Terwijl de we massaal klagen over dure boodschappen, energieprijzen en benzine gaat bijna 83 procent van de Brabanders deze zomer toch ‘gewoon’ op vakantie. Dat is nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde. Spanje en Duitsland zijn - naast een vakantie in eigen land - de populairste bestemmingen. Dat blijkt uit een representatief panelonderzoek van Evisumservice.nl onder 1250 Nederlanders.

Duitsland als vakantieland in opkomst
Dat wil overigens niet zeggen dat we massaal de grens overgaan. Van degenen die op vakantie gaan, blijft een derde in eigen land. Wie wel de buitenlandse zon opzoekt, kiest - naast Spanje - opvallend vaak voor een vakantie in Duitsland, vaker nog dan bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. Dat bevestigt de toenemende populariteit van Duitsland als vakantieland. Zo is het percentage Nederlanders dat een zomervakantie bij onze oosterburen boekt tussen 2021 en 2023 volgens het CBS al ruimschoots verdubbeld, van 5,6 naar 12,1 procent. Dit jaar lijkt dat dus nog verder op te lopen.

Letterlijk en figuurlijk bijtanken
De toenemende interesse voor Duitsland past ook in het beeld dat de meeste Nederlanders het liefst met de auto op vakantie gaan. Ook dit jaar geeft bijna twee derde aan met de auto te reizen, terwijl de helft van de vakantiegangers het vliegtuig neemt. Al zijn er ook mensen die zowel een auto- als vliegvakantie op de planning hebben staan. Opvallender is dat ruim een op de zeven ondervraagden aangeeft met de trein op reis te gaan.
Alle leeftijden trekken eropuit
Het onderzoek laat ook zien dat mannen iets vaker op zomervakantie gaat dan vrouwen. Ook tussen leeftijdsgroepen zijn verschillen, waarbij met name twintigers en dertigers vrijwel allemaal op reis gaan, maar ook van de zeventigplussers gaat nog altijd bijna 80 procent er even tussenuit. Op regionaal niveau valt op dat Noord-Hollanders de vakantie het hardst nodig hebben: bijna 92 procent van hen gaat deze zomer weg. In Gelderland is dat minder dan driekwart, terwijl ook relatief veel Friezen thuisblijven.
“De cijfers liegen er niet om", zegt Jurg. “Ondanks economische tegenwind zien we dat vakantie voor Nederlanders geen luxe is, maar iets wat ze zichzelf blijven gunnen. Blijkbaar hebben we de ontspanning harder nodig dan ooit.”