14 april 2020

Training & Opleiding

Studenten Helpen Scholieren: in vier dagen van een idee naar het achtuurjournaal

Het zijn hectische weken voor Sander Bos. Een bijles aan zijn zus bracht hem op het idee voor het opzetten van een non-profitplatform waarbij studenten scholieren bijles geven. Nu de scholen gesloten zijn zou daar mogelijk wel behoefte aan zijn bedacht de 21-jarige student zich. Dat is gebleken!
Inmiddels heeft Sander met zijn compagnon Jaap Koelewijn een hecht team om zich heen verzameld en een groot netwerk van partners aangesloten bij zijn platform Studenten Helpen Scholieren. Ook hebben ze al veel aandacht vanuit de landelijke media gekregen en zijn zij genomineerd voor een Young impact Award. Een knap staaltje sociaal ondernemerschap in deze coronatijden.

Ondernemende vrijheid

Met de snelle totstandkoming en groei lijkt Studenten Helpen Scholieren een schoolvoorbeeld van een startup onderneming te zijn. Die wereld is Sander niet onbekend. Al enkele jaren geleden is hij vanuit zijn studie de Utrechtse startupwereld ingerold.

Een half jaar nadat hij in 2017 is begonnen als student Liberal Arts & Sciences stroomt hij in bij Enactus, een studentenvereniging voor sociaal ondernemerschap. Dat beviel zo goed dat hij na het eerste studiejaar een bestuursjaar is gaan doen bij Enactus. Die periode is bepalend geweest voor Sander. “Daar ben ik verliefd geworden op de combinatie ondernemen en positieve impact maken”, zegt hij erover. “Ook heb ik daar ontdekt hoe fijn het is om ondernemende vrijheid te ervaren, in plaats van dat je voornamelijk in de collegebanken zit. Ik ben nog jong en ik geef nu mijn voorkeur aan persoonlijke ontwikkeling op ondernemend vlak in plaats van academisch vlak.”

Zijn studie kwam daardoor op een laag pitje te staan, want na het eerste bestuursjaar volgde gelijktijdig een tweede en derde bij Dutch Students for Entrepeneurship en UtrechtInc Students, waarmee hij meer de algemene startupwereld in is gegaan.

Van idee naar het achtuurjournaal

Het idee voor Studenten Helpen Scholieren is ontstaan nadat Sander zijn zus, die in 6 vwo zit, bijles in natuurkunde had gegeven. “Dat was een dag voordat de scholen sloten. Dat besluit zat er al aan te komen en toen bedacht ik tijdens een wandeling dat dit voor heel veel scholieren veel minder goed onderwijs op zou gaan leveren dan dat ze gewend zijn en dat heel veel studenten thuis zouden komen te zitten, zeker met bijbaantjes en andere dingen. Studenten kunnen die scholieren helpen, net zoals ik mijn zusje hielp.”

Vervolgens stuurde Sander een enquête rond om te peilen of studenten interesse zouden hebben. Daar werd massaal op gereageerd. Het idee leek levensvatbaar en samen met anderen ging Sander aan de slag. Daarna gingen de ontwikkelingen heel snel vertelt Sander: “Nog diezelfde week zaten we in het achtuurjournaal, waarna we ons realiseerden dat we nu een grote verantwoordelijkheid hebben. Men had in de onzekere tijden ook wel behoefte aan goed nieuws en dat waren wij. Dat kwam voor ons initiatief natuurlijk heel goed uit.”

Ik ben verliefd geworden op de combinatie ondernemen en positieve impact maken.
Sander Bos

Mensen

De aandacht vanuit de media is niet uit de lucht komen vallen. Er is hard gewerkt door een team van mensen dat Sander snel om zich heen verzameld heeft. “Ik heb de afgelopen jaren fulltime gewerkt bij Utrecht Inc, een incubator voor ondernemers”, vertelt Sander. “Daarvan kende ik Herman, een growth hacker die heel snel iets heel groot kan maken op sociale media. Van hem wist ik dat hij veel startups kende die het afgelopen jaar zijn ontstaan, waaronder een groot aantal onderwijsstartups. Dus ik dacht dat als hij iemand met een groot onderwijsnetwerk die ook snel kan schakelen aan zou kunnen laten haken, dan hebben we een team van drie dat heel snel groot kan worden en een gevestigde partij kan worden die studenten aan scholieren kan koppelen.” Sanders gedachte klopte, want binnen 20 minuten werd hij teruggebeld door Herman met de mededeling dat Jaap van de educatieve chatbot Helpr enthousiast was en wilde helpen.

Met zijn drieën zijn ze begonnen, maar het team is snel uitgebreid. Inmiddels is er een kernteam van acht personen, zijn er tien vrijwilligers en twee externe adviseurs die aan het platform werken. Die twee externe adviseurs werden door Sander ook om persoonlijk advies gevraagd en dat deed hij ook bij twee andere personen: “De eerste week heb ik die vier mensen constant gebeld om te sparren en snel keuzes te maken. In mijn hoofd was het chaos en ik wilde elk idee toetsen bij mensen die ik vertrouw en die ervaring en kennis hebben in deze wereld. Dit hielp bij snel heldere beslissingen nemen.” Dat één van die vier eerder een succesvolle onderwijsstartup heeft opgezet, kwam Sander goed uit: “Ik heb hem gebeld en gevraagd of hij mijn mentor zou willen zijn in deze periode, omdat hij wist hoe je zo’n organisatie snel en goed op zou kunnen zetten.”

Hectische week

In die eerste week verschoof de focus iedere dag vertelt Sander: “We spraken met elkaar af dat we iedere dag één focus hadden. Eén ding moeten we goed doen en de rest slaan we voor nu af. Maandag was dat de samenwerking afstemmen en een eerste grote partner aansluiten. Dinsdag was het de website online hebben en gingen we verder op zoek naar partners. Woensdag was alleen maar media. Zij moesten ons neer gaan zetten als dé partij en dan zouden vanzelf andere partijen aansluiten die nodig zijn voor promotie of ondersteunend materiaal . Uitgeverij ThiemeMeulenhoff heeft toen ons persbericht gepusht en woensdag en donderdag zijn we dus alleen maar bezig geweest met media.”

Dat resulteerde op donderdag in de verschijning in het achtuurjournaal, waardoor op vrijdag het besef kwam dat er een verantwoordelijkheid op de schouders rustte en er snel een plan moest komen om de scholieren en de studenten te gaan koppelen. “Toen is op vrijdag Iris Koopman, de eerste werknemer, aangenomen. Zij moest, ondanks de complete chaos waar wij in zaten, in alle rust kunnen nadenken hoe we studenten en scholieren zo goed mogelijk konden koppelen. Zij heeft de week daarop met een team van zes vrijwilligers drie volle dagen mensen handmatig gekoppeld als een grote pilot en dat is de basis van onze hele dienst geworden.”

Partners

Ook de focus op partners heeft Studenten Helpen Scholieren verder geholpen. Op dit moment zijn er meer dan 20 partijen die het platform ondersteunen. Die ondersteuning gebeurt op drie verschillende gebieden. Ten eerste is er het digitaal beschikbaar stellen van leermaterialen door bijvoorbeeld educatieve uitgeverijen. Daarnaast zijn er partners die het platform de komende maanden financieel ondersteunen. En als laatste zijn er partners die helpen met de naamsbekendheid van het platform onder scholieren, zoals bijvoorbeeld de populaire website Scholieren.com.

Sander verwacht dat de groei van het aantal partners af gaat vlakken, maar hij ziet tegelijkertijd nog wel een richting waarin de samenwerking nadrukkelijk gezocht gaat worden: “Over een paar weken gaat de focus liggen op de samenwerking met partijen die ons kunnen helpen de kinderen die het écht nodig hebben te vinden en goed passend te helpen.” Om deze kinderen in kansarme gezinnen te kunnen helpen is al de eerste samenwerkingsovereenkomst gesloten met Studiezalen. Deze Amsterdamse stichting biedt leerlingen de mogelijkheid om in hun eigen wijk in een rustige omgeving te studeren. Ze hebben bijvoorbeeld afgelopen week al 150 kinderen geholpen met laptops.

Bijles geven

In totaal hebben inmiddels meer dan 1000 studenten zich aangemeld. Een groot gedeelte van deze studenten heeft aangegeven dat ze zich belangeloos in willen zetten voor de scholieren. Die scholieren kunnen op hun beurt bij aanmelding op het platform aangeven of ze een bijdrage van maximaal 5 euro willen geven. Het platform heeft geen winstoogmerk.

Het doel is om elkaar te helpen in deze onzekere tijden en ook als het coronavirus straks weer voorbij is, want dat heeft Sander al wel in zijn achterhoofd zitten. “Ik denk dat het in zijn huidige vorm niet houdbaar is, maar ik denk dat er met de partijen en het team dat er achter zit er heel veel mogelijk is om kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Daar gaat ongetwijfeld op een bepaalde manier een organisatie uit voort groeien.”

Voor Sander zelf is het geven van bijles tot nu toe beperkt gebleven tot zijn zus. “Ik heb al wel een aantal verzoeken gehad en ik had met mijzelf op de eerste dag afgesproken dat ik elke dag één bijles wil geven aan een scholier. Maar daarna is het zo druk geworden dat ik er niet meer aan toe ben gekomen. Als het weer wat rustiger wordt ga ik weer bijles geven om ook die ervaring op te doen en goed met de doelgroep in contact te blijven.”

Young Impact Award

Al het harde werken van de afgelopen weken wordt niet alleen door scholieren gewaardeerd. Inmiddels is het initiatief genomineerd voor een Young Impact Award in de categorie ‘coronahulp’. Stemmen op Studenten Helpen Scholieren kan hier.

Ken jij een student of scholier die mogelijk zou willen helpen of wat hulp kan gebruiken? Iedereen kan zich aanmelden op studentenhelpenscholieren.nl.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd