9 november 2022
BRABANTSE HUIZENKOPERS KIJKEN NAUWELIJKS NAAR DE TOEKOMST
De grootste uitgave van je leven, maar toch denkt niet iedereen bij het kopen van een huis na over de toekomst. Onderwerpen als een mogelijke scheiding (61%), carrière- (39%) of gezinsplannen (41%) worden in Noord-Brabant niet of nauwelijks besproken voorafgaand aan het afsluiten van de hypotheek. Het blijkt uit onderzoek van Florius onder zo’n 1.100 koppels die de afgelopen drie jaar samen een huis kochten. Een groot deel (38%) van de kopers in de provincie geeft aan niet verder dan een jaar vooruit te kijken. Wat verder opvalt is dat geld overhouden voor leuke dingen voor Brabanders in de buurt komt van het belang dat Millenials en Gen Z daaraan hechten. Deze week start de campagne Blikopeners, waarmee Florius mensen wil helpen samen de juiste keuzes te maken voor een mooie toekomst.
Onverwachte wendingen
Voor een groot deel bepaalt de huidige situatie en niet het toekomstplaatje de keuzes van huizenkopers. Van de Brabantse koppels bespreekt 51% niet hoelang ze in de nieuwe woning willen blijven wonen, 43% niet of ze willen verbouwen. Dit soort aspecten van de ‘woonhorizon’ werden met name in Noord-Brabant weinig besproken: 11% heeft het er helemaal niet over. Op het gebied van de carrière wordt er ook relatief weinig door Brabanders gedeeld: 59% heeft het niet gehad over het later minder willen werken, 78% niet over het eventueel eerder stoppen met werken en een carrièreswitch werd door 81% niet besproken. Ook onverwachte wendingen als het einde van de relatie, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden kwamen niet ter tafel.
Betere keuzes maken
Waarom deze onderwerpen niet besproken worden? Mensen – met name stellen van onder de veertig – antwoorden dat ze er simpelweg niet aan gedacht hebben of dat ze niet in de toekomst kunnen kijken. Stellen die dit soort onderwerpen wel hebben besproken voordat ze een hypotheek afsloten, geven aan dat ze elkaar hierdoor beter hebben leren kennen en betere keuzes hebben gemaakt.
Zoveel mogelijkheden
Karin Polman, directeur van Florius, over het onderzoek en de nieuwe campagne: “Veel Nederlandse woningzoekers zouden meer over de toekomst na kunnen denken wanneer zij op huizenjacht zijn. Want juist bij het afsluiten van je hypotheek kan je rekening houden met wensen en plannen op de lange termijn. Gezinsuitbreiding, later groter wonen of liever kleiner, een eigen zaak beginnen of juist minder gaan werken – er zijn zoveel mogelijkheden. Die kunnen allemaal in het gesprek met de hypotheekadviseur worden besproken. Bij Florius vinden we het belangrijk dat woningeigenaren altijd plannen kunnen blijven maken. Meer inzicht in je toekomstige wensen draagt bij aan een betere keuze nu en meer vrijheid later. Onze Blikopeners kunnen mensen daarbij helpen.”