7 mei 2020

CoronaLifestyle

Persoonlijk energiemanagement in coronatijd: Hoe vier je vakantie in coronatijd? (#5) – door TopState

Energie-expert Chantalle Weemaes neemt je in deze serie artikelen mee naar de processen die schuilgaan achter jouw energie. Want zeg nou zelf: als je goed in je flow zit, dan voel je je beter, ben je gelukkiger en veerkrachtiger. Ook bevordert een goed energieniveau je gezondheid. Daarom is het hebben van grip op je energie bepalend voor jouw prestaties, het succes van jouw bedrijf en dat kunnen we goed gebruiken in deze bijzondere coronatijd. Deze week: Hoe vier je vakantie in coronatijd?

De afgelopen weken hebben we ons flink moeten aanpassen aan de ons opgelegde coronamaatregelen. We werken en sporten thuis, geven onze kinderen zelf les en we onderhouden onze sociale contacten op een aangepaste manier. De tijd vliegt en dan staat daar ineens de vakantie in je agenda. Tja, wat doe je daar op dit moment mee?

Verschillende mensen in mijn omgeving hebben hun vrije dagen inmiddels omgeruild voor werkdagen om er op een later tijdstip van te kunnen gaan genieten. Want wat moet je nu met vakantie? Wat adviseer je je medewerkers? Alle vakantiereizen zijn geannuleerd en je bent nu toch al hele dagen thuis. Wat is wijsheid en hoe ga je met alle corona beperkingen invulling geven aan een vakantie?

Waarom zou je nog vakantie nemen?

Laten we eens reflecteren waarom we eigenlijk met vakantie gaan. Voor velen is het een periode om de energietank aan te vullen of om leuke dingen te doen met je gezin of vrienden. Nieuwe dingen ontdekken, even niets moeten of loskomen van het werk. De tijd nemen om met afstand naar zaken te kunnen kijken.

Je zou kunnen zeggen dat we daarom juist nu wel toe zijn aan vakantie. We werken hele dagen thuis en deze zijn veelal hetzelfde. Doordat alles nu thuis plaats, komen we veel moeilijker los van ons werk. We hebben bijvoorbeeld geen vast tijden meer voor pauzes en we missen de reistijd waarin we kunnen afschakelen. Er wordt ook geregeld in de avonden gewerkt omdat er overdag tijd naar het lesprogramma van de kinderen gaat. De thuiswerksituatie zorgt ervoor dat we relatief veel met het werk bezig zijn, ook als we niet letterlijk met het werk bezig zijn. Ons werkbrein staat daarmee constant op aan.”We verbruiken meer stroom dan we gewend zijn en zijn daardoor misschien wel eerder toe aan vakantie.”

Energietank

Onder normale omstandigheden voelen we, tegen de tijd dat het er aankomt, ook dat we vakantie nodig hebben. We zijn wat minder fit en onze concentratie en focus zijn niet meer zo scherp. Onze creativiteit is, net als onze helikopterview, afgenomen en de energievoorraad begint wat te sputteren. De huidige situatie zorgt ervoor dat we flink ‘aan’ staan, de onzekerheid ervan maakt ons extra alert. Dit maakt dat ons oerbrein de omstandigheden niet meer vertrouwt en steeds energie vraagt om alert te kunnen blijven, zodat het, indien nodig, op tijd kan handelen. We leven momenteel in een dure tijd voor ons energieverbruik. We verbruiken meer stroom dan we gewend zijn en zijn daardoor misschien wel eerder toe aan vakantie.

Tijd voor vakantie of een thuiswerkburnout?

Vakantie of vrij nemen is vandaag de dag juist heel belangrijk, terwijl er in deze omstandigheden genoeg redenen te bedenken zijn om het uit te stellen. We leven in een periode om extra goed voor onszelf en ons energieniveau te zorgen. Deze periode vraagt daarom om nieuwe afspraken met jezelf. Wanneer mag je eigenlijk vrij zijn van jezelf? Heb je daar een vakantiebestemming of plan voor nodig of gun jij jezelf dat ook nu je toch al thuis bent? Ga je voor duurzame productiviteit of ga je voor de thuiswerkburnout op de lange termijn? We lopen immers een coronamarathon zonder finish.

Zo kom je in een vakantiemodus

Een vakantiegevoel is vaak gekoppeld aan op vakantie gaan. En het is vreemd nu we al thuiswerken om ook thuis vakantie te vieren. Het voelt niet hetzelfde en is bijna gek om te doen. Ons brein werkt met programma’s en zal het vakantieprogramma er thuis niet zo snel bij kunnen halen. Je brein ziet thuis geen overeenstemming met eerder opgeslagen vakantieprogramma’s en activeert deze daarom niet.

Je kunt dit vergelijken met een déjà vu. Jij denkt dat je een situatie al eerder hebt meegemaakt ondanks dat je nooit eerder in die situatie bent geweest. Je brein haalt op dat moment een mindfuck met jou uit. Je brein heeft, doordat er één of meerdere herkenningspunten zijn, een bestaand programma of herinnering erbij gehaald en het voelt voor jou alsof je dit eerder hebt beleefd. Door van dit effect gebruik te maken kan je jouw vakantieprogramma’s activeren en zo in de juiste stemming komen.

Doe de vakantiemindfuck

Leg hiervoor je werkspullen letterlijk uit het zicht. Zet een autoresponder op je mail, geef je collega’s een vakantiegroet en fop je brein door je bureaustoel op een andere plek te zetten. Maak zo min mogelijk werkelementen herkenbaar voor je brein en ga daarentegen alles doen wat je op vakantie doet. Gebruik je vakantieritme om je dag in te delen. Pak je slippers en je vakantie outfit erbij en haal daarbij de beste vakantieherinneringen op. Ga voor je boodschappen naar onbekende winkels en kook een vakantiemaaltje. Ben je een kampeerder dan is het gemakkelijk en zet je gewoon je tentje op in de tuin, blaas je luchtbed op en ga badmintonnen voor je tent. Trek bergschoenen aan en ga wandelen met je wandelrugzak. Doe van alles waardoor jouw brein zijn vakantieprogramma’s erbij pakt en jij in de juiste vakantiestemming komt. Je energieverbruik zal zich daardoor ook direct aanpassen waardoor jij lekker kunt bijtanken.

Je brein de baas

Als je de spelregels van het brein door hebt, kan je er ongelofelijk je voordeel mee doen. Door zelf te gaan sturen welke programma’s jouw brein naar voren haalt, kan je veel energie besparen en je energie gaan managen. Het trainen van energiemanagement gaat dus niet alleen over goed voor jezelf zorgen en op tijd rust pakken met bijvoorbeeld een vakantie, maar ook over het spel van je brein slim spelen en daarmee gebruik te maken van de plasticiteit van je lichaam en geest op de langere termijn.

In mijn volgende artikel, die op donderdag 14 mei wordt geplaatst, neem ik je mee naar de energie binnen organisaties en laat ik je zien hoe je dit meetbaar kunt maken. Wil je meer weten over energiemanagement, kijk dan hier naar de eerder geplaatste artikelen of kijk op de website van Topstate.

Wil je meer weten over hoe jij jouw medewerkers in deze omstandigheden energiek aan het werk houdt en hier, als HR-professional op afstand, een waardevolle rol in kan spelen? Op 20 mei organiseert TopState een online live HR BoostCamp training van 9.00 tot 11.30 uur. Meld je hier kosteloos aan en ervaar zelf wat energiemanagement in deze periode voor jouw medewerkers en organisatie kan betekenen.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd