15 december 2021

Food (agri)

Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

Een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van Nederland, vertelt door topondernemers zelf en met Hannelore Zwitserlood als host: dát is de nieuwe podcast serie Sleutel tot Succes. Dit is de eerste aflevering met Michiel Muller van Picnic.

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche er uit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen. Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Sky Radio, Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee naar de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land.

"Als je een heel goed idee hebt en je loopt er al zeven jaar mee rond, dan is ondernemerschap wellicht een ingewikkelde route''
Michiel Muller, Picnic

In de eerste vier van de acht afleveringen - vanaf 14 december komt er wekelijks een nieuwe online - doen Michiel Muller (Picnic), Taco Carlier (VanMoof), Atilay Uslu (Corendon) en Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) hun ondernemersverhaal.
We trappen Sleutel tot Succes af met Picnic-topman Michiel Muller.

Investering in Picnic: 600 miljoen euro, onder meer van Bill Gates

2021 was (weer) een topjaar voor de websuper met een omzetgrens richting het miljard, een tweede plek op de top 250-lijst van groeibedrijven en een stevige investering van 600 miljoen euro vanuit onder meer de stichting van Microsoft-oprichter Bill Gates. En: Muller is genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar (stemmen kan via deze link).

"Hoe mooi je PowerPoint ook is, uiteindelijk is het niets waard. Het gaat echt om de daadkracht, het proberen''

Terwijl de elektrische wagentjes haast non-stop door de grote steden rijden, steeds vaker ook in de dunner bevolkte gebieden en inmiddels ook buiten onze landsgrenzen, bouwt het bedrijf aan gigantische fulfilmentcenters. In juli werd gestart met de bouw van een center in Ridderkerk die genoeg capaciteit heeft om voor 200.000 gezinnen de boodschappen bij elkaar te zoeken en klaar te zetten.

Picnic: ondernemersverhaal bomvol uitdagingen, disruptie, risico’s en overtuigingskracht

Een successtory waaraan Muller met drie partners bouwde. Een verhaal bomvol uitdagingen, disruptie, risico’s en overtuigingskracht naar de consument toe. Want hoe krijg je mensen zo ver om de boodschappen thuis te laten bezorgen? Kijk met ons - figuurlijk - door het sleutelgat en luister mee hoe Picnic vanuit Amersfoort stapsgewijs, maar ook snel groeide.