Werkgevers maken én ervaren impact met een actief mobiliteitsbeleid

Afbeelding

De bereikbaarheid in Brabant en daarmee de leefbaarheid van regio’s en gemeenten staan onder druk. Onze provincie groeit flink en de ambitie is nog groter, maar door de rem op infrastructurele ontwikkelingen staat het verkeer steeds vaker vast. We stevenen af op overvolle bedrijventerreinen en op langere reistijden in én tussen steden en dorpen. Het antwoord? Een actief mobiliteitsbeleid bij werkgevers. En zo’n beleid biedt meer voordelen.

Bericht afbeelding

Een actief mobiliteitsbeleid heeft een bewezen positieve invloed op bereikbaarheid. Bovendien draagt het bij aan een duurzamere footprint, vitalere werknemers en een sterkere werkgeversidentiteit. Het programma van uitvoeringsorganisatie Brabant Bereikbaar faciliteert werkgevers die hiermee willen starten en die de voordelen ervan slim willen benutten. Werkgevers spelen zo een belangrijke rol in de mobiliteitstransitie die nodig is om de provincie bereikbaar en leefbaar te houden.

 

John Martens, directeur Koninklijke Martens Group
“Wij doen mee vanuit een vitaliteitsoogpunt. Ons motto is: Mensen maken Martens, we vinden het daarom belangrijk om te investeren in de mentale en fysieke gezondheid van onze medewerkers. Fietsen naar het werk draagt daaraan bij. Het programma van Brabant Bereikbaar werkt als een versneller en zorgt voor een stijgend aantal fietsers. En daar zijn we blij mee. Zo werken we aan de duurzame inzetbaarheid van onze mensen én aan vermindering van verkeersdrukte.”

 Weten wat werkt

De werkgeversbenadering van Brabant Bereikbaar is een bewezen aanpak. De basis hiervoor is de afgelopen jaren succesvol gelegd door het programma Ons Brabant Fietst van de Provincie. “We hebben al vele jaren ervaring en weten wat werkt. Fietsstimulering vormt onze basis, maar we richten ons nu ook op andere modaliteiten, zoals openbaar vervoer, carpoolen en hybride werken,” zegt Sef Sweegers van Brabant Bereikbaar. “We werken hiervoor nauw samen met diverse partners, zoals steden, regio’s, de provincie, SmartwayZ.NL en verschillende kennisinstellingen. Daarnaast is er een intensieve samenwerking met Brainport Bereikbaar en stemmen we ook af met landelijke partijen, zoals Rijkswaterstaat, bijvoorbeeld bij hinderprojecten.”

 

“Vanuit al die kennis en kunde verrijken we doorlopend ons programma, waarbij we scherp blijven op het gedragswetenschappelijke kader dat we hanteren. Gedragsverandering is effectief, zeker voor de langere termijn, maar vraagt wel om consistentie, continuïteit en coherentie.”

Gedeputeerde Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit Stijn Smeulders:

“Meer dan 40% van medewerkers die binnen 15 kilometer van het werk woont, kiest nog steeds voor de auto. Als provincie zien we hier kansen en investeren daarom bijvoorbeeld volop in ons snelfietsroutenetwerk. Uit onderzoek blijkt dat deze brede, veilige en comfortabele fietspaden bijdragen aan meer fietsforenzen. Vorige maand nog openden we de F2 tussen Zaltbommel en 's-Hertogenbosch. Maar we kijken breder: ook openbaar vervoer, samenrijden en slimme mobiliteit krijgen aandacht. Organisaties zoals Brabant Bereikbaar en Brainport Bereikbaar geven die kansen vorm met programma’s die aansluiten bij onze doelstellingen en de randvoorwaarden die wij creëren.”

Fiets als gesprek van de dag

Het werkgeversprogramma van Brabant Bereikbaar is primair ingericht om fietsen naar het werk te stimuleren. In een periode van 6 weken wordt een werkgever meerjarig gefaciliteerd met een interne gedragscampagne en diverse activaties, zoals een e-bike probeeractie en een fietsstimuleringsapp. Sweegers: “We zorgen dat fietsen het gesprek van de dag wordt, waarbij medewerkers aangezet worden om vaker te kiezen voor de fiets en vooral de auto te laten staan. Naar en van het werk, maar ook op andere momenten.” 

Het programma wordt door onder andere Provincie, steden, regio’s en rijk gefinancierd, zodat het gratis is voor werkgevers. Brabant Bereikbaar neemt bovendien aangesloten werkgevers bij de hand bij de implementatie en uitrol van het programma. Het doel is dat zij de voordelen van een actief mobiliteitsbeleid gaan ervaren en benutten om vervolgens vanuit een intrinsieke motivatie op termijn zelf regie te nemen. “Werkgevers zien steeds meer in dat een actief mobiliteitsbeleid echt loont. Wij zorgen daarom ook voor communicatiemateriaal waarmee zij de positieve effecten van hun mobiliteitsbeleid op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid en goed werkgeverschap kunnen overleggen met hun stakeholders. We werken aan een erkenning en een visueel aantrekkelijke rapportage, zodat alle inzet ook zichtbaar bijdraagt aan de corporate branding van de werkgever.” Een uitgebreide mediabank en speciale toolkits rondom de Fiets naar je Werk Dag of de campagne Da’s zo Gefietst helpen om dat mobiliteitsbeleid zelf eenvoudig actief te onderhouden.

Bericht afbeelding

“De toolkit was een leuke en handige manier om dit onderwerp onder de aandacht te brengen van onze collega’s. We kregen veel leuke reacties op de fietsactie."

Sweegers besluit: “Het is goed om te zien dat fietsstimulering een vlucht neemt in Brabant. Niet alleen vanuit de noodzaak van bereikbaarheid, maar juist ook ingegeven door de meerwaarde van vitaliteit, duurzaamheid en kosten van en voor werkgevers en werknemers. Daarmee bouwen we samen aan de benodigde nieuwe sociale norm, waarbij de auto niet langer vanzelfsprekend is.” Brabant Bereikbaar en Brainport Bereikbaar nemen daarmee samen het voortouw om overheden en werkgevers in heel Brabant te helpen inhoud te geven aan de mobiliteitstransitie.

 

Jos van Asten, Platform Ondernemend Meijerijstad (POM)

“Wij hebben een stevige duurzaamheidsambitie en hebben met Brabant Bereikbaar als eerste in Nederland een COVER-subsidie toegekend gekregen. Met het programma van Brabant Bereikbaar zetten we nu in op de besparing van 229.000 kg CO₂ door werknemers in de plaats van in de auto op de fiets te laten stappen.”

 

Meer weten over de mogelijkheden van dit programma? Kijk voor meer informatie op www.brabantbereikbaar.nl, volg de nieuwsbrief en/of neem vrijblijvend contact op met een van de mobiliteitscoaches.

Author avatar

19 november 2025
Gepubliceerd door: Tom van Fulpen

Tom van Fulpen is CCO van In Business Network