Afbeelding

It takes two to tango 
Bij Lekkerland is alles logistiek. Deze kop stond onlangs nog boven een mooi artikel van Lekkerland Nederland. John van den Berg, directeur Operations bij de specialist voor one-to-go-consumptie, voegt daar graag nog een belangrijk aspect aan toe. “Bij Lekkerland draait inderdaad alles om logistiek, maar in Nederland zetten we ook in de volle breedte in op duurzaamheid. Daarbij willen we niet alleen elk proces in onze keten efficiënter en innovatiever te maken, maar we zien het ook als onze taak om onze CO2 footprint zo klein mogelijk te maken. Dat zijn we verplicht aan onze klanten, maar ook aan onze medewerkers. En niet alleen aan die van nu, maar ook aan die van de toekomst.”  

Als een goed gastheer serveert John deze middag zijn gasten een lekker kopje koffie. Om zijn woorden kracht bij te zetten wijst hij op het bordje bij de koffieautomaat. “Kijk, wij beginnen hier elke dag met een schone beker. Deze beker gebruik je in principe de hele dag. Vervolgens zet je hem in de bak die in de vaatwasser wordt gezet. De dag er op start je weer met een schone beker. Klinkt simpel he? Toch wil ik je de bedrijven niet de kost geven waar de berg afvalbekers aan het einde van de week tot aan het plafond reiken. Wij doen daar dus niet aan mee. We maken onze mensen bewust van het feit dat het groener moet en kan. Want binnen beginnen is buiten winnen.” 

Stevige footprint
De koffiebeker lijkt een klein en eenvoudig voorbeeld, maar Van den berg wil er wel een belangrijk punt mee maken. “Practise what you preach. Binnen onze organisatie leeft duurzaamheid dan ook heel erg. Het is op dit moment, naast het compleet ontzorgen van onze klanten, de tweede en belangrijke drijfveer in hoe wij ons werk willen doen. Want, laten we er niet omheen draaien. Onze footprint, als logistiek dienstverlener en fullservice-partner in one-to-go concepten, is stevig. In 2022 leverden onze 740 medewerkers binnen Lekkerland Nederland aan ruim 9,500 verkooppunten. Denk daarbij sectoren als petrol, travel (treinstations en luchthavens), foodservice in retail (outlets), fast service en tabak-& gemakzaken. Al deze klanten moesten en moeten elke dag, elke week of elke maand opnieuw beleverd worden op het afgesproken moment en zo efficiënt mogelijk. Ik hoef jou niet te vertellen wat dit aan productiekosten, (verpakkings)materialen, handelingen en bewegingen met zich meebrengt.”   

Footprint minimaliseren 
Het besef dat Lekkerland alleen de beste partner voor haar klanten (‘the most convenient partner’) kan zijn als de dienstverlening op orde is, maakt volgens Van den Berg de verantwoordelijkheid om zo duurzaam mogelijk te opereren nog groter. “We kunnen onze manier van werken niet van vandaag op morgen helemaal op de schop gooien. Zelfs al zouden we het willen is er nog niet voor elke schakel van de keten een goed en duurzaam alternatief. Om je een voorbeeld te geven, een elektrische vrachtwagen is een goed alternatief voor de 30-tonnerdiesel, en we hebben er inmiddels ook in ons wagenpark, maar is helaas nog geen gemeengoed. Simpelweg, omdat het aanbod er nog niet in voldoende mate is en we natuurlijk als bedrijf ook te maken hebben met investeringen versus afschrijvingen. Of neem het gebruik van verpakkingsmaterialen. We nemen ze in het kader van ‘retourlogistiek’ graag mee terug om ze opnieuw te gebruiken en als dat niet lukt om te recyclen. Maar dat is nog niet de standaard. Niet in de laatste plaats omdat nog niet al onze klanten hun processen daar op hebben ingericht. Niet omdat ze dat intrinsiek niet zouden willen, maar vaak spelen organisatorische of financiële overwegingen een rol. Wat wij dan doen is gericht adviseren en helpen duurzame en efficiënte oplossingen samen met de klant te implementeren. Ook daarin zijn we een partner.”  

Samen met de klanten 
Want, als je met succes duurzaam wil ondernemen is de samenwerking met leveranciers en afnemers essentieel. Of zoals Van den Berg het stelt: “Wij doen er als Lekkerland Nederland, aangemoedigd door ons Duitse moederbedrijf de REWE Group, alles aan om nieuwe ontwikkelingen te vertalen naar slimme oplossingen die bijdragen om onze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit te realiseren. We zetten in op duurzame relaties met leveranciers en willen een goede werkgever zijn. Tot slot staan we met ons ESG (environmental, social, governance) -programma midden in de maatschappij en ondersteunen we goede doelen waar en wanneer we kunnen. Maar zoals zo vaak, ‘it takes two to tango’. Wij kunnen van alles doen en willen, maar we hebben de medewerking van iedereen uit de keten nodig. Medewerkers moeten zich bewust zijn dat zij aan het begin staan van het proces. Leveranciers en producenten moeten op hun beurt ook hun verantwoordelijkheid willen nemen door duurzaam ondernemen hoog op de agenda te zetten. Maar bovenal moeten we onze klanten er van weten te overtuigen dat zij uiteindelijk mede bepalen hoe duurzaam wij kunnen zijn. Als je het als klant oké vindt dat je goederen in gebruikte dozen geleverd krijgt, of dat we je net wat eerder of later beleveren dan gebruikelijk, omdat we dan een vrachtwagen optimaal kunnen beladen en een route kunnen plannen die echt efficiënt is, dan help je ons daar natuurlijk enorm mee. Maar nog belangrijker, ook jezelf en je omgeving. Ik spreek inmiddels uit ervaring als ik zeg dat, als je er in slaagt om je doestellingen te bereiken, duurzaam ondernemen ook gewoon heel leuk is. Dus waarom zou je er, net als wij binnen Lekkerland Nederland, niet gewoon voor kiezen om als bedrijf zo duurzaam mogelijk te zijn?”