26 november 2017

Training & Opleiding

ORO pakt werkstress aan: ‘Denk groot en doe klein’

Zorgorganisatie ORO gaat samen met Schouten & Nelissen en het ministerie van SZW aan de slag om werkstress en ongewenst gedrag aan te pakken. Teammanager Kennis & Behandeling a.i. Saskia Bakermans: ‘De missie van ORO is kwetsbare mensen gelukkig maken. Dat kan alleen als medewerkers zelf gelukkig zijn.’                 Verzuim door werkstress en ongewenst gedrag op de werkvloer kost jaarlijks 2,7 miljard euro. Het ministerie van SZW wil een impuls geven aan de aanpak hiervan. Daarom ondersteunt zij, in samenwerking met Schouten & Nelissen, 20 organisaties bij het versterken van een positief werkklimaat. Bakermans ziet deelname als een mooie kans om medewerkers in hun kracht te zetten. Onveilig Ze merkt dat haar team worstelt met alle veranderingen die in de zorg spelen. ‘Zorgmedewerkers en behandelaren moeten op dit moment veel ballen in de lucht houden. De financieringsstromen zijn veranderd, we zijn overgegaan naar zelfsturende teams en we verwachten dat mensen flexibel zijn. Dat vraagt wel iets. Medewerkers maken zich ook wel eens zorgen: kunnen we er nog wel voldoende zijn voor de cliënt? Door dit alles ervaren ze een hoge werkdruk.’ Met de begeleiding van Schouten & Nelissen wil ze een stap zetten naar een ander, positiever werkklimaat. Hiervoor gebruikt Schouten & Nelissen de action learning methode. Een actieteam dat bestaat uit medewerkers uit verschillende onderdelen van de organisatie ontwikkelt gezamenlijk acties, voert ze uit en ontdekt in de praktijk wat werkt. Vooraf maakt Schouten & Nelissen een analyse van de huidige situatie met onder andere een onderzoek onder medewerkers. Een traject duurt vier tot zes maanden. Bottom-up ‘Denk groot en doe klein’, zegt Bakermans over de werkwijze. ‘Daarom spreekt deze aanpak ons zo aan. Het is prettig voor medewerkers dat er meteen acties gedaan kunnen worden. Dan zie je ook meteen dat het vooruit gaat en verbetert. Dat bottom-up vind ik echt belangrijk. Ík kan wel iets bedenken, maar het is veel mooier als medewerkers dat doen. Zij weten het beste wat de problemen zijn en dus ook welke oplossingen kunnen helpen.’ Om die reden heeft ze het aan medewerkers zelf overgelaten om zich aan te melden voor het actieteam. ‘We hebben bewust geen mensen aangewezen. Er is alleen gezegd dat we graag van iedere vakgroep iemand in het team willen hebben. Verder doet een OR-lid mee, iemand van HR en ik als teammanager.’ Het actieteam moet nog starten, maar op de scan die is uitgezet, was veel respons. ‘Medewerkers vinden het prettig dat we dit faciliteren. Ook al kost het natuurlijk wel tijd.’ ‘Ik hoop dat we een kruisbestuiving op gang kunnen brengen naar de rest van de organisatie. Dat als het hier werkt, ook andere onderdelen het op deze manier oppakken’ besluit ze. ‘Want als medewerkers in hun kracht staan, kan het team beter samenwerken. Alleen dan kun je echt samen de beste zorg bieden en bijdragen aan de groei en het geluk van onze cliënten.’ Geleerde lessen De opbrengsten en geleerde lessen uit de trajecten met 20 organisaties worden breed verspreid, onder meer via business cases en een congres in het najaar. Zo kunnen meer organisaties profiteren van de opgedane inzichten. Meer informatie www.sn.nl/goed-gezond- werken. Over ORO ORO is gespecialiseerd in de zorg en begeleiding voor mensen met een verstandelijke beperking en kinderen met een ontwikkelingsachterstand. In de Peel is ORO de aanbieder met het breedste pakket aan diensten op het gebied van wonen en slapen, eten en drinken, werk en dagbesteding, bewegen, leren en vrije tijd. De missie: ORO maakt kwetsbare mensen gelukkig. Hierbij gaat het om zelf kiezen en meedoen. Dít wil ik wel en dít zeker niet. Meedoen in de buurt, in de samenleving en van toegevoegde waarde zijn. Dat is genieten. Kijk voor meer informatie op: www.oro.nl

Gerelateerd