Partner

21 september 2022

Transport & Logistiek

Alles is logistiek

De stem van John van den Berg, operationeel directeur bij Lekkerland Nederland, klinkt nog een beetje schor: “Afgelopen weekend hebben we een bedrijfs-barbecue gehad. Op deze locatie in Son werken zo’n 450 mensen en organiseren we in de zomer en aan het einde van het jaar een evenement. Het is toch belangrijk dat collega’s elkaar blijven zien en spreken, zeker omdat het de afgelopen twee jaar niet kon vanwege covid. Het was ontzettend leuk. Alleen maar complimenten gehad.”

Lekkerland is synoniem voor innovatieve Retailoplossingen en logistieke diensten op maat. Ze zijn onderdeel van de Duitse REWE Group met in totaal 380.000 medewerkers in 21 landen. “Alles is logistiek”, begint John. “In veel logistieke bedrijven zijn de processen hetzelfde maar je maakt het verschil met de mensen die er werken. Daar zijn wij ons heel erg van bewust. Lekkerland zorgt letterlijk voor een ‘lekker moment’ op de dag. Je komt onze producten overal tegen: in het openbaar vervoer, langs de snelweg, in de winkelstraat, maar ook in de dierentuin of in het pretpark. Denk aan fruit, zuivel en kaas, brood en banket. Vlees maar ook vis en gevogelte, ijs en frites, zoetwaren en drankjes. Daarnaast hebben we een afdeling non-food met disposables, schoonmaakmiddelen en keukenapparatuur. Onze klanten zijn geen sterrenrestaurants maar wel retailers, tankstations, sport en leisure. Zij zijn ook degenen die ons aanbod bepalen met de kanttekening dat wij wel een selectie maken op basis van prijs en kwaliteit. In feite zijn wij een groothandel én logistieke dienstverlener in één. Voor sommige klanten zijn wij als logistiek dienstverlener verantwoordelijk voor hun voorraad in ons magazijn en verzorgen wij het transport ervan. Tegelijkertijd kopen we als een groothandel artikelen in waaruit klanten kunnen kiezen. Deze combinatie maakt Lekkerland uniek en sterk.

Wij zijn groothandel én logistieke dienstverlener in één. Deze combinatie maakt Lekkerland uniek en sterk

Duurzaamheid troef
Duurzaamheid draait bij Lekkerland om veel meer dan alleen logistiek. Het is een drijfveer bij alles wat ze doen. Hun duurzaamheidsbeleid rust op de vier pijlers. Bij de eerste pijler: ‘Onderweg naar zero emissie’, gaan ze op zoek naar alternatieve brandstoffen, het verminderen van CO2- uitstoot en het verduurzamen van magazijn- en transportprocessen om ritten zo efficiënt mogelijk te maken. Het tweede fundament: ‘Bewust omgaan met elk product’, betekent het voorkomen van voedselverspilling, het retourneren en recyclen van verpakkingsmaterialen en het bedenken van circulaire oplossingen voor diverse afvalstromen. De derde hoeksteen gaat over het hebben van een hart voor Lekkerlanders. Bij Lekkerland vinden ze namelijk dat ze alleen een perfecte partner kunnen zijn voor hun klanten als hun eigen medewerkers goed in hun vel zitten. Daarom investeren ze in goed werkgeverschap, duurzaam woonwerkverkeer, gezondheid en doorgroeimogelijkheden. De laatste pijler betreft het besef dat ze midden in de maatschappij staan en daarmee ook verantwoordelijk zijn voor wat er buiten hun bedrijf gebeurt. Daarom steunen ze goede doelen en helpen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Duurzaamheid draait bij Lekkerland om veel meer dan alleen logistiek. Het is een drijfveer bij alles wat ze doen

John: “Als het over duurzaamheid gaat zijn we inderdaad op verschillende fronten actief. Wij kijken vanuit impact, op welke CSR (Corporate Social Responsibility) topics heeft Lekkerland een negatief effect binnen de keten op mens, dier, milieu. Wat zijn risico’s maar ook kansen. Daar stemmen wij onze strategie op af. Daarom heeft Lekkerland Nederland zich gecommitteerd aan de doelstelling om 55% CO2 te reduceren in 2030 t.o.v. 2015. Onze CSR verantwoordelijke zorgt dat relevante kennis voorhanden is en informeert ons regelmatig over het reilen en zeilen op dat gebied. Afgelopen jaar heeft Lekkerland Nederland het ISO 14001 Milieumanagement certificaat behaald waar wij heel erg trots op zijn. Bij Lean & Green zijn we bezig om de vierde ster te halen. Lean & Green is het leidende CO2-reductieprogramma waar bedrijven die binnen de logistieke dienstverlening werkzaam zijn aan kunnen deelnemen. Het programma heeft als doel om de CO2-emissie binnen de logistiek structureel te reduceren door het activeren van samenwerkingen, het delen van kennis en het inzetten van slimme en effectieve maatregelen. Er zijn in totaal vijf sterren te behalen en daar gaan we zeker voor. De vraag die me vooral bezighoudt is waar we naartoe gaan met alternatieve brandstof. We staan op een kantelpunt. Kiezen we voor waterstof? Daar wordt al veel mee getest en het heeft grote voordelen zoals geen batterijen, een grote actieradius en snel tanken. Maar elektrisch rijden komt ook dichterbij. Grote vrachtwagenbedrijven zetten steeds meer in op elektrisch rijden, maar kan ons elektriciteitsnetwerk dit wel aan? Of heeft LNG (Liquid Natural Gas red.) de toekomst. De mogelijkheden en de kansen zijn zo divers dat je als organisatie voortdurend alert moet blijven op de nieuwste ontwikkelingen. Achteroverleunen en afwachten is er niet bij maar dat past sowieso niet bij Lekkerland. In praktijk zie je echter dat er (nog) geen keuzes worden gemaakt. Ik denk dat er meer kennis moet worden gedeeld met andere belanghebbenden en dat meer samenwerking tussen overheid, ondernemers, OEM’ers (Original Equipment Manufacturer Parts red.) vrachtwagenfabrikanten en onderwijs noodzakelijk is.” Ik loop naar buiten en de receptioniste van Lekkerland roept me na: “Wil je misschien nog een flesje koud water mee voor onderweg?” Inderdaad, het zijn de mensen die het verschil make