MAAR BLIK IS ALWEER OP 2024 GERICHT
2023 was voor JAJO een bijzonder jaar. Het bedrijf – voorheen Janssen de Jong Groep - ging in januari verder onder de naam JAJO. Met een compleet nieuwe look & feel, maar nog belangrijker: met een stevige nieuwe koers gericht op een véél duurzamere bouwwereld. En zoals zo vaak, als je een verandering teweeg wilt brengen, is het belangrijk dat je bij jezelf begint. Onder leiding van CEO Ivo van der Mark heeft dat veranderingsproces het afgelopen jaar meer en meer handen en voeten gekregen. Onder andere met de lancering van Kompas in Vooruitgang, een online platform waarmee JAJO bouw- en vastgoedprofessionals wil inspireren en activeren om de route te nemen naar een duurzame, maar ook werkbare toekomst. Een route die de dochterondernemingen van JAJO al met het nodige succes zijn ingeslagen.
“In onze optiek is er maar één echte toekomst en dat is een duurzame toekomst. Kijken we naar onze tak van sport dan is het belangrijk dat we met onze dochterondernemingen de cirkel kunnen sluiten”, licht Van der Mark zijn visie toe. “Van ontwikkeling naar bouwen, van bouwen naar onderhouden en van onderhouden naar herstellen. En dan als ultieme laatste stap het oogsten van de materialen op het moment dat een gebouw niet langer voldoet aan de eisen en wensen die de gebruikers er aan stellen. Dat laatste doen we met onze dochteronderneming New Horizon. Een mooie loot aan de stam van 33 zelfstandig opererende bedrijven die elk op hun eigen vakgebied een deel van de bouwcyclus invullen en daarmee hun bijdrage leveren aan de missie van JAJO: Closing the circle, together.”
2023 stabiel
Kijkend naar het afgelopen jaar spreekt Van der Mark van een stabiel jaar voor JAJO. Het bedrijfsresultaat stemt tot tevredenheid. Zeker gezien het feit dat 2023 voor de bouwsector een moeilijk jaar is geweest. Zo liepen nieuwbouwprojecten sterk terug, al bleef de krimp enigszins beperkt door renovatie en verduurzamingsopdrachten. Er was natuurlijk wel een sterke toename van de materiaalkosten, maar daar stond weer een lichte daling van het aantal vacatures tegenover waardoor er sprake
was van een kleine verlichting van de druk op de arbeidsmarkt. Van der Mark: “Ik vind dat we als organisatie goed op deze ontwikkelingen hebben geanticipeerd. Enerzijds omdat we door onze bedrijfsstructuur een breed werkgebied hebben waardoor we de risico’s kunnen spreiden en wat betreft de resultaten niet van één deel van de markt afhankelijk zijn. Anderzijds werkt de keuze om de dochterondernemingen veel autonomie te geven goed. Ik merk dat onze mensen zich verantwoordelijk voelen voor de eigen prestaties en er trots op zijn dat ze met een positief bedrijfsresultaat bij kunnen dragen aan het geheel. Medewerkers kunnen en mogen ondernemend zijn binnen de grote onderneming die JAJO heet. En dat spreekt mensen aan getuige het feit dat we relatief niet of nauwelijks verloop kennen wat betreft personeel. En dat is belangrijk in een tijd waarin de roep om goede mensen onverminderd hoog blijft.”
2024 jaar met perspectief
JAJO ligt op koers. Om maar in zeiltermen te spreken (JAJO is hoofsponsor van het succesvolle Team JAJO, de Nederlandse deelnemer aan The Ocean Race, red). Van der Mark: “Ja, dat kun je wel stellen en ik verwacht dat we in 2024 de wind in de zeilen zullen houden. We hebben een sterk fundament vanuit het verleden, maar kijken ook heel gericht naar de toekomt met focus op sustainability. Doordat we in staat zijn om samen met onze klanten de cirkel te sluiten, kunnen en willen we lange termijn- relaties aangaan met opdrachtgevers. Daar geloof ik, en met mij de medewerkers van JAJO, heel sterk in. Dat is de toekomst voor het nieuwe bouwen. Dat is de toekomst voor JAJO.”
Foto informatie: Ivo van der Mark (CEO JAJO) overhandigt Koningin Máxima een ‘Trees for all-certificaat’ ter compensatie van de CO2 footprint van haar werkbezoek in het kader van circulair bouwen. Fotorechten: Bart van Vlijmen Fotografie