Startende ondernemingen zijn zich bewust van de noodzaak om gebruik te maken van een accountant, belastingadviseur en advocatenkantoor. Veel bedrijven vergeten echter dat het net zo belangrijk is om een merkenbureau in te schakelen voor het effectief registreren en beschermen van hun merk. Een gemiste kans, want zeker in de beginfase is het van belang om de juiste beslissingen te nemen die enorm veel impact kunnen hebben op de toekomst van een bedrijf. Stobbs helpt zowel multinationals als SMEs en startups bij het opstellen en uitvoeren van een goede merkenstrategie.
Anders dan andere merkenbureaus doet Stobbs dit op basis van jarenlange ervaring in het bedrijfsleven. Dit betekent dat niet een juridische invalshoek, maar juist een pragmatische, commerciële aanpak de boventoon voert – en dat werkt.
Ervaring in het bedrijfleven
Na het afronden van zijn rechtenstudie aan de Universiteit van Tilburg in 2006 stapt Pieter van den Bulck, Managing Director van Stobbs Netherlands, direct in het bedrijfsleven. Na enkele jaren werken in Londen verhuist hij in 2017 terug naar het vasteland van Europa om uiteindelijk wereldwijd eindverantwoordelijke te worden voor alle intellectuele eigendom (merken, octrooien, auteursrechten, etc.) van Anheuser-Busch InBev. Een uitdagende baan, want met grote internationale brands zoals Budweiser, Corona en Stella Artois, en honderden “kleinere” merken zoals Hertog Jan, Leffe en Beck’s, is een efficiënte merkenstrategie van levensbelang.
Het is tijdens zijn rol als in-house counsel dat Pieter zich realiseert dat de bestaande merkenkantoren veel te veel focussen op de juridische kant van hun advies, en te weinig waarde toevoegen met betrekking tot het geven van praktisch advies.
“Een ondernemer hecht niet zoveel waarde aan een gedetailleerde juridische analyse. Ze willen weten wat ze wel en niet kunnen doen met hun merk zonder in de problemen te komen, en hoe ze om eventuele problemen heen kunnen werken zonder een hoog risico te lopen. Daarnaast is het aanraden om een ander merk te gebruiken echt het allerlaatste wat je zou moeten adviseren. De impact en uitvoerbaarheid van een dergelijk advies wordt door juristen totaal onderschat.”
Het belang van merkenrecht
In zijn nieuwe rol als extern adviseur ziet Pieter dat er veel misstanden zijn als het gaat over merkenrecht. Veel bedrijven gaan ervanuit dat hun naam beschermd is door inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Dat is echter niet het geval, want bescherming van handelsnamen heeft slechts zeer lokale werking.
Zonder Benelux- of EU-merkenregistratie is het in principe niet mogelijk om op te treden tegen gebruik van hetzelfde merk of een “overeenstemmend teken” in de rest van het land, laat staan in de rest van Europa. Andersom loop je het risico dat het gebruik van een handelsnaam als merk inbreuk maakt op het merkenrecht van een andere onderneming. In het ergste geval betekent dat op zoek moeten gaan naar een nieuwe naam en het betalen van een schadevergoeding.
Een simpel merkonderzoek gevolgd door het inschrijven van een beschikbaar merk kan een hoop leed voorkomen. Tijdens een kort intakegesprek kan Stobbs vaak al heel snel inschatten wat de risico’s zijn en welke oplossingen ze daarvoor hebben. Een dergelijk gesprek is bij Stobbs altijd geheel vrijblijvend.
Advies in de breedte
Stobbs Netherlands werd opgericht in 2022 en maakt deel uit van het van oorsprong Engelse merkenbureau Stobbs dat een sterke internationale reputatie heeft opgebouwd door breed advies te geven op het gebied van merken. Anders dan traditionele merkenbureaus geeft Stobbs, en dus ook Stobbs Netherlands, onder meer advies op het gebied van online brand enforcement, licentieprogramma’s, brand valuations, conflictoplossingen, contracten, auteursrecht en zelfs systemen om grote merkenportfolio’s te beheren.
“Ons doel is om het beste juridisch adviesbureau ter wereld te zijn op het gebied van merken, gekenmerkt door een commerciële aanpak en met expertise op het gebied van alles wat maar met merken te maken heeft. We zien onszelf als Originality Obsessives: we houden van originaliteit en willen het onmogelijk maken om de creativiteit van onze klanten te stelen.”
Stobbs Netherlands
Kastanjelaan 400
5616 LZ Eindhoven
Pieter van den Bulck
pieter.vandenbulck@iamstobbs.com