Afbeelding

In de rubriek “Hoe is het met...” lichten we een inspirerende ondernemer of bestuurder uit, die een mooie carrière heeft opgebouwd, maar ook nog altijd ambitieus is. Door vijf prikkelende vragen te stellen, krijgen we een helder beeld van hun zakelijke achtergrond, actuele uitdagingen en toekomstplannen. Wat drijft deze ondernemer, en hoe speelt hij of zij in op de trends in de sector? Ontdek hun unieke inzichten en ambities die ons allemaal kunnen inspireren. Lees verder en laat je verrassen door hun verhaal. In deze editie Joost Meijs, CEO van Maastricht Aachen Airport.

1. Waar kunnen de lezers je van kennen?

Ik denk dat de meeste mensen mij zullen kennen als CEO van Eindhoven Airport. Ik ben daar als commercieel directeur begonnen en heb vervolgens in 2008 als CEO het stokje overgenomen van Bart de Boer. In die tijd is Eindhoven Airport uitgegroeid tot een volwassen luchthaven van waaruit jaarlijks zo’n kleine zeven miljoen mensen vliegen van en naar diverse Europese bestemmingen. Van 2019 tot 2024 ben ik CEO geweest van Aruba Airport en heb ik gewerkt aan de nieuwbouw van de luchthaven en heb ik een lange termijnstrategie neergelegd voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Dit alles uiteraard in een teamverband van uitstekende professionals. Daarnaast wil ik niet onvermeld laten dat ik mede aan de wieg heb gestaan van de oprichting van de Dutch Caribbean Cooperation of Airports (DCCA) met als doel de veiligheid, connectiviteit en duurzaamheid van de luchthavens in de regio te verbeteren. Een opmerkelijke prestatie van dit initiatief was het vertrek vanaf Aruba Airport van het eerste elektrische vliegtuig in het Caribische luchtruim in 2022.

2. Wat is je huidige functie, wie is je werkgever en in welke sector ben je werkzaam?

In 2024 ben ik gevraagd om CEO te worden van Maastricht Aachen Airport en heb ik de opdracht gekregen om van deze regionale luchthaven een gezonde, toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven te maken. De nadruk ligt daarbij op vrachtvervoer en in mindere mate op het vervoer van passagiers. Met name in het vrachtvervoer zien we, door de strategische ligging in de Euregio, groeimogelijkheden.

3. Welke trends en ontwikkelingen zie je in je sector?

Onmiskenbaar de wens (lees: eis) van de maatschappij in het algemeen en het daaruit voortvloeiende beleid van de overheid om de luchtvaarsector schoon, stil, zuinig en veilig te maken. Maar wel op een wijze dat het niet ten koste gaat van bijdrage van deze sector aan de groei van onze economie. Simpel gezegd, we moeten duurzaam worden, maar we moeten ook concurrerend blijven. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit de nodige uitdagingen met zich meebrengt voor de sector in het algemeen en Maastricht Aachen Airport in het bijzonder. We willen groeien, maar het mag niet ten koste gaan van de omgeving. Het zoeken en vinden van deze balans is een ingewikkelde en leuke opdracht.

"We moeten duurzaam worden, maar we moeten ook concurrerend blijven"

- Joost Meijs, CEO van Maastricht Aachen Airport

4. Hoe speel je hierop in als bedrijf?

Allereerst accepteren we dat alle belanghebbenden hun eigen belangen en opvattingen hebben over de toekomst van de luchthaven. Of het nu de Provincie Limburg is, Schiphol NV, de omliggend gemeenten en hun inwoners, regionale belanghebbenden of de luchtvaartmaatschappijen ieder heeft zijn eigen agenda. Om vervolgens al deze belangen goed op elkaar af te stemmen hebben we verschillende overlegorganen in het leven geroepen om te kijken naar mogelijkheden om de luchthaven zo goed mogelijk te benutten met behoud van een prettige leefomgeving. Zo wordt er bijvoorbeeld niet ’s nachts gevolgen ook al zou dat ons als luchthaven een enorme boost geven. Maar daar conformeren we ons dus aan. Ook nemen we hinderbeperkende maatregelen in overleg met betrokken. We communiceren transparant en open en informeren waar nodig over wat we doen. Kortom, we willen uitgroeien tot een toekomstbestendige luchthaven maar met aandacht voor duurzaamheid en leefomgeving.”

5. Wat zijn je ambities voor de toekomst en welke persoonlijke drijfveren heb je nog?

Mijn opdracht is om samen met het team de luchthaven structureel gezond te maken door groei te realiseren met inachtneming van de uitgangspunten bij vraag 4. We doen dit bijvoorbeeld door het aantal passagiers te laten groeien, maar vooral het vrachtvolume moet omhoog. Omdat we opgelegde beperkingen hebben in onze operatie, bijvoorbeeld de nachtsluiting, zullen we het in de kwaliteit van de diensteverlening moeten zoeken. Bijvoorbeeld door nog sneller en efficiënter te werken. Door flexibel te zijn waar het kan en dat alles tegen een concurrerend tarief. Ik zal niet ontkennen dat dit een grote uitdaging is. Voor mezelf, maar ook voor de organisatie in het algemeen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Dat zeg ik op basis van mijn ervaring, de organisatie die staat en de inzet van alle betrokkenen. En daarna zie ik persoonlijk wel waar mijn volgende uitdaging ligt. Dat hoeft niet per se in de luchtvaartbranche te zijn. Maar ik zou het ook niet erg vinden als het wel zo zou zijn.

Contactinformatie

In Business Network
Luchthavenweg 59V
5659 EA Eindhoven
Nederland

085-0030042info@inbusinessnetwork.nlhttps://www.inbusinessnetwork.nl/

Contactpersoon