Ga terug
Partner

7 oktober 2021

Food (agri)Training & Opleiding

GET ‘INSECTED’DOOR NIEUWE VOEDINGSMIDDELENMET EEN GEWELDIGE SMAAK!

De onderzoeksgroep Business Innovation van Fontys Hogeschool Venlo doet onderzoek naar Ento-Food. Dit is een nieuwe categorie levensmiddelen die op het zuidelijk halfrond al eeuwen een grote populariteit geniet, maar in Europa nog amper een rol speelt. Naast een breed scala van wel tweeduizend verschillende soorten eetbare insecten, zijn de geweldige smaak en hun hoge voedingsgehalte grote voordelen van Ento-Food. Daarnaast kunnen insecten met eenvoudig gft-afval gevoed worden en met weinig energie gekweekt worden. Derhalve is de vraag die deze onderzoekers zich stellen: “Waarom en hoe worden insecten ook in Europa de nieuwe eiwitbron in de toekomst? “.

Waarom insecten?De wereld wordt geconfronteerd met een drastische klimaatcrisis die dringend actie vereist in alle bedrijfssectoren. Voedsel is de sterkste hefboom om welzijn en duurzaamheid op aarde te optimaliseren. De vraag is echter niet of we de agrofoodsector moeten hervormen, maar hoe we dat zo snel mogelijk kunnen doen. Er is daarom reden genoeg om serieus te experimenteren met zeer efficiënte en ruimtebesparende voedselproductie. Op het moment wordt 50% van het bewoonbare landoppervlak gebruikt voor agrarische doeleinden. Om de resterende ecosystemen goed te beschermen, is het zaak dit percentage niet verder te laten lopen. Het is daarom belangrijk dat wij denken in termen van productiesystemen die gebruik kunnen maken van bestaande afvalstromen, weinig energie verbruiken en flexibel zijn qua locatie.

Gezondheid boven duurzaamheidEr zijn twee groepen mensen. Degenen die niet geloven dat hun gedrag de wereld kan veranderen en degenen die ervan overtuigd zijn dat de bijdrage van elk individu grote opschudding teweeg kan brengen. Everett Rogers’ Diffusion of Innovation Theory stelt dat een kleine groep ‘innovators’ als rolmodel kan fungeren voor een groep zogenaamde ‘early adopters’. Deze zijn op hun beurt overtuigend genoeg om een vroege meerderheid te behalen. Het is een model uit de marketingwetenschap dat de basis vormt voor het werk van de Business Innovation onderzoeksgroep. Hiervoor richten de onderzoekers zich op eigenschappen die de aandacht trekken van de kleine groep innovators.

De meest veelbelovende eigenschap om consumenten te overtuigen is niet dat het eten van insecten de wereld zal redden, maar dat een insectensnack bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn. Dit laatste is veel tastbaarder dan het abstracte idee om minder land of energie te verbruiken. De onderzoekers van Fontys zijn er zelf van overtuigd dat duurzaamheid een belangrijk motief is voor de vestiging van Ento-Food in Europa. Voor het succes van dit nieuwe type voeding is het echter veel belangrijker dat mensen geloven in hun superfood-eigenschappen. Zo bevatten meelwormen vitaminen die normaal alleen in voedingssupplementen te vinden zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld dienen als een extra portie hoogwaardige eiwitten in een salade. Bovendien bevatten ze nuttige voedingsvezels om de darmflora stimuleren. Al deze kenmerken hebben het potentieel om een nieuwe voedselcategorie te worden. Er rest daarom maar één dringende vraag die beantwoord moet worden: Hoe kun je insecten zo lekker klaarmaken en er ook aantrekkelijk uitzien?

Smaak en uiterlijk zijn de sleutel om ‘insected’ te raken

Onderzoekers hebben geconcludeerd dat de acceptatie van consumenten van insecten drastisch toeneemt als de insecten verstopt zitten in bekende recepten, zoals hamburgers of pannenkoeken. Een vertrouwde smaak maakt het makkelijker om de verwachting in een gewenste richting te sturen. Een knapperige, nootachtige, kruidige smaak, misschien geassocieerd met een speciale kruidennoot, kan nieuwsgierigheid opwekken. Niemand wil echter ogen of vleugels in hun bord zien. Daarom is het een logische keuze om te beginnen met het incorporeren van pure insectenpoeder dat als vervanger kan dienen voor minder voedzamere granen.

Het scenario waar de onderzoekers echter van dromen is een herhaling van het sushi-succesverhaal. Vóór de jaren negentig kon geen Europeaan zich voorstellen om rauwe vis in hun dieet op te nemen. Toch heeft sushi zijn weg gevonden van een luxe delicatesse tot in het schap van de supermarkt en vandaag is het een populaire gezonde en smakelijke voedingscategorie. In een lopend project werkt de onderzoeksgroep samen met Japanse chef-koks om heerlijke en mooie smaakervaringen te ontwikkelen die nodig zijn om de ‘innovators’ te overtuigen om een nieuwe gezonde en duurzame voedingscategorie te proberen: ENTO-SUSHI.

Kansen voor de toekomst

Of het nu gaat om voedsel voor mensen of voer voor dieren: insecten zullen een prominentere rol gaan spelen in het voedselsysteem van de toekomst. Zij zullen één van de vele ontwikkelingen zijn die het mogelijk maken om de landbouw te herstructureren tot een duurzaam en gezond systeem om onze ecosystemen op aarde in stand te houden.