23 april 2020

Tech, Ict & SmartZorg en Welzijn

Philips ondersteunt ziekenhuizen bij opstarten reguliere zorg

Gezondheidstechnologiebedrijf helpt met prognoses van zorgvraag en vergroten van capaciteit door zorg op afstand
Eindhoven, Nederland –

Ziekenhuizen in Nederland staan voor een uitdaging om de reguliere zorg weer op te starten. Philips biedt ziekenhuizen hulp om zich zowel op korte als langere termijn aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’.

Een belangrijke vraag die ziekenhuizen nu moeten beantwoorden is hoeveel patiënten er de komende weken verwacht kunnen worden. Philips heeft daar een model voor ontwikkeld; op basis van historische data en een analyse van patiëntprofielen kan er een inschatting worden gemaakt van de omvang van de uitgestelde zorg, plus de verwachte reguliere zorgvraag. Door deze verwachte zorgvraag te koppelen aan de beschikbare capaciteit, kunnen ziekenhuizen een realistische planning maken voor de komende periode.

Daarnaast biedt het gezondheidstechnologiebedrijf advies om de bestaande capaciteit van de zorg op te schalen met behulp van zorg op afstand, procesoptimalisatie en het prioriteren en faseren van patiëntgroepen. “Het gaat daarbij zowel om slimme oplossingen op korte termijn als om de implementatie van een nieuwe manier van werken die onderdeel zijn van wat ook wel ‘het nieuwe normaal’ wordt genoemd”, aldus Henk Valk, CEO van Philips Benelux. “Want er is op korte termijn behoefte aan maatregelen om de capaciteit te vergroten, maar het ligt in de lijn der verwachting dat sommige aanpassingen een blijvend karakter gaan hebben.”

Veel zorgen

Naar schatting hebben huisartsen sinds de uitbraak van de crisis 360.000 minder patiënten doorverwezen naar een specialist. Van alle geplande ziekenhuisafspraken gingen er 290.000 niet door. Henk: “We weten dat er veel zorgen leven binnen de muren van ziekenhuizen en zorginstellingen over het weer opstarten van de uitgestelde zorg. En daarom is het belangrijk dat we hulp bieden waar we kunnen. Als de corona-crisis iets heeft laten zien, dan is het wel hoe flexibel we als samenleving kunnen zijn als het nodig is. Ik ben ervan overtuigd dat de zorg ook deze volgende krachttoer aan kan, door slim te zijn op twee terreinen: organisatie en de toepassing van technologie.”

Stappenplan

De basis van de ondersteuning die Philips aan ziekenhuizen biedt is een stappenplan dat is ontwikkeld door de experts van Philips Healthcare Transformation Services:

  1. Het verkrijgen van inzicht in de verwacht zorgvraag na de crisisperiode

  2. Het toepassen van slimme oplossingen op korte termijn om de capaciteit te vergroten

  3. Het maximaal benutten van oplossingen voor zorg op afstand op de langere termijn

Meer informatie over het stappenplan is hier beschikbaar.

Gerelateerd