Met ingang van modeljaar 2026 introduceert Maserati met de Grecale Folgore een nieuwe standaard in high-performance elektrificatie. De 100% elektrische SUV van het merk met de drietand wordt vanaf nu leverbaar met het AWD-Disconnect systeem voor een nog groter rijbereik. Bovendien was het gamma van Maserati niet eerder zo uitgebreid, dankzij de introductie van nieuwe kleuren en uitvoeringen, om aan alle eisen van de klanten van het merk te voldoen.
Geheel nieuw voor de Maserati Grecale is het uitschakelbare vierwielaandrijfsysteem AWD-Disconnect. Wanneer AWD niet nodig is, levert de auto enkel aandrijfkracht aan de achteras, met een aanzienlijke verlaging van het energieverbruik en een daaruit voortvloeiende toename van het rijbereik (nu tot 580 km) tot gevolg. De overgang tussen vierwiel- en achterwielaandrijving geschiedt in 500 milliseconden, door de voorste aandrijfassen fysiek los te koppelen van de naven. In tegenstelling tot andere systemen op de markt die de ontkoppeling beperken tot het motor- of differentieelniveau, maakt deze oplossing een echte en volledige isolatie van de overbrenging mogelijk, waardoor maximale energiebesparingen worden gerealiseerd. Het hele proces wordt aangestuurd door een autonome aansturing die geen interactie van de bestuurder vereist.
Slim tractiemanagement maakt gebruik van een netwerk van sensoren en geavanceerde algoritmes, die duizenden parameters per seconde verwerken. Deze omvatten de vraag naar koppel, de remtemperatuur, de helling van de weg, de snelheidswens en acceleratie, de geselecteerde rijstand, de buitentemperatuur en de activering van dynamische regelsystemen van de auto, waaronder ABS, ESC, ASR en de torque vectoring die wordt toegepast op het remmen. Deze voorspellende analyse stelt bestuurders in staat om op elk moment te profiteren van de meest efficiënte configuratie, zonder in te leveren op het gebied van grip en actieve veiligheid.




Nog zo’n belangrijke feature die in belangrijke mate bijdraagt aan de efficiency van de Grecale Folgore, is het automatische batterij pre-conditioning systeem, dat Maserati al sinds de introductie van de Grecale in het model levert. Dit voorverwarmingssysteem van de batterij treedt in werking wanneer een snellaadstation als bestemming wordt ingesteld via het navigatiesysteem met behulp van de EV Routing-functie, de slimme navigatiefunctie voor elektrische auto’s om routes en laadstops te plannen. In dit geval past de auto proactief de temperatuur van de batterij aan, waardoor deze in het ideale bereik komt voor het snellaadproces en de laadtijd zo aanzienlijk wordt verkort.
Voor het dagelijks comfort is de op afstand te bedienen klimaatregeling van het passagierscompartiment behouden. Deze kan worden gebruikt om de temperatuur in de auto te stabiliseren via de Maserati Connect app, zelfs wanneer de auto is uitgeschakeld. Zo kunnen de inzittenden een aangename interieurtemperatuur verwachten als ze in de auto stappen.
EV Routing blijft een belangrijke pijler in Maserati’s elektrische reiservaring. Het systeem – een vertrouwde Grecale Folgore feature – berekent de route rekening houdend met het laadniveau, de rijstijl en het hoogteprofiel, integreert automatisch eventuele laadstops en minimaliseert de totale reistijd. Ter ondersteuning van deze functie heeft Maserati nu Dynamic Range Mapping toegevoegd, dat op een kaart een visuele weergave geeft van de maximaal haalbare afstand op basis van de batterijstatus, met afhankelijk van de rijomstandigheden continue updates. Dit hulpmiddel biedt de bestuurder een nauwkeurige, realtime voorspelling van de resterende actieradius, zodat er geen onzekerheid meer is bij het plannen van de reis.
Vernieuwde Maserati Grecale line-up: nog nooit zo uitgebreid Met de introductie van de modeljaar 2026-vernieuwingen is het Grecale-aanbod nog breder en gevarieerder geworden, mede dankzij de vastomlijnde uitvoeringen, het uitgebreide kleurenpalet en een reeks exclusieve combinaties als onderdeel van het Maserati Fuoriserie personalisatieprogramma, waarmee Maserati maatwerk en individueel vakmanschap biedt.
Voor de Grecale biedt het Fuoriserie-programma 32 exterieurkleuren, waarvan er zes nieuw zijn voor dit modeljaar, samen met acht speciale interieurs, vier verschillende kleuren remklauwen - waarvan er één exclusief is voorbehouden aan de Grecale Folgore - vijf velgkeuzes voor het gamma en één specifiek voor de elektrische versie, evenals drie uitrustingsniveaus, waarvan er één is voorbehouden aan deze volledig elektrische uitvoering.
Interieur en bekleding: aandacht voor detail als nooit tevoren Het interieur van de Grecale onderscheidt zich in alle facetten door aandacht voor detail: bij het openen van de portieren betreed je een wereld van comfort en stijl met prestigieuze materialen die de oppervlakken sieren, gecombineerd met unieke graphics en kleuren. Drie nieuwe interieurconfiguraties uit het Fuoriserie-programma zijn nu standaard verkrijgbaar: Premium Pelle Ghiaccio, Sport Leather Nero/Rosso en Sport Leather Nero/Giallo, evenals acht Fuoriserie-opties voor de stoelen.
Met de Grecale Folgore MY26 zet Maserati dus een nieuwe stap in geavanceerde high-performance elektrische mobiliteit, waarbij technische verfijning, energie-efficiëntie en rijplezier worden gecombineerd in een balans die alleen het Huis van de Drietand kan bieden.
Voor meer informatie over Maserati: www.media.maserati.com |



/)




