Partner

10 februari 2021

mobiliteit

“If you want a successful business, your people must truly feel that you are working for them-not that they are working for you.

In de rubriek ondernemer/bedrijf in beeld bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers en bestuurders. Deze week een exclusief interview met Tommy Derks, Regiodirecteur bij Louwman dealergroup.

1. Wie is Tommy Derks?

Tommy Derks is een extreem ambitieuze kerel van 34 jaar. Woonachtig in Den Bosch en vindt zijn oorsprong in Wijchen, verloofd met een hele lieve en knappe Brabantse Dame. Begonnen op 24 jarige leeftijd als junior accountmanager cars bij Ruttchen Mercedes-Benz in Den Bosch. Op 26 jarige leeftijd sales manager geworden waarna ik op 28 jarige leeftijd de kans heb gekregen om vestigingsdirecteur te worden van Ruttchen Mercedes-Benz in Den Bosch. Daar ben ik Bas Ruttchen, Jack Schepers & Paul van Beers nog steeds enorm dankbaar voor. Vervolgens heeft Louwman Group Ruttchen overgenomen waarna ik ben gevraagd voor de rol als Operations Directeur in de directie van Louwman MB. Sinds 1-7-2020 heeft de Louwman Dealer Group / Marco Broere mij de kans gegeven om eindverantwoordelijke te worden van een van de grootste dealerclusters van Louwman. Mijn passies zijn Tennis, Crossfit, Reizen, Uiteten gaan, Motorrijden ( Triumph Scrambler 1200 XE ) en mijn favoriete automerk is Mercedes-Benz inclusief de slogan ‘’the best or nothing’’ 😉

2. Kunt u wat vertellen over uw organisatie Louwman Dealer Group?

De Louwman Group is een van de grootste dealerholdings van Nederland, is een enorm warm familie bedrijf waarin ondanks de grote van 3500 man en +1 miljard aan omzet de CEO John Heller en eigenaar / president Eric Louwman enorm benaderbaar zijn. Louwman is importeur van Toyota, Lexus & Suzuki Nederland, eigenaar van de 2e grootste MB dealer van Nederland. Daarnaast nog verschillende Peugeot, Mazda dealerschappen en uiteraard de mooiste showroom van NL langs de A2 met Louwman Exclusief. Ook heeft Louwman o.a. Auto.nl, Welzorg, aandelen in Fietsvoordeelshop en een prachtig oldtimer museum in Den Haag ( must see ) Louwman heeft als doel op elk vlak ‘’toonaangevend te zijn in mobiliteit’’ , een prachtig streven waarin fietsen, auto’s, mobiliteitspassen en aangepast vervoer in mobiliteit proposities worden gegoten om zo de consument zakelijk en/of particulier zo goed mogelijk te bedienen. Daarnaast is Louwman altijd bezig met het investeren in collega’s om zo de ambities te steunen & ontplooien van verschillende collega’s. Dit word ook enorm gesteund door Marco Broere, algemeen directeur van de Louwman Dealer Group.

3. Welke verantwoordelijkheden draag je mee als regiodirecteur?

Als Regio directeur ben ik verantwoordelijk voor 7 Toyota vestigingen, 3 Mazda, 3 Lexus & 1 Suzuki winkel waarbij ik te samen met een enthousiast team van 200 collega's onze klanten optimaal probeer te bedienen. Daarnaast stuur ik mijn bedrijven aan o.b.v. het ontwikkelen van mijn mensen, waarin ik lokaal ondernemerschap en creativiteit aanwakker en ondersteun. We hebben ook voor dit cluster ons eigen leiderschapstraject geschreven waarin we onze lokale managers en mijn directie anno 2021 trainen op ontwikkeling van zijn of haar mensen i.c.m. cijfers, ondernemerschap en creativiteit. Een mooi slogan is: ‘’Voordat je probeert je organisatie te organiseren moet je eerste jezelf organiseren’’ dit zie je in training vaak andersom.

4. Hoe ziet u de toekomst van Louwman Dealer Group? En hoe zie je, je eigen toekomst?

Louwman dealer group heeft en wilt een nog sterkere positie opeisen in het Automotive landschap, is druk bezig om winkels strategisch te positioneren en focust zich op local operation excellence. Daarnaast focussen wij ons nog meer op occasions & private lease. Wanneer ik naar mijn eigen toekomst kijk focus ik mij nu volledig op mijn huidige rol, waarbij mijn streven is om uiteindelijk eindverantwoordelijke te worden bij Mercedes-Benz en daarna de Louwman Dealer Group.

5. Zijn er nieuwe innovaties van elektrisch rijden?

Wanneer we kijken naar Toyota richt Toyota zich vooral op het hybride segment, i.c.v. extreem zuinig rijden maar de vrijheid om overal te gaan, staan en te tanken. Daarnaast komt Toyota dit jaar met unieke Toyota Mirai. De Mirai is een prachtige coupe op waterstof met een actieradius van +600 km. Uniek aan deze Mirai is dat per 10.000 gereden kilometers de Toyota Mirai voor 1 persoon 1 jaar schone lucht uitstoot, hoe gaaf is dat!? Het stoere van Mazda is dat zei naast het produceren van elektrische voertuigen zoals de MX30 zich ook weer focussen op 6 cilinder motoren en tegen de huidige trend in gaan. Daar houden wij toch van als autoliefhebbers! Lexus heeft een mooie full electric Crossover genaamd UX. Daarnaast komt Toyota nog met de langverwachte Toyota Yaris Cross, de voorinschrijvingen voor deze auto zijn de hoogste in de geschiedenis van Toyota Nederland.

6. Mensen gaan steeds minder rijden. Hoe gaan jullie hiermee om?

Wat we zien is dat zakelijke consumenten minder gaan rijden, maar de particulieren consument gaat weer vaker met de auto op vakantie en gaat minder met het openbaar vervoer. Dit betekent mooie kansen in de occasion markt en merken als Toyota & Mazda zijn ijzersterk in de particulieren markt. Daarnaast is Louwman zoals eerder geschreven bezig met ‘’toonaangevend te zijn in mobiliteit’’ dat betekent dat wij sterk inspelen op groeiende markt van mobiliteit budgetten. Hierin kunnen wij volledige proposities aanbieden met fietsen, mobiliteitspassen, auto’s die consumenten een volledige oplossing bieden.

7. Wat was de beste tip die u in uw carrière heeft gekregen?

Ondersteun en investeer vooral in de ambitie & ontwikkeling van je collega’s, dan komen jou eigen kansen en ontwikkeling vanzelf.

8. Wat is de beste tip die u ooit heeft gegeven?

“If you want a successful business, your people must truly feel that you are working for them—not that they are working for you.