15 april 2020

Van geen vuiltje aan de lucht tot leed en richtlijnen: een duo-interview tussen Manon Pijnenburg (AAE) en Wim van der Linde (Franke Nederland)

Dit artikel is mede tot stand gekomen door de Coronakrant
Door: Marcel Stevens

In dit duo-interview gaan Wim van der Linde en Manon Pijnenburg met elkaar in gesprek. Wim is algemeen directeur van Franke Nederland, één van de wereldleiders op het gebied van producten en oplossingen voor keukens in woningen en horeca. Manon is HR-manager en mede-eigenaar van AAE, een geavanceerde hightech machinefabrikant. Ze bespreken de impact van de coronacrisis op hun bedrijven en over de gevolgen van de coronacrisis op de langere termijn.

Wim: “Wil jij beginnen Manon?”

Manon: “Jazeker, het klinkt zo simpel, maar de belangrijkste vraag is deze periode eigenlijk wel: hoe gaat het met je?”

Wim: “Tja, het zijn bijzondere tijden… Begrijp me niet verkeerd, de aanleiding is heel vervelend en hadden we liever niet gehad, maar de coronacrisis vraagt wel om direct handelen. Een leider moet nu zijn waarde laten zien. Ik merk dan ook dat ik heel veel energie heb. Ik wil actie ondernemen, mijn motivatie op dit moment is enorm.“

We leefden voor deze coronacrisis in een aardige perfecte wereld. Geen vuiltje aan de lucht. Wat we nu meemaken is wat je noemt een echte ‘shake up’.
Wim van der Linde, algemeen directeur Franke Nederland

Manon: “Ja, dat herken ik wel. Dat is natuurlijk ook de essentie van ondernemerschap. Ik ga nog niet zo lang mee, dus een crisis van deze omvang is nieuw voor mij, maar ik merk ook een grote ‘drive’ om mijn verantwoordelijkheid te nemen. Juist nu in deze periode.”

Wim: “We leefden voor deze coronacrisis in een aardige perfecte wereld. Geen vuiltje aan de lucht. Wat we nu meemaken is wat je noemt een echte ‘shake up’. Vorige week gaf ik een presentatie aan onze medewerkers, uiteraard online, waarbij ik de brug van San Francisco liet zien. Die hangt altijd in de mist; je kunt niet zien waar de brug eindigt. Een mooie metafoor. We moeten afstand houden, en we weten niet tot wanneer precies, maar tegelijkertijd is de verbinding met en tussen elkaar belangrijker dan ooit. En ik merk dat de flexibiliteit van onze medewerkers daarin heel groot is.”

Manon: “Die saamhorigheid herken ik ook binnen onze organisatie, dat is heel fijn.”

Wim: “Want, hoe groot is de impact bij AAE?”

Manon: “Nou, onze omzet blijft op dit moment nog gelijk. We werken voor een aantal zeer verschillende bedrijfstakken, dus dat houdt elkaar goed in balans. Maar daarbinnen verwachten we wel een verschuiving. Vooral bij Medical en Security SemiConductor verwachten we op termijn juist een stijging in de vraag gezien de huidige situatie. En aangezien we een productiebedrijf zijn en er soms wel eens een onderdeel ergens in de wereld blijft ‘hangen’, heeft dat dan direct effect. Misschien voor jullie bij Franke ook wel herkenbaar?”

Ons uitgangspunt is altijd: gelijke monniken, gelijke kappen! Dus voor al onze medewerkers gelden dezelfde regels. Veiligheid staat voor alles.
Manon Pijnenburg, HR-manager en mede-eigenaar AAE

Wim: “We zijn als Franke Nederland natuurlijk onderdeel van een wereldwijde organisatie. Zo hebben we bijvoorbeeld drie bedrijven die gevestigd zijn in China en één van onze productiebedrijven zit in Italië. De omvang en impact van deze coronapandemie was bij ons daarom al snel duidelijk.

Hier in Nederland merken we vooral dat de horeca- en evenementenbranche hard getroffen wordt. En dat heeft dan weer direct zijn weerslag op onze business. Daarom hebben we ook maatregelen getroffen.”

Manon: “Welke maatregelen?”

Wim: “We hebben onder andere het verlof naar voren getrokken en roosteren de mensen een paar weken uit. De bezetting op kantoor is daarnaast minimaal en veel collega’s werken vanuit thuis. Gelukkig is onze productieruimte heel ruim, daardoor hebben de medewerkers die daar werken een veilige werkplek. Om extra in te zetten op de landelijke maatregelen, hebben we wel de pauzes aangepast en zijn ook de kantinefaciliteiten anders. Cup-a-Soup in plaats van verse soep bijvoorbeeld.

Hoe zit dat bij jullie qua maatregelen?”

Manon: “Ons uitgangspunt is altijd: gelijke monniken, gelijke kappen! Dus voor al onze medewerkers gelden dezelfde regels. Veiligheid staat voor alles. Daarom hebben we voor het hele bedrijf twee shifts doorgevoerd: van 6.00 tot 12.15 uur en van 12.30 tot 18.45 uur, zonder overlap dus. Alle afdelingen zijn dus in tweeën gesplitst.

Er is veel leed onder onze medewerkers. Een aantal heeft naasten die getroffen zijn voor het virus of er zelfs aan zijn komen te overlijden. Dat heeft een grote impact op ons allemaal.
Manon Pijnenburg, HR-manager en mede-eigenaar AAE

Daarnaast hebben we twee locaties en hebben we deze onderverdeeld in vier compartimenten met een eigen ingang. Op deze manier blijft iedereen onderdeel van het proces, houden we verbinding en beperken we de risico’s tot een minimum. Deze aanpak wordt gewaardeerd door onze mensen. Iedereen maakt dus dagen van zes in plaats van acht uur. Daarbij hebben we afgesproken dat ze één uur van AAE krijgen en één uur tijd voor tijd nemen. Iedereen heeft daar begrip voor. We verwachten dat we straks onze capaciteit moeten gaan opschroeven.”

Wim: “Een creatieve oplossing, mooi! Wat mis jij zelf het meeste op dit moment, Manon?”

Manon: “Ik ben heel erg van het menselijke contact. Ik wil mensen zien. Daarom zijn we als directie, maar ook het MT, gestart met vloggen voor onze medewerkers. Om toch verbinding te houden en elkaar te zien.

Want elkaar echt zien gaat nu gewoon even niet. We hebben één medewerker met corona gehad, hij is ondertussen gelukkig weer hersteld, maar er is veel leed onder onze medewerkers. Een aantal heeft naasten die getroffen zijn voor het virus of er zelfs aan zijn komen te overlijden. Dat heeft een grote impact op ons allemaal.

Ik hanteer de richtlijnen dan ook zeer serieus, niet alleen op de zaak, maar ook privé. Ik heb privé alleen maar contact met mijn gezin en moeder. Ik ben recent tante geworden, maar heb de kleine alleen maar door de raam mogen aanschouwen. Ik heb een grote verantwoordelijkheid, niet alleen voor mezelf en mijn familie maar ook voor onze 420 medewerkers.”

We herkennen veel eerder de echt belangrijke zaken en we hechten daar meer waarde aan. Hopelijk blijft dat na deze crisis bestaan.”
Wim van der Linde, algemeen directeur Franke Nederland

Wim: “Dat herken ik ook. Wij zijn opa en oma geworden en houden contact via FaceTime. Ook familieleden steunen in zware tijden moet op afstand. Je kunt er niet zijn zoals je zou willen zijn, maar je hebt geen keuze. En dat zal nog best wel een tijdje duren.”

Manon: “De essentie van deze crisis nu is het gemis van fysiek contact; en dat zet alles ook weer in perspectief; ik kan nu enorm genieten van ons gezin, of bijvoorbeeld van onze tuin. Het feit dat mijn moeder de opvang van onze zoon op zich neemt is niet vanzelfsprekend, en waardeer ik op dit moment misschien nog meer dan anders.”

Wim: “De diepgang is er wel degelijk nu. We herkennen veel eerder de echt belangrijke zaken en we hechten daar meer waarde aan. Hopelijk blijft dat na deze crisis bestaan.”

Manon: “Zeker, die bewustwording is belangrijk. Laten we die verantwoordelijkheid met z’n allen vasthouden. Het zou mooi zijn wanneer we na deze crisis samen nog een keer in gesprek gaan, Wim, om te kijken of dat is gelukt.”

Wim: “Zeker, die afspraak staat Manon!”

Gerelateerd