Hoe ziet mobiliteit er in de toekomst uit? Heeft elektrisch rijden de toekomst of maken we de keuze voor voertuigen op waterstof? Of rijden we straks wellicht helemaal niet meer in (eigen) auto’s? Laten we ons rijden en hoe ziet er dat dan uit? Deze en heel veel meer vragen worden dagelijks gesteld door studenten van Fontys. Onder de paraplu van het Automotive Center Of Expertise (ACE Mobility). Elk vanuit de eigen studierichting buigen zij zich over de vraag hoe de toekomst van duurzame mobiliteit er uit moet zien en hoe deze in de praktijk gerealiseerd moet gaan worden.
ACE Mobility is een samenwerking van de automotive opleidingen van Fontys Hogescholen, Hogeschool Arnhem en Nijmegen en de automotive industrie. Bij ACE komen de dagelijkse beroepspraktijk, hbo automotive onderwijs en automotive onderzoek samen. Een strategisch netwerk met als doel antwoord te geven op hoe de toekomst van mobiliteit er uit ziet. Ger Post geeft als leading lector sturing aan het Fontys onderzoek in het kader van ACE. Paul Verstegen is lector van het lectoraat Future Automotive en werkt vanuit zijn lectoraat nauw samen met ACE.
Post: “ACE Mobility zoekt heel bewust de samenwerking zowel binnen als buiten Fontys waarbij we vooral de rol van verbinder, initiator en intermediair op ons willen nemen. Onze doelen zijn om de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven zo optimaal mogelijk te laten zijn. Daarnaast zetten we in op talentontwikkeling en een leven lang leren. Want als we de uitdagingen die voor ons liggen het hoofd willen bieden, moeten we mensen hebben met verstand van zaken en de juiste vaardigheden. Tot slot is het belangrijk dat we door onderzoek bijdragen aan de oplossingen van morgen waar het gaat om mobiliteit.”
Verstegen: “Kernbegrippen zijn daarbij smart, safe en sustainable. De oplossingen die we met zijn allen bedenken moeten antwoord geven op vraagstukken die betrekking hebben op duurzaamheid en de energietransitie, maar ook op slimme en veilige mobiliteitsoplossingen. Binnen mijn lectoraat ligt de focus daarbij op energy modeling, energy storage en smart mobility. Hoe moet het vervoermiddel van de toekomst er uit zien? Hoe wordt het aangedreven en wat betekent dit voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld batterijen en accu’s nu en in de toekomst, denk daarbij ook aan hergebruik en recycling. Maar ook hoe zorgen we er voor dat aspecten als veiligheid, maar ook juridische aansprakelijkheid geborgd zijn? Want wie is er verantwoordelijk als een zelfrijdend voertuig een ongeluk maakt? Of hoe geef je als overheid goedkeuring aan een voertuig dat de weg op gaat als dat voertuig elke 24 uur een update krijgt? Dat zijn in een notendop vraagstukken waar wij met onze studenten en partners dagelijks aan werken. Theoretisch, maar ook heel vaak op projectbasis en in de praktijk.”
Post: “In ons werkgebied komt heel veel kennis en kunde samen. De crossovers die gemaakt kunnen worden tussen de diverse studierichtingen binnen Fontys is groot. Daarbij werken we nauw samen met andere opleidingen en het bedrijfsleven. Deze samenwerking gaat verder dan de ‘klassieke’ automotive opleidingen en netwerken. Wij werken nauw samen met de juridische hogeschool en lectoraten en opleidingen op het gebied van logistiek. Omdat de oplossingen die we kunnen ontwikkelen op het gebied van onbemand rijden ook interessant zijn voor de transport en logistiek-sector.”
Verstegen: “Wij zijn zoals gezegd binnen ons lectoraat heel veel bezig met energie-oplossingen. Hoe krijg je bijvoorbeeld energie die je opwekt dusdanig omgezet dat het ook toepasbaar is in de voertuigen en apparaten van nu. Of wat te denken van de ontwikkeling van energieopslag. Als je niet meer terug mag leveren aan het net en zelfs een boete kunt krijgen als je teveel terug levert en deze overcapaciteit ook niet mag delen met een ander, slaan we dan de plank op het gebied van duurzaamheid niet volledig mis? En wat is dan wel de oplossing? Het lectoraat voert momenteel een onderzoek uit naar de technische en economische haalbaarheid van het inzetten van gebruikte automotive batterijen voor de opslag van energie. Hierdoor krijgen gebruikte batterijen of accu’s een tweede leven voordat deze uiteindelijk gerecycled worden. Een goed voorbeeld van hoe wij vanuit de vraag naar de mobiliteit van de toekomst antwoorden proberen te geven. Maar wel met in ons achterhoofd dat we bijdragen aan grotere vraagstukken als duurzaamheid en energietransitie.”
Post: “Innovatie is nodig met het oog op bereikbaarheid en om mobiliteit te verduurzamen. De technologie op het gebied van mobiliteit gaat in de komende decennia flink veranderen. Maar we zullen ook ons gedrag moeten aanpassen. Mobiliteit is overal en altijd aanwezig in onze samenleving. . Of het nu is omdat je elke dag naar school of naar je werk moet of omdat je de wereld over wilt reizen. We zijn er aan gewend geraakt dat bestellingen bij webshops soms nog diezelfde dag worden geleverd. We weten echter ook dat we deze ‘way of living’ niet kunnen voortzetten zonder er als maatschappij, en dan met name toekomstige generaties, wisselgeld voor te betalen. De mindset zal moeten veranderen. Innovatie heeft alleen dan kans van slagen als de acceptatie er ook is. En de wil om dingen anders te doen zorgt op haar beurt weer voor innovatie. Fontys wil en kan daar zeker haar steentje aan bijdragen.”
Fontys Hogeschool
Rachelsmolen 1
5612 MA Eindhoven
Nederland
Monique van Laar
m.vanlaar@fontys.nl