De Communicatieprijs Brabant 2025 is dit jaar een prooi geworden voor twee creatieve zwaargewichten uit Breda: GIG creative film production en Fightclub. Beide bureaus mochten tijdens de feestelijke uitreiking op donderdagavond 15 mei in het Klasse Theater in Tilburg maar liefst twee awards in ontvangst nemen. Een bijzondere vermelding was er voor het creatieve bureau wars, dat met ‘De Goede Kersttrui van Quiet Breda’ zowel de vakjuryprijs als de ledenjuryprijs in de wacht sleepte.
Prijs voor het beste communicatiewerk van Brabant
De Communicatieprijs Brabant uitgereikt door CommunicatieClub Brabant (CCB) en zet het beste communicatiewerk uit de regio in de schijnwerpers. Voor deze 27e editie dongen maar liefst 32 cases mee in acht verschillende categorieën. De vakjury kende uiteindelijk vijftien Bonken toe: vier keer goud, zes keer zilver en vijf keer brons.
Impactvolle winnaars
Fightclub viel tweemaal in de prijzen met zilveren Bonken voor de campagnes ‘Breda Tegen Geweld’ en ‘AI M100’. In de eerste campagne stond het bekende kruis uit het Bredase stadswapen symbool voor een krachtig maatschappelijk statement tegen geweld. De campagne vond ruim twee jaar lang doorgang in het straatbeeld, op social media en binnen de horeca. De tweede prijswinnende campagne speelde slim in op de actualiteit rondom AI en de Marketing100-lijst. Door AI-portretten van de genomineerden te verspreiden via LinkedIn, genereerde Fightclub massale aandacht en nieuwe klanten.
GIG creative film production ontving een zilveren Bonk voor de employer branding-campagne ‘Bram van Van Ham’, waarin het DNA van tentenbouwer Van Ham op ludieke wijze werd verpersoonlijkt. De goudkleurige Bonk kreeg GIG voor de indrukwekkende long form video ‘Gerard Philips: Founder, Inspirator, Innovator’, die werd ontwikkeld ter ere van het 10-jarig bestaan van het Philips Museum en de onthulling van een standbeeld op Strijp-T. Met acteur Daan Schuurmans als verteller en hoogwaardige cinematografie wist GIG het verhaal van Gerard Philips op inspirerende wijze tot leven te brengen.
Hartverwarmende kerstcampagne
De dubbele bekroning voor wars is misschien wel de meest ontroerende van de avond. Hun campagne ‘De Goede Kersttrui van Quiet Breda’ bracht stille armoede onder de aandacht op een manier die zowel authentiek als activerend was. “Ik heb niks met kerst”, zo luidde de boodschap op de trui – een krachtige oproep voor meer bewustwording. De campagne ging viraal in Breda en zorgde voor meer zichtbaarheid, meer donaties en een groei van het aantal Quiet-members.
Over de Communicatieprijs Brabant
De Communicatieprijs Brabant is een initiatief van CommunicatieClub Brabant, de regionale beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. De prijs geeft het beste werk uit de regio een podium, zodat vakgenoten elkaar kunnen inspireren en het communicatievak zich verder kan ontwikkelen.
Fotografie: Joris Buijs
Bron: Communicatieclub Brabant