Partner

6 april 2022

blogTraining & OpleidingTech, Ict & Smart

Stressbestendig genoeg?

In de rubriek beroep in beeld, hield Brabant Business Media een interview met Christian Agerbeek. Christian werkt al meer dan 15 jaar als luchtverkeersleider en is sinds 2017 werkzaam op Eindhoven Airport. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding, maar ook voor de brandweer, meteorologische dienst en vogelwachten.

De verkeerstoren is ook wel het spinnende web op de luchthaven, op een 23 meter hoge toren heeft de luchtverkeersleider de verantwoordelijkheid voor het begeleiden van alle vliegtuigen. De luchtverkeersleider zorgt niet alleen voor het veilig, vlot en ordelijk verloop van lucht- en grondverkeer, maar bijvoorbeeld ook voor het maaien van het gras op het landingsterrein. Alles op en rondom het landingsterrein wordt door de verkeerstoren gecoördineerd.

Dag van een luchtverkeersleider:
In tegenstelling tot de verkeerstoren Amsterdam, is de verkeerstoren van Eindhoven Airport niet 24 uur per dag open maar 17 uur per dag. Dus van 7 uur in de ochtend tot 12 uur in de avond. Je hebt totaal 4 diensten op een dag in een rollend schema.  Omdat Eindhoven in de eerste plaats een militair vliegveld is met een civiel deel, heeft Christian en zijn team namens de Koninklijke Luchtmacht al de verantwoordelijkheid voor de vliegveiligheid. Als je dienst in de ochtend begint, dan is het als allereerst de taak om de verkeerstoren te gaan openen. Wanneer je aankomt op de luchthaven, rijd je een baaninspectie. Je rijdt dan samen met de ploeg met een busje over de infrastructuur van het landingsterrein. De ochtendploeg moet kijken of het er goed uitziet, of er geen gaten of scheuren in platformen of de start- en taxibaan zijn. Als ze de baaninspectie hebben gereden, gaan ze in de verkeerstoren om vervolgens alle apparatuur te controleren of alles werkt of niet. Werkt alles? Dan gaan ze nu echt aan de slag!

Boven in de 23 meter hoge verkeerstoren zitten de grondverkeersleider en de luchtverkeersleider, ook de gedurende dag zit er nog een assistent verkeersleider bij. De grondverkeersleider handelt alle vliegtuigen af die over de grond bewegen, dus die eigenlijk nog op het platform staan en over de taxibanen rijden. De luchtverkeersleider regelt alles wat op de start en landingsbaan zit, gaat aankomen en vertrokken is in het luchtruim rondom de luchthaven Eindhoven. De assistent verkeersleiding regelt alle administratieve zaken zoals telefoontjes aannemen, registreren start- en landingstijden en beheren agenda en wachtjournaal. Ook handelt de assistent voertuigen die op de luchthaven rijden af.

Stressbestendig genoeg?
Het behouden van concentratie is zeer belangrijk vertelt Christian. Je moet echt goed met stress en druk om kunnen gaan, en vooral rustig rationaal blijven doordenken. Een grond- en luchtverkeersleider mogen maar maximaal twee en een half uur aaneengesloten op positie werken om deze optimale concentratie te behouden. Daarna volgt een verplichte pauze. Zorg ervoor dat je vooral in je anderhalve uur pauze iets anders gaat doen. Ga bijvoorbeeld hardlopen of lekker lunchen. Maar ga vooral niet achter je computer zitten en andere (neven)taken afwerken, dan kom je wellicht mentaal vermoeider terug op dienst voor je laatste deel van de dag.

‘’De belangrijkste taak van een luchtverkeersleider is dat ze ervoor moeten zorgen dat alles veilig verloopt en dat alle vliegtuigen gewoon kunnen bewegen zonder dat er ergens botsingsgevaar ontstaat’’

Luchtverkeersleider worden
Om in aanmerking te komen voor de functie van luchtverkeersleider moet je in het bezit zijn van een vwo-diploma of een hbo- propedeuse. Voordat je met de opleiding kunt beginnen, moet je eerst een uitgebreid selectieproces doorlopen. Om in aanmerking te komen voor deelname aan de selectie, moet je aan een paar fundamentele vereisen voldoen: je zicht heeft een maximale variatie van -6 tot +5 en je bent niet kleurenblind, Je bent wettelijk toegestaan ​​om in de EU te werken en je beheerst de Nederlandse taal minimaal op B2-niveau. Voor meer informatie zie www.luchtverkeersleider.nl

De strategie van Christian Agerbeek is om vooruit te plannen. 'Het komt zeker goed als je voorbereidt wat er over 10 minuten gaat gebeuren en een oplossing voor elk mogelijk scenario hebt.'