrachtwagens voor zakelijk verkeer de weg op; waarvan 650 eigen trucks en 1300 eigen trailers. Het feit dat ze  een eigen vloot hebben, is kenmerkend voor Jan de Rijk. De overige trucks maken onderdeel uit van een flexibele schil van trouwe partners. Caspar: “Onze totale logistieke dienstverlening is georganiseerd rondom de business units Internationaal transport, Benelux transport, Contract Logistics, Intermodaal transport en Forwarding. We bieden daarmee een Europees dekkend transportnetwerk, state-of-the-art warehouses en complete supply-chain oplossingen voor klanten in de meest diverse segmenten. De komende jaren zullen we naast digitalisering en automatisering doorzetten op het gebied van duurzaamheid. Een mooi voorbeeld hiervan is onze intermodale oplossing: door de inzet van onze eigen treinen zijn we in staat dagelijks al het equivalent van 76 vrachtwagens van de weg te halen. En dat is toch wel Jan de Rijk: we willen vooroplopen en kijken altijd naar de feiten. Als we onze carbon footprint serieus willen verlagen moeten we met werkende maatregelen komen. That’s how!” 

'We investeren toekomstgericht in middelen maar ook in goed opgeleid personeel'

Blik voorwaarts 

Caspar: “Wij zijn markleider in het vervoer van luchtvracht en een toonaangevende speler in de internationale transportmarkt. In de Benelux verzorgen we onder andere het transport voor de automotive sector, de retail en de gezondheidszorg, zoals nu bijvoorbeeld ook vaccins. Ons bedrijf heeft een enorme innovatiedrang. We investeren toekomstgericht in middelen maar juist ook in goed opgeleid personeel. Dat was- en dat is nog steeds zo: onze blik is voorwaarts. Hard nodig want er komt van alles op ons af waardoor wij ons niet willen laten verrassen. 

Dat wordt uiteindelijk  één systeem in plaats van de losse bouwstenen die het nu zijn. Onze laatste investering is een zogenaamde autostore, een automatisch warehouse, wat perfect past in onze visie. Die integratie komt er en daarop bereiden we ons voor. Logistiek is een smart industry.” 

Over vier jaar zijn er bijvoorbeeld de zero emissie-zones zodat we de binnenstad niet meer in mogen met verbrandingsmotoren. Een uitdaging die wij niet uit de weg gaan. Ook de zelfrijdende truck staat op de agenda. Daarom investeren we volop in IT-systemen en werken we met een eigen Planning and Execution System waarbij we gebruik maken van data, slimme algoritmes en Artificial Intelligence (AI) om nog efficiënter te opereren. Veel planprocessen zijn op dit nog vaak losse systemen maar in de toekomst zullen die meer aan elkaar gekoppeld worden: productiesystemen van klanten, zelfrijdende trucks, autostores in warehouses, zelfrijdend intern transport.

Veranderingen omarmen

Caspar werkt inmiddels vijf jaar als directeur van Jan de Rijk Benelux Transport: “Geen dag is hier hetzelfde. Neem bijvoorbeeld Brexit. De uiteindelijke datum viel midden in de covid-periode. Terwijl onze retail klanten te kampen hadden met lock-downs in de winkelstraten, wilden we onze luchtvracht- en automotive klanten ongestoord voorzien van hun goederen en waren we volop in gesprek om met onze healthcare divisie de vaccins conform de wetgeving te gaan vervoeren. Dat zijn wel de momenten waaraan je later terugdenkt. Uiteindelijk leer je daar wel weer van: er is altijd ruimte voor verbetering en optimalisering van onze dienstverlening. Goed genoeg bestaat niet, het kan altijd beter. De wereld om ons heen verandert snel en ik vind het leuk om dat bij te houden en te managen. Welke richting we opgaan wordt voor een groot gedeelte bepaald door de wensen van onze klanten. Daar luisteren we dus goed naar, en we blijven goed kijken naar de ontwikkelingen om ons heen.”