6 mei 2020

CoronaHRM

Recruitment in de 1,5 meter-economie: “Stilte voor de storm” – door ZiPconomy

HR-specialisten zijn drukker dan ooit en zelfstandig recruiters raken opdrachten kwijt, merkt recruitmentspecialist Compagnon. De coronacrisis heeft flinke impact op de branche, maar directeur Frank Roders is positief over de toekomst en deelt zijn inzichten.

Frank Roders van Compagnon probeerde al eerder iedereen in zijn bedrijf aan het videobellen te krijgen. “Het voelde voor veel mensen als een klein tv-optreden, ze werden er wat ongemakkelijk van”, vertelt de directeur van het recruitmentbureau. “Dat is in vijf weken helemaal omgeslagen. Bellen doe ik nauwelijks meer, alles gaat via Microsoft Teams. Sommige mensen zie ik nu zelfs vaker dan vroeger.”

Druk(te) voor HR

De coronacrisis heeft veel impact op het werk van HR en recruitment, merkt Roders. “Iedere HR-afdeling is druk, vooral in de zorg”, vertelt hij. “Er is hoge werkdruk, veel spanning en professionals worstelen met vragen die ze een week geleden niet hadden kunnen verzinnen. Hoe ga je ermee om als gezinsleden je afraden om te werken? Wat als je zelf in een risicogroep valt? Hoe zorg je voor veilige arbeidsomstandigheden?”

Door die grote drukte is er veel vraag naar tijdelijke HR-professionals. “De tientallen HR-mensen die via ons werken, zijn allemaal verbonden via een app-groep”, vertelt Roders. In die groep kunnen ze ervaringen uitwisselen en vragen stellen. “Een netwerk is heel waardevol. Samen vinden ze antwoorden op de nieuwe vragen en dilemma’s die de crisis meebrengt.”

Recruiters verliezen opdrachten

HR heeft het dus druk, voor recruiters ligt het helemaal anders. Roders: “Vooral recruiters in de profit-sector raken opdrachten kwijt, omdat ondernemers even geen vacatures uitzetten. Ze wachten af hoe de crisis verloopt en wat dat doet met hun business. Dat verschilt wel per branche. Vooral in horeca, detailhandel en toerisme zijn minder banen beschikbaar, maar in de IT en zorg is zeker wel vraag naar vast en flexibel personeel.”

Consultant Angelique de Klerk ziet ook grote verschillen. Volgens haar zetten de meeste bedrijven vacatures stop tot er meer duidelijk is. Een handjevol bedrijven gaat nu juist extra hard op zoek gaan naar personeel. “Die grijpen hun kans. Zij konden voor de crisis lastig aan goede mensen komen. Nu de concurrent gestopt is met zoeken is het iets makkelijker.”

Latent werkzoekenden

Niet alleen opdrachtgevers zijn terughoudend, ook kandidaten wachten liever even met solliciteren. Compagnon richt zich vooral op ‘latent werkzoekenden’, oftewel mensen die werk hebben en niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. “Veel latent werkzoekenden vinden het risico om nu over te stappen te groot”, zegt ze. “Zij zien op Linkedin dat mensen in hun proeftijd ontslagen worden. Als ze nu veilig zitten, wachten ze liever even met overstappen.”

Stilte voor de storm

De coronacrisis zorgt vooral voor vertraging, zegt ze. “Ik zie het als stilte voor de storm. Later dit jaar verwacht ik een enorme piek in vacatures.”
Ook Roders vermoedt dat er in het vierde kwartaal weer vraag is naar recruiters. “Tot voor kort was er krapte op de arbeidsmarkt in bijna alle sectoren. Die is niet zomaar weg. Ook niet na een crisis. Zodra bedrijven meer zekerheid hebben, gaan ze weer op zoek.”

Tip: maak een driedeling

Hij adviseert werkgevers dus om niet helemaal te stoppen met zoeken. “Maak een driedeling: wie heb je nu echt nodig, wie wil je in je talent pool en wat komt later?” legt hij uit. “Op die manier kun je toch beleid maken zonder al te veel risico’s. Bouw bijvoorbeeld een hele warme talentpool door alvast de hele werving en selectie te doorlopen, maar nog geen begindatum op het contract te zetten. Als je bedrijf meer zekerheid heeft, is het een kwestie van inkoppen.”

Videosollicitaties

Gesprekken voeren, hoe doe je dat? Recruiters van Compagnon houden voortdurend video interviews. “Dat deden we voorheen bijna nooit”, vertelt De Klerk. Roders: “In eerste instantie waren klanten nogal huiverig, de laatste weken zien we een omslag. Nu ze zien dat het zo ook kan.”

Videointerviews zullen niet het hele selectieproces vervangen, maar zijn volgens Compagnon wel een goede toevoeging. “Zeker in de eerste selectieronde”, zegt De Klerk. “Zo’n verkennend gesprek kan prima online. Als beide partijen enthousiast zijn, kun je vervolgens afspreken op kantoor. Dit maakt zo’n eerste gesprek ook wat laagdrempeliger voor kandidaten die al een baan hebben: ze hoeven geen hele dag vrij te nemen. Bovendien is minder reistijd ook nog eens goed voor het milieu.”

Roders vult aan: “Het persoonlijke gesprek is de zwakste schakel in een sollicitatieprocedure. Online zijn gesprekken hopelijk meer gestructureerd en heb je minder last van persoonlijke voorkeuren en vooroordelen.”

Online onboarding

Niet alleen solliciteren, ook de eerste werkdag is momenteel vaker een online ervaring. Roders kreeg veel vragen over online onboarden en publiceerde er daarom een whitepaper over. Daarin staat een checklist om iemand online te ontvangen en welkom te heten in je organisatie.

Bij Compagnon krijgen medewerkers op hun eerste werkdag het ‘thuiswerkpakket’. Daarin zitten informatie en tools om vanuit huis een werkplek in te richten. De nieuwe medewerker richt zijn account in en krijg dan een ‘welkomst call’ van zijn team.

Koffiemomentjes en vrijdagmiddagborrel

Na de eerste week krijgt de nieuwe collega op afstand begeleiding ‘on the job’. Dat kan door het scherm te delen met een andere collega. Naast het inwerken, zijn er frequent ‘virtuele koffiemomentjes’ met teamgenoten, managers en HR.

De online communicatie in het bedrijf is ‘geëxplodeerd’, zegt Roders. “Eigenlijk hadden we niet vaak een vrijdagmiddagborrel, want dat kostte veel tijd en het was lastig om iedereen bij elkaar te krijgen. Sinds de coronacrisis wel, maar dan digitaal”, vertelt hij. “Met honderd mensen samen, via Zoom. Elke week eindigen we samen met een activiteit, zoals spelletjes of een optreden van een collega met zangtalent. Daarna gaan we in groepjes van 5 tot 10 mensen uit elkaar, zodat mensen ook echt een gesprek kunnen voeren.”

Roders: “Wat deze crisis ons in elk geval leert, is dat werken op afstand makkelijker is dan het lijkt. Ik denk dat we in de toekomst sneller kiezen om bij een griepje thuis te werken. Al zijn wij natuurlijk ook blij als we weer op kantoor kunnen werken. Bij ons draait de bedrijfscultuur om teamwork, dan is het toch fijn om echt bij elkaar te zijn.”

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd