Ga terug

23 april 2021

Innovatie & Duurzaamheid

Klimaatcompensatie voelt een beetje als valsspelen

Haglöfs is vanaf nu klimaatneutraal maar heeft als doel een netto-nul emissie in 2030


Haglöfs sluit zich aan bij het groeiend aantal bedrijven dat zich klimaatneutraal noemt. Daarbovenop lanceert ze haar nieuwe klimaatdoelstellingen voor de komende 10 jaar: het verminderen van de eigen uitstoot met 50% en het bereiken van een netto-nul emissie in 2030. Tegelijkertijd neemt ze de volledige verantwoordelijkheid en compenseert ze de resterende CO2-uitstoot onderweg naar 2030.


‘Klimaatcompensatie voelt een beetje als valsspelen,’ aldus Fredrik Ohlsson, CEO Haglöfs. ‘Daardoor zijn we nu klimaatneutraal, maar dat betekent niet dat we zelf geen CO2-uitstoot hebben. Echter, voor nu is het de beste optie voor het klimaat en daarin willen we transparant zijn. Ondertussen gaan we met volle kracht, ambitieuze plannen en hard werken onze eigen uitstoot de komende tien jaar drastisch verminderen. Tijdens die periode compenseren we door projecten te steunen die de CO2-uitstoot sneller verminderen dan wij.’ Klik hier voor de video van Fredrik Ohlsson over de klimaatstrategie van Haglöfs.


Om de opwarming beperkt te houden tot maximaal 1,5°C, waarmee de ergste gevolgen van klimaatverandering worden voorkomen, zijn drastische reducties van de CO2-uitstoot nodig. De doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs zijn kortgezegd halvering van de uitstoot van broeikasgassen dit decennium en het bereiken van een netto-nul emissie uiterlijk in 2050. Hiervoor is een enorme mondiale inspanning nodig. Omdat nog niet iedereen daarvoor klaar is moeten degenen die sneller kunnen acteren dat ook doen.


Netto-nul emissie in 2030

Dat is de reden waarom Haglöfs zich committeert om sneller te handelen met de ambitieuze klimaatdoelstelling om haar uitstoot de komende 10 jaar al met 50% te verminderen en tegen 2030 de netto-nul emissie te bereiken. Omdat het tijd kost om de reducties te realiseren neemt ze de volledige verantwoordelijkheid voor de resterende emissies onderweg door in 2021 al klimaatneutraal te worden.

Haglöfs heeft voldoende CO2-credits met hoogwaardig keurmerk gekocht om de carbon footprint van zowel de eigen activiteiten als die van de gehele toeleveringsketen te compenseren.

‘De productie van onze outdoorkleding heeft de grootste impact. Daarom dekt onze inzet voor het klimaat niet alleen de uitstoot van onze eigen activiteiten, maar ook de uitstoot die wordt gegenereerd door onze hele toeleveringsketen, van grondstofwinning tot levering aan consumenten,’ aldus Elaine Gardiner, Head of Sustainability.

De compensaties bevatten zowel projecten voor groene energie als herbebossing en bosbescherming. Deze zijn allemaal geverifieerd om voordelen te bieden die verder gaan dan klimaatmitigatie, zoals het ondersteunen van banen in de lokale gemeenschap of het beschermen van de biodiversiteit.


Urgentie

‘De urgentie van de klimaatcrisis is zodanig dat we elke hefboom moeten gebruiken die we tot onze beschikking hebben, en voorlopig dus ook compensatie. Het allerbelangrijkste is om ervoor te zorgen dat compensatie het echte werk om onze eigen uitstoot te verminderen niet in de weg staat,’ besluit Fredrik Ohlsson.

De klimaatstrategie van Haglöfs vereist een gezamenlijke inspanning binnen het gehele bedrijf om de toegezegde reducties te realiseren. Waaronder het versnellen van het gebruik van materialen met een lagere impact, het verbeteren van de fabrieksefficiëntie, ervoor zorgen dat producten langer meegaan en de overgang naar groene energie bij de eigen activiteiten en in de toeleveringsketen.


Informatie

Lees hier meer over Haglöfs’ klimaatstrategie en download het Haglöfs’ Sustainability Report 2020 dat onlangs is gepubliceerd.


Over Haglöfs

Haglöfs werd in 1914 in Zweden opgericht door Wictor Haglöf en is vandaag de dag de grootste leverancier van outdoorkleding en -accessoires in Scandinavië. Haglöfs heeft meer dan 500 producten in haar collectie, verdeeld over de productgroepen kleding, schoenen, rugzakken en slaapzakken. 

Het merk heeft als doel kleding en accessoires te ontwikkelen en produceren die het outdoorleven aangenaam maken: betrouwbaar, duurzaam, functioneel en met een minimale impact op de natuur. Vol trots en passie zorgt Haglöfs ervoor dat je beter presteert, er beter uitziet en je beter voelt. Het innovatieve merk wil mensen inspireren om eropuit te trekken en te genieten van alles wat de natuur te bieden heeft.