14 maart 2019

Wereldberoemd worden start in Tilburg

Citymarketing Tilburg lanceert online platform Make it in Tilburg

**Compleet herzien en vandaag gelanceerd: Make it in Tilburg, hét platform voor ondernemen in Tilburg. Tilburg zet haar deuren wagenwijd open voor een nieuwe aanwas daadkrachtige ondernemers. Make it in Tilburg biedt ruimte, informatie en inspiratie voor innovatieve starters, groeiers en makers. Ontdek waarom Tilburg dé pioniersstad is om te starten zonder opstartproblemen. Om die ambitie te onderschrijven verloot Make it in Tilburg een half jaar lang gratis pionieren met eigen werkplek in de voormalige wolfabriek en ondernemershuis 3 Suisses. ** Ruimte genoeg voor je ambitie Als je écht groot wilt worden als ondernemer heb je ruimte nodig. Om te kunnen innoveren en ondernemen heb je daarnaast een omgeving nodig die ondernemers steunt en stimuleert. Een meewerkende overheid, ondernemers die elkaar vinden, onderwijs en arbeidsmarkt die naadloos aansluiten, voldoende groeimogelijkheden in meters en pegels en een sterke infrastructuur. Die ruimte is er in Tilburg. Sluit je aan bij een nieuwe generatie makers Met een vers klaargestoomde generatie makers, denkers en doeners door bijvoorbeeld Tilburg University, Fontys Hogescholen, TIAS Business School en Mindlabs is Tilburg dé pioniersstad voor creatieve ondernemers die willen werken aan vooruitgang en groei. Make it in Tilburg vormt daarin hét startpunt voor ondernemen in Tilburg. Make it in Tilburg inspireert door het delen van ondernemersverhalen van succesvolle pioniers uit Tilburg en rijkt alle praktische informatie aan die nodig is op het gebied van vestiging en ondernemerschap op het online platform www.makeitintilburg.com. Met Make it in Tilburg maakt Citymarketing Tilburg, in navolging op onlangs gelanceerde platformen Ticket to Tilburg en Student in Tilburg, haar online driepoot compleet. Make it in Tilburg is trots dat Van Spaendonck als eerste business partner zich aan het nieuwe platform verbindt. 10 Year Challenge voor ondernemers Make it in Tilburg lanceert vandaag ook de 10 Year Challenge voor ondernemers. ‘Waar zie jij jezelf over 10 jaar?’. Ondernemers worden uitgedaagd hun ambitie te formuleren en in te sturen op makeitintilburg.com. Make it in Tilburg verzamelt alle ambities en bewaart ze voor 10 jaar. Op 14 maart 2029 krijgen alle inzenders hun ambities uit 2019 teruggestuurd. Zijn je dromen waargemaakt of is de koers veranderd? Meedoen aan de 10 year challenge kan door online deel te nemen of bij één van de tien hotspots voor ondernemers in de stad een inschrijfkaart in te vullen en achter te laten bij de Make it in Tilburg inschrijfzuilen. Deelnemers worden beloond met een Make it in Tilburg notitieboek, als eerste stap in het waarmaken van hun ambities. Onder de deelnemers aan de 10 Year Challenge wordt één gratis werkplek voor een half jaar in de voormalige wolfabriek en ondernemershuis 3 Suisses verloot. Wereldberoemd worden als ondernemer, dat kan in Tilburg Tilburg is van textielstad getransformeerd tot broedplaats voor creative minds. Een bescheiden stad met een enorme diversiteit aan mensen, die graag en veel samenwerken. Wat zorgt voor een kettingreactie aan slimme oplossingen voor gezamenlijke uitdagingen. De combinatie van een sterk sociaal netwerk en lef om te experimenteren leidt meer dan eens tot innovaties en dit rijkt tot ver buiten de Nederlandse landsgrenzen. Deze ondernemers maken het al in Tilburg: Dries Michels - Dé chocoladejuwelier van Tilburg In een drukke week zet hij 80 kilo chocolade om in 8.000 bonbons, hij verkocht zo’n 18.000 Koningsdagbonbons, hij won De Chocoladeshow op RTL4 en op dit moment is hij de nummer één favoriet bij de Dutch Pastry Awards. Aan ambities geen gebrek bij de jonge Tilburger Dries Michels. “Ik wil de wereld over. Naar Japan bijvoorbeeld, om te kijken wat daar speelt en veel te leren.” Momenteel zijn het vooral de producten van Friandries die de wereld overvliegen. “De eerste doosjes bonbons zijn inmiddels in Azië gearriveerd en de reacties zijn goed. Ook verschillende social influencers uit Spanje hebben inmiddels een doosje van mijn bonbons ontvangen.” Tot slot zijn grootste droom. “Hopelijk sta ik ooit op de World Chocolate Masters, het WK voor chocolatiers. En daarna een eigen cacaoplantage. Het lijkt me zo tof om met mijn eigen ingrediënten te werken!” Thijs van der Hilst - Het beste kussen ter wereld Hij maakt de beste kussens ter wereld en doet dat ook nog eens met 24-karaatsgoud. Waar hij deze kussens maakt? In Tilburg natuurlijk. Om dit bijzondere kussen onder de aandacht te brengen bij de doelgroep bedacht hij de marketingstunt: “Ik zou het duurste kussen ter wereld maken. Dat wilde ik doen met goudstof, iets wat nog nergens op de wereld te vinden was. Ik zocht in China, in India, Amerika, maar overal dacht iedereen hetzelfde ‘gekke Hollander met een gek idee’. Uiteindelijk deed ik een poging bij het Textielmuseum en produceerden we als eerste ter wereld stof van goud. Een moeilijke opgave wat zonder de vakmensen van het Textielmuseum nooit was gelukt. De kennis die ze daar hebben, vind je nergens in de wereld.” Thijs presenteerde zijn gouden kussen, ter waarde van 52.000 euro, in Dubai. Het gouden kussen blijkt een succesvolle marketingstunt en een fantastische gespreksopener. Maar ook typisch Tilburg. “In Dubai kwam er een man uit Saoedi-Arabië naar me toe. Hij keek naar de hoes van het kussen en zei: “dat is gemaakt in Tilburg”. Hij herkende de stof van Innofa, internationaal een bekende naam in textielland, waar hij recentelijk voor was afgereisd naar Tilburg. De wereld is klein”, aldus Thijs. Bart Naber - de Tinderapp voor Bedrijven Bart Naber liep als student stage bij een werving- en selectiebureau. Het viel hem op hoeveel tijd en geld sollicitatieprocedures kosten. Ik dacht: "Dat moet eenvoudiger, effectiever en leuker kunnen." Zo ontstond de sollicitatie-app OTSO. "Werkzoekenden hebben minder dan twee minuten nodig om een profiel aan te maken", zegt de jonge ondernemer. Ze downloaden de gratis app en vullen zes voorkeuren in. Op basis van de ingevulde voorkeuren zoekt OTSO passende vacatures. Daarna kan de werkzoekende gaan swipen. Heeft de werkgever ook belangstelling, dan is er een match en krijgen beiden elkaars contactgegevens. "We willen ernaar toe dat je oneindig kunt swipen", zegt Naber. Daarvoor zijn natuurlijk voldoende vacatures nodig. Maar aan belangstelling van werkgevers geen gebrek. De website van OTSO vermeldt indrukwekkende namen. Naber is ervan overtuigd dat de Tilburgse ondernemerscultuur heeft bijgedragen aan zijn succes. "Ons kent ons, warme contacten, elkaar willen helpen en versterken", omschrijft Naber het klimaat in de stad waar hij is geboren en getogen. Drieënhalf jaar na de oprichting van OTSO telt het bedrijf vijf medewerkers, is er via de app meer dan 1.5 miljoen keer geswiped en wordt deze door meer dan 30.000 werkzoekenden gebruikt. Wat de oprichter betreft is dit nog maar het begin. OTSO is voor werkzoekenden en werkgevers nu één van de manieren om elkaar te vinden. "Het is een kanaal erbij. Ons streven is dat we straks het enige kanaal zijn.”

Gerelateerd