13 december 2019
Deltaweg verbreden? Ja, graag!
Wat is de op één na drukste weg in Zeeland? Veel mensen denken de Tractaatweg, de Westerscheldetunnel of de Sloeweg. Fout. Het is de Deltaweg van Goes naar het noorden. Natuurlijk, de A58 is als grote verkeersader de drukste weg van Zeeland, maar de Deltaweg is een goede tweede. Toch is deze weg nog volledig eenbaans én met veel verkeerslichten. VNO-NCW Zeeland wil dat dit wordt aangepakt. Wij benadrukken dat in elk gesprek met Zeeuwse bestuurders.
Bereikbaarheid onder de norm
De Deltaweg maakt onderdeel uit van de Midden-Zeelandroute van Goes naar Rotterdam, de belangrijkste ader vanuit Zeeland naar het noorden. De doorstroming laat echter te wensen over. Het drukste stuk krijgt op een gemiddelde dag zo’n 20.000 voertuigen te verwerken en op de drukste dagen zijn er zelfs meer dan 25 duizend verkeersbewegingen over dit stukje weg. Dat zorgt voor opstoppingen, waarbij de bereikbaarheid op die dagen onder de normen daalt die wegbeheerders hanteren. Zonder rijbaanscheiding en ongelijkvloerse kruisingen is de weg bovendien vrij onveilig
Groei van 20 procent
Deskundigen verwachten groei van het wegverkeer van 20 procent en we hebben gezien wat het met Zeeland doet als de A58 is afgesloten door werkzaamheden. Omdat de Deltaweg de capaciteit niet aankan, is er dan sprake van een klein verkeersinfarct. Willen we Zeeland naar het noorden goed ontsluiten -wat ook belangrijk is voor ondernemers op SchouwenDuiveland- dan moet er nú iets gebeuren.
2 banen, 2 viaducten, hoge brug
Er ligt nu een aantal varianten op de tekentafel, waarvan de duurste tussen de 75 en 150 miljoen euro kost. Met die oplossing kan het verkeer 100 km/u rijden op een weg met 2 banen en komen er 2 viaducten: bij Goes en Wilhelminadorp. Ook voorziet deze variant in een brug bij de Zandkreekdam. VNO-NCW Zeeland denkt dat de overheid hiervoor moet kiezen om het vestigingsklimaat op peil te houden. Alle andere opties bieden onvoldoende uitkomst op het gebied van veiligheid en de doorstroming
Zuunig?
Het collegeakkoord aarzelt nog: “Daarnaast werken we deze periode toe naar een besluit over een betaalbare oplossing voor de Deltaweg (N 256), gericht op verkeersveiligheid en doorstroming”. Wat ons betreft is er maar één oplossing: die met 2 x 2 banen, 2 viaducten en een hoge brug. Op lange termijn is dat de meest betaalbare oplossing, omdat het ook voorziet in de toekomstige verkeersstroom. Zeeland zit in de lift, maar we moeten nu kiezen voor bereikbaarheid en mobiliteit. Het is pas echt zonde als we over tien jaar opnieuw moeten investeren, omdat we zuunig zijn geweest.