Ga terug
Partner

15 januari 2018

Food (agri)

Van Tienen Drankautomaten: een trots, Brabants familiebedrijf

De historie Het verhaal van Van Tienen Drankautomaten begint in 1963 in hartje Amsterdam, als de Brabantse Tien van Tienen aan de slag gaat als verkoper in Zuid-Nederland bij Simon Lévelt, een koffie- en theeproducent. Door zijn grote passie voor koffie en de komst van de eerste koffiemachines besluit Tien in 1973 voor zichzelf te beginnen in zijn geboortedorp Zeeland. Het fundament voor Van Tienen Drankautomaten is gelegd. Zoon Maarten van Tienen, algemeen directeur sinds 2009, vertelt over het succes, de groei en de plannen van Van Tienen Drankautomaten. Bij binnenkomst in de mooie showroom van Van Tienen Drankautomaten in het Brabantse Zeeland worden we warm onthaald. Maarten van Tienen vertelt over het familiebedrijf: “Mijn vader zei altijd: Verkopen kan iedereen, maar service moet je bieden. Dat kun je niet verkopen. Deze spreuk is nog steeds waar. Onze kracht is service bieden. Hoe kunnen we kwaliteit waarborgen naar de klant toe? Daar zijn we iedere dag mee bezig en daardoor groeien we iedere dag weer.” Goede koffie Van Tienen Drankautomaten biedt koffie- en espressomachines van diverse A-merken en verschillende koffiemerken. Tien van Tienen kreeg de zegen van zijn werkgever om voor zichzelf te beginnen, mits hij met het merk Simon Lévelt zou blijven werken. Simon Lévelt is nog steeds de meest geleverde koffie en thee, maar de wereld van koffie is altijd in ontwikkeling. Maarten: “Op dit moment zijn espressobonen zeer gewild,. Slow koffie (filterkoffie) wordt echter weer meer gewaardeerd en de melkkoffies zijn gigantisch in opkomst. Wij als bedrijf volgen deze trends.” Koffie op de werkvloer heeft bovendien een hele andere betekenis gekregen. “Kwaliteit is steeds belangrijker. Een kop koffie van goede kwaliteit hoeft echter niet duur te zijn. Je kunt de duurste machine kopen, maar als de koffie kwalitatief achterblijft of het water niet lekker is dan is de investering die men doet zonde. Daarom besteden wij veel aandacht aan het instellen van de machine en het plaatsen van waterfilters. Iemand die een machine koopt, moet tevreden zijn. Zo niet, dan zoeken we een oplossing. De laatste jaren hebben we ook ons eigen koffieconcept 10N in de markt gezet. Espresso van een hoog niveau , bereid in een hoogwaardige machine en geserveerd in een bijpassende lijn van servies. Deze lijn is voor de horecaondernemer of MKB-klant die zich wil onderscheiden. De machines hiervoor halen we speciaal uit Italië en Zwitserland. De kwaliteit van koffie is hiermee echt te onderbouwen.” Tweede volledige locatie Anno 2018 is het familiebedrijf uitgegroeid tot een bekende speler in Brabant en omstreken met ruim vijftig medewerkers. Eind 2017 is een tweede showroom geopend in Stein, Limburg. Maarten: “Van Tienen Drankautomaten heeft een meerderheidsbelang genomen in Limcaf Koffie Service Systems. Door deze overname kunnen wij onze klanten nog beter van dienst zijn. De wijze waarop we in Zeeland werken, willen we ook in Limburg inzetten. Wij zijn trots op onze klanten en dat mogen zij ook weten. Limburgse bedrijven zijn wel iets afwachtender, maar als je laat zien dat dat vertrouwen er is, komt het goed. Mede de inzet van personeel uit hun eigen regio is hier van grote waarde.”De Alpe d’HuZes beklimmen, door samen te werken Maarten streeft altijd naar een mooie samenwerking: “Een tevreden klant is de beste klant. Dat maakt het werk leuk en dat vind ik veel belangrijker. De drive om te werken is dat je met plezier naar je klanten gaat en trots bent om er te komen. Met die gedachte doe ik samen met Peter Smits van Brasserie ’t Zusje op 8 juni aan de Alpe d’HuZes mee. We zitten op een aantal vlakken kwalitatief al op grote hoogte maar dit hoogtepunt wilden we beiden nog bereiken. We gaan met een team van 11 mensen deelnemen, mede voor het goede doel. We krijgen allemaal met kanker te maken. Zelf heb ik mijn vader en een broer verloren aan kanker. Door aan de Alpe d’HuZes mee te doen, willen wij als bedrijven mooie doelen steunen. Niet alleen door simpelweg geld over te maken, maar nu ook door er zelf een prestatie bij te leveren.” Maarten traint iedere week hard om 8 juni naar boven te fietsen, een klim van 13,5 kilometer. Het doel is de Alpe d’Huez op deze dag 3x te beklimmen. “De wilskracht is er in ieder geval. Je bent er met een hele groep naartoe aan het werken. Als ik in Stein ben, neem ik mijn fiets mee en oefen ik daar in de heuvels. Dat heeft meteen als voordeel dat ik achter de files aan naar huis kan rijden. Ik heb nog niet eerder aan de Alpe d’HuZes meegedaan, dus ik weet helemaal niet wat me te wachten staat. Ze zeggen dat het heel emotioneel en bijzonder zal zijn.” Wil je dit team sponsoren en zodoende doneren aan KWF? Via https://inschrijving.opgevenisgeenoptie.nl/sponsor-team?ri=2027 kun je doneren. Volgende generatie Maarten is ook al bezig met zijn opvolging. “We zijn nu aan het onderzoeken hoe we het met de volgende generatie gaan doen. Wie van de kinderen heeft interesse? Onze toekomstvisie is in ieder geval dat we onder de rivieren sterker staan, zodat we een mooi en gezond familiebedrijf overdragen aan de volgende generatie. Want iets wat pa opgericht heeft, is een heilig goedje. Dat moet je koesteren.”

Gerelateerd