8 mei 2020

Nieuws

Movico, wereldleider in mobiele roadshows: “Wij staan als eerste stil en komen als laatste weer op de gang!”

Het seizoen stond op het punt van losbarsten. Onze agenda was flink gevuld. 15 Europese roadshows van onder anderen SAP, KLM en Grohe maar ook alle wielerklassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen, Tirreno Adriatico en Tour de France stonden gepland. Nu is de agenda helemaal leeg deze maanden!”

“Bizar!”, noemt Stefan Aspers, marketing- en commercieel directeur van Movico deze situatie. Het Deurnese bedrijf is wereldspeler in de markt van live events met unieke mobiele oplossingen voor marketing roadshows en voor grote internationale sport events zoals de Tour de France, Dakar Rally en de Giro d’Italia.

Hoeveel trucks hebben jullie eigenlijk bij Movico?

“We hebben een veelzijdige vloot, beter ‘transformers’ genoemd, van ongeveer 50 trailers. Op de weg zien ze eruit als gewone trailers maar op locatie veranderen ze in presentatieruimtes, finishbogen, perstribunes of hospitality units van drie etages hoog. Ze staan momenteel allemaal binnen, terwijl ze normaal gespreken zwerven over de wereld.”

Wanneer had je door dat deze coronacrisis ook grote gevolgen voor jullie zou kunnen hebben?

“Nou, toen Trump een vliegverbod aankondigde dacht ik wel dat dit de verkeerde kant op aan het gaan was. Begin maart waren we voor de wielerklassieker Parijs-Nice onderweg toen we de verschillende annuleringen binnen kregen. Aangezien we een internationale speler zijn hebben we te maken met verschillende richtlijnen.”

Een mobiele roadshow van Movico. © Twycer / www.twycer.nl

Welke acties hebben jullie als Movico vervolgens genomen?

“Ons personeelsbestand bestaat uit ongeveer 100 medewerkers, waarvan 35 vaste mensen en de rest zijn freelancers. Dat zijn vaak de operators op locatie. We hebben besloten om aan de gang te blijven met de ontwikkeling van een nieuwe, unieke transformer, het sneller uitvoeren van actieplannen op het gebied van innovatie en sustainability, onderhoud aan projecten. Het belangrijkste is echter veel en vaak contact houden met onze trouwe klanten, maar ook met onze flexibele schil. Dat zijn de mannen die nu helaas niet voor ons on the road zijn.”

Hoe houden jullie contact met deze groep collega’s?

“Dat doen we met video calls, maar ook door soms persoonlijk te bellen of een kaartje te sturen. Soms serieus en soms met een knipoog zoals een ludiek filmpje, een lied of een online pubquiz. Hier wordt positief op gereageerd. We willen onze freelance medewerkers aan ons blijven binden. Ze zijn heel loyaal richting Movico, maar ook voor hen is het moeilijk en daar hebben we alle begrip voor.”

Ook hebben jullie een unit bij het Elkerliek ziekenhuis in Helmond geplaatst. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

“Ook wij zagen de beelden van de verschillende ziekenhuizen en de toenemende druk op de IC’s. We hebben toen direct contact opgenomen met een aantal regionale ziekenhuizen. Door twee units belangeloos te plaatsen in het Elkerliek ziekenhuis kon er een voorportaal gecreëerd worden en hadden zij dus meer capaciteit. Dit is ons enige project waarbij ze zo min mogelijk bezoekers proberen te trekken.”

Movico is reeds 23 jaar met de Tour de France verbonden. Gaat de Tour de France door dit jaar?

“Jazeker. We hebben wekelijks contact met de ASO, de organisatie van de Tour de France, over de toekomst van dit grote wielerspektakel. De datum is nu verzet naar 29 augustus. In welke vorm is nu nog niet bekend. Misschien in afgeslankte vorm.”

Hoe gaat de wereld er na corona uitzien met betrekking tot roadshows en grote sportevenementen?

“Ik denk dat grote internationale vakbeurzen niet snel meer terugkomen. We zien dan ook mooie kansen voor marketing roadshows. We creëren voor de klant een mobiele experience voor de deur bij haar prospects, zodat niemand ervoor hoeft te reizen.  Dat is flexibel en compact waarmee we zorgen voor kwantiteit én kwaliteit in bereik voor groepen van 20 tot 50 personen, en dat gewoon altijd en overal inzetbaar.
Dat gaan we in de sport ook meer en meer zien. Outdoor sport events kunnen zich makkelijker aanpassen dan bijvoorbeeld stadion sporten. Je bent dan toch met 30.000 personen in een relatieve kleine ruimte.
De VIP hospitality die we aanbieden zal voor minder mensen toegankelijk worden en dus exclusiever gaan worden. Topsport premium zal een nieuwe term gaan worden.”

Hoe zie jij de toekomst voor Movico?

“We hebben veel trouwe klanten waar we al jaren een goeie samenwerking mee hebben. Voor het vierde kwartaal dit jaar en 2021 staan mooie projecten in de agenda. De commerciële pijplijn is goed gevuld. Verder hoop ik dat we met team Movico gezond blijven en vooral gezamenlijk deze periode kunnen overbruggen. With a positive attitude and a good sense of humor…wij gaan ervoor!”

Bron: https://www.coronakrant.nl

Gerelateerd