TOMMY DERKS, DIRECTEUR MERCEDES-BENZ BIJ LOUWMAN
Tommy Derks, 37 jaar, woonachtig in het Brabantse Sint-Michielsgestel, is vanaf jonge leeftijd groot fan van Mercedes. Inmiddels is hij directeur van de Mercedes-Benz dealerships die vallen onder de Louwman groep. Onlangs kreeg hij de Best Dealer Award voor personenwagendealers uitgereikt voor het fantastische werk dat de Mercedes-Benz dealers in Nederland, onder zijn hoede, het afgelopen jaar hebben verricht.
Derks zit pas anderhalf jaar in zijn rol als directeur en heeft de wind eronder. Dat doet hij zeker niet alleen: “Zonder het enthousiasme en creativiteit van mijn medewerkers hadden we deze prijs nooit gekregen. We hebben hier samen heel hard voor gewerkt.”
WAAROM WIJ? TIP 1 DRAAGVLAK CREËREN: IEDEREEN DOET ERTOE
“Waarom wíj deze award hebben ontvangen? Toen ik begon in deze rol, stond onze medewerkerstevredenheid als laagste in de Louwman-ranking. Dat was mijn vertrekpunt. Ik ben met mijn boerenverstand gaan kijken naar de organisatie: wat klopte er niet en wat kon anders? Met mijn dienend leiderschapsstijl geloof ik heilig in de bijdrage van mijn medewerkers. Allereerst heb ik de organisatie platter gemaakt. Ik heb nu nog één direct report die aan mij rapporteert en de rol van vestigingsmanager is nu de hoogste rang binnen de bedrijfsvoering. Daarnaast
hebben we commissies georganiseerd met daarin medewerkers uit verschillende lagen en disciplines: sales, marketing en service. In de commissies halen we periodiek ‘het net’ op. Zo weten we direct wat er speelt, positief en negatief. Maar tegelijkertijd komen we ook met plannen om issues op te lossen of aan te pakken. Zo creëren we draagvlak in de hele organisatie, is de operatie altijd betrokken en weten we elkaar te vinden en te inspireren.”
WAAROM WIJ? TIP 2 LOKAAL PERSONEELSBELEID
“Heel eerlijk: qua personeelsbeleid was het best wel een zoektocht, het afgelopen jaar. Hebben we de juiste mensen op de juiste plek? Weet je, het managen van een automobielbedrijf is niet alleen managen op data. We hebben vestigingen door het hele land en in elke gemeente spelen er andere dingen. Klanten hebben andere wensen en vragen. Daar moet je lokaal op inspelen. Zo werken er per vestiging alleen maar mensen uit die omgeving. Lokaal ondernemerschap en lokale collega’s die op een enthousiaste manier Louwman uitdragen, dat werkt wat mij betreft nog steeds het beste!”
WAAROM WIJ? TIP 3 SUCCESSEN VIEREN
“Ik vind het super belangrijk om successen te vieren. We werken allemaal aan doelen die door het lokale team voor de totaal organisatie worden uitgewerkt. Niet alleen een doel in omzetcijfers, maar ook in parameters voor klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid. Vaak zijn we er ons niet van bewust dat ‘het behalen van een doel’ niet per se normaal is. Het komt vaker voor dat we gestelde doelen niet halen. Daarom is het juist belangrijk om successen te benoemen en te vieren. En hoe meer we te vieren hebben, hoe beter natuurlijk!”
AMBITIE
“Mijn grote droom voor het komende jaar is simpel gezegd, maar iets ingewikkelder in de uitvoering: we willen heel graag deze award nog een keertje winnen. Als we weer als beste uit deze bus komen, dan betekent dat, dat we, het met z’n allen én voor het team én voor de klant super goed doen, op alle fronten. Want: mij is altijd verteld: aan de top komen is nog altijd makkelijker dan daar blijven, dus daag mij maar uit!”
Louwman Group
Donau 34
2491 BA
Den Haag
Tommy Derks
tommy.derks@louwman.nlLinkedin