Partner

26 februari 2024

Retail & MarketingInnovatie & Duurzaamheid

De aarde verantwoord doorgeven aan het kind dat nu met ons speelgoed speelt

“Ik heb ooit eens een mooie reclame-uiting van KLM gezien waarin ze kort en krachtig toegeven dat vliegen allesbehalve duurzaam is, maar dat ze er wel alles aan doen om de meest duurzame luchtvaartmaatschappij ter wereld te worden. Ik vind dat als ondernemer een hele mooie ambitie. In onze business is het onmogelijk om te ondernemen zonder een ecologische footprint achter te laten. Je kunt er wel naar streven om je bijdrage aan een duurzame wereld zo groot mogelijk te laten zijn. Toi-Toys is een van de meest vooraanstaande leveranciers van kwalitatief goed, veilig en betaalbaar speelgoed. Die positie brengt een belangrijke verantwoordelijkheid met zich mee als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat nemen we serieus, want het kind dat vandaag met ons speelgoed speelt, is degene aan wie wij de aarde uiteindelijk doorgeven.”

Rob Rooijackers geeft al weer een flink aantal jaren leiding aan het familiebedrijf dat in 1991 door zijn vader en oom werd opgericht. Onder zijn leiding is Toi-Toys uitgegroeid tot één van Europa’s grootste leveranciers van speelgoed. Het assortiment bestaat uit ruim 2.000 speelgoedartikelen in het lagere en middelhoog prijssegment voor alle leeftijdscategorieën. Vanuit het magazijn (16.000 m2) in het Brabantse Eindhoven vindt de distributie plaats naar een divers aantal winkelketens in maar liefst 50 landen. “We bieden een assortiment speelgoed dat een goed alternatief is voor A-merken. Dat doen we met een enthousiast team van betrokken medewerkers. Professionals die allemaal een passie hebben voor speelgoed, maar ook een missie hebben om dat speelgoed te laten voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en betaalbaarheid. Pas als het speelgoed aan al deze eisen voldoet, mag de bestelling het magazijn in Eindhoven verlaten.”

Alles in eigen hand

Om te kunnen blijven groeien, heeft Rooijackers de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in zijn bedrijf. Zo heeft Toi-Toys een mooie vernieuwde showroom, een modern magazijn en zijn de inkoop-, marketing-, sales- en designafdeling verder geprofessionaliseerd. Maar het paradepaardje is de kwaliteitsafdeling met een eigen laboratorium voor het uitvoeren van producttesten. Rooijackers: “Natuurlijk moet speelgoed aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Daarbij gaan we ook niet voorbij aan trends. De verpakking moet uitnodigen om het product uit het schap te pakken en uiteindelijk te kopen. Maar het allerbelangrijkste is dat het speelgoed dat we op de markt brengen veilig is. Ook als er iets mee wordt gedaan wat niet direct logisch is, bijvoorbeeld als een kind iets in zijn mond stopt of stukmaakt, mag er geen onveilige situatie ontstaan. Daar zijn we heel strikt in en we hebben zelfs eigen kwaliteitsexperts in dienst om dat te bewaken. Dat begint al tijdens het productieproces, zodat we zeker weten dat de gebruikte materialen van zowel speelgoed als verpakking aan de hoogste eisen voldoen, en wordt vervolgd door te testen in ons eigen lab. Als we het zelf onverhoopt niet kunnen of niet vertrouwen schakelen we net zo gemakkelijk externe experts in. Dit alles om te waarborgen dat wat door Toi-Toys geleverd wordt meer dan voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen op elk vlak.”

Uitdagingen en ambities

“Niet alleen veiligheid, betaalbaarheid en kwaliteit spelen een belangrijke rol”, benadrukt Rooijackers. Het is ook belangrijk dat de producten op een eerlijke en verantwoorde wijze geproduceerd en op de markt gebracht worden. Rooijackers: “We hebben MVO heel hoog in het vaandel staan en dus kijken we ook naar de arbeidsomstandigheden van de medewerkers van onze leveranciers. Die moeten goed zijn en daar selecteren we onze leveranciers op. Wij vinden dat ondernemen en duurzaamheid hand in hand moeten gaan. Leveranciers moeten aan bepaalde keurmerken voldoen. Als dat (nog) niet direct lukt, helpen we onze leveranciers om deze keurmerken te halen en te behouden. Daarnaast doen we er ook intern alles aan om de ecologische footprint van Toi-Toys te verkleinen. Zo is het pand vrijwel Co2-neutraal, rijden onze transporteurs op HVO100 brandstof en stimuleren we onze medewerkers elektrisch te gaan rijden doordat ze hun voertuig gratis kunnen laden op het werk.

Tot slot zijn we niet alleen kritisch op hoe producten geproduceerd worden, maar ook op hoe ze worden verpakt. Dat doen we door zoveel mogelijk gebruik te maken van gerecyclede materialen en kritisch te zijn op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Dit alles met het idee dat we een bijdrage moeten leveren aan het behoud van onze planeet. Dat zijn we namelijk aan de volgende generatie verplicht. Een generatie die nu vooral onbezorgd moet kunnen spelen.”

Werken bij het leukste bedrijf van Nederland?

Work hard, play hard. Het zou een kreet kunnen zijn die voor Toi-Toys is uitgevonden. Speelgoed is natuurlijk een prachtig product en hard werken binnen het team van Toi-Toys is vooral heel erg leuk. Het bedrijf kent een open cultuur waar samen werken en samenwerken hand in hand gaan. Het team is hecht, maar staat ook open voor nieuwe collega’s. Dus wil je werken in een omgeving met een hele grote funfactor dan zien we je sollicitatie graag tegemoet. Solliciteren kan via onze website www.toi-toys.com/werken-bij-toi-toys.