Ga terug
Partner

20 april 2022

Nieuws

Denk niet: ‘We doen dit wel even vanuit Brabant’

Als 21-jarig broekie startte Toon Jansen vijftig jaar geleden zijn eenmanszaak vanuit een Gerwense schuur. Inmiddels heeft het bedrijf zeven vestigingen in Nederland en Duitsland en 400 medewerkers in dienst. A Jansen BV bouwt wegen, recyclet minerale grondstoffen en levert beton en Legioblocken binnen heel Europa.

De kiem van het buitenlandse succes van Jansen ligt in 1988 in het Ruhrgebied. De NAVO zocht destijds een betonleverancier voor het bouwen van bunkers in Duitsland. Jansen kreeg de opdracht en ging met vijftien mensen drie jaar lang daar aan de slag. De samenwerking met de Duitsers liep van het begin af aan soepel, vertelt Toon. 

„Ik kan er goed zaken mee doen. Ze zijn altijd op tijd, houden zich aan hun afspraken en zijn ‘to the point’. Die eigenschappen passen ook bij mij, daarom klikt het zo goed.” De solide relatie werpt vijf jaar later haar vruchten af. Het is in de jaren 90 en Nederland zit in een recessie. Veel grote bedrijven in Nederland gingen failliet. 

Inspelen op kansen

„We hadden hierdoor ineens een stuk minder werk. Ik moest iets doen. Van mijn Duitse contacten wist ik dat er in het Oosten, sinds de val van de muur, veel sloopwerk was. Daar heb ik op ingespeeld.” Jansen pakt het voortvarend aan. Hij opent meteen een vestiging in Meissen, vlakbij Dresden. Daar stationeert hij dertig mensen voor het maken van Legioblocken, reusachtige Legostenen van beton. 

Want behalve het slopen van oude fabrieken, moest er in Oost-Duitsland ook veel opgebouwd worden. „Onze blocken zijn ideaal om snel silo’s, loodsen en keerwanden mee te maken. Ze kenden ze daar nog niet. Door te laten zien wat je ermee kunt bouwen, overtuigden we klanten om ze te kopen.” Zo ging het ook in andere delen van Oost-Europa. Frankrijk en Engeland volgden. Inmiddels staan er op het hele continent bouwwerken die gemaakt zijn met het product van Jansen. 

Buitenlands afval hergebruiken

Naast deze export haalt het bedrijf iets heel anders uit het buitenland hiernaartoe, namelijk afval. Uit puin recyclen ze onder andere grind en uit vervuilde grond ontstaat schoon zand. Vervolgens kunnen die producten weer worden gebruikt bij de aanleg van wegen, zoals hun Infra divisie doet. Of voor het produceren van beton en de bekende Legioblocken. 

Ook al is Frankrijk een grote afzetmarkt voor Jansen, toch hebben ze er geen vestiging. Dat komt volgens Toon omdat het moeilijker is om op industrieel gebied daar iets op poten te zetten. Om alle Franse klanten op zijn best te kunnen helpen, heeft het bedrijf een Française als binnendienstmedewerker op het Nederlandse hoofdkantoor. In Frankrijk zelf zitten in ieder departement Franse verkopers op de baan. 

Advies bij'going abroad'

Het is een van de aanraders van Toon om lokale mensen aan te nemen zodra je ‘abroad’ gaat. „Denk niet: ‘We komen dit wel even doen vanuit Brabant’. Zij kennen de cultuur en de taal. Soms zijn er zelfs nog verschillen binnen één land. Daarom hebben wij vertegenwoordigers in iedere regio.” 

Een ander advies van de doorgewinterde ondernemer is: „Zorg dat je het buitenland echt iets te bieden hebt, zoals een product dat ze daar nog niet kennen of iets wat beter is dan hun huidige aanbod. En laat zien wat je ermee kunt.” Tot slot wellicht een open deur, maar: „Doe wat je belooft.” 

Take your business to the next level!

A.Jansen is al jaren een betrokken Platinum Member van WTCE: een bijzondere deelname voor bedrijven, organisaties en overheidsinstanties die een fundament leggen voor de verdere doorgroei van het MKB en deze bedrijven ondersteunen in de verdere uitbouw van het (inter)nationale network en development.