WE KUNNEN BINNEN WTC/E BRAINPORT NOG ZOVEELVAN ELKAAR LEREN

Afbeelding

Bijna 70% procent van de bedrijven in Nederland zijn familiebedrijven. Waaronder hele sterke spelers als Jumbo, Heineken en Van der Valk. In de Brainport regio is bijvoorbeeld VDL een bekende vertegenwoordiger. Ook binnen WTC/e Brainport zijn de familiebedrijven goed vertegenwoordigd met mooie voorbeelden als Driessen Autogroep, Simac, Bazelmans, ETB van Keulen en natuurlijk Brouwers Reklame. Bij het Veldhovens Signing bedrijf werkt Jurgen Brouwers er al een tijdje naar toe om zijn drie kinderen het stokje over te laten nemen.

“Ruben, Lars en Eline zijn al een tijdje werkzaam binnen het bedrijf en dat doen ze met heel veel liefde voor het bedrijf en het vak. Maar ze zijn ook nog zoekende wat precies hun rol binnen het bedrijf moet gaan worden. En dat snap ik als geen ander. Ook ik heb mijn plek moeten vinden toen ik met dit bedrijf startte en zelfstandig ondernemer werd. Daarom hebben we ongeveer een jaar geleden een traject ingezet waarbij we worden begeleid in het proces. Want bedrijfsopvolging, zeker in een familiebedrijf, is niet iets wat je snel even regelt. Het is een bijzondere en belangrijke gebeurtenis die je feitelijk maar één keer goed kunt regelen. Waarbij elke stem telt. In ons geval zijn dat er vier. Dus is het belangrijk dat iedereen zijn zegje kan doen, maar ook luistert naar wat de ander vindt. Klinkt logisch, maar je moet het wel doen.

We doen het samen

En ondertussen moet het bedrijf natuurlijk ook gewoon doordraaien. “We doen het als bedrijf gewoon erg goed. We maken mooie dingen en de kwaliteit en service is hoog. Dat is wat we ook van onze klanten terug horen, dus dan zal er wel een kern van waarheid inzitten”, knipoogt Jurgen. “Maar zonder gekheid, volgend jaar bestaan we 25 jaar, dus dat zegt ook wel iets. We werken in dit prachtige bedrijfspand op Habraken met zijn vieren elke dag keihard om succesvol te zijn. Daarbij worden we ondersteund door een enthousiast team met heel veel liefde voor het vak. Samen maken we daarmee het verschil en ja, daar ben ik trots op als ondernemer, vader en collega.”

Van elkaar leren

Je kunt namelijk heel veel van elkaar leren, is dan ook de overtuiging van Jurgen. Niet alleen binnen zijn bedrijf, maar ook het hebben van een sterk netwerk kan je als ondernemer verder helpen. Het is daarom dat Brouwers Reklame lid is van onder andere WTC/e Brainport. “Wij vinden dat het lidmaatschap van WTC/e Brainport echt een meerwaarde biedt. We komen niet alleen in contact met collega-ondernemers, maar ook de bijeenkomsten zijn vaak informatief en inspirerend. Daarnaast is het gewoon belangrijk om als ondernemer een goed netwerk te hebben. Dat benadruk ik ook richting Eline, Ruben en Lars.

Je ziet vaak dat ondernemers met dezelfde uitdagingen te maken hebben en met dezelfde problemen kampen. Door met elkaar dit te delen, kom je vaak tot inzichten die je weer verder kunnen helpen. Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat mensen een mooie opdracht voor je hebben, die ze je gunnen omdat je elkaar kent. Binnen WTC/e Brainport is dat al een paar keer gebeurd. Dat is toch mooi?”

“Familiebedrijven zorgen voor meer dan de helft van de werkgelegenheid”

Bijdrage leveren

Lid zijn van een netwerk is niet alleen een kwestie van allen maar halen, je moet ook iets brengen. Jurgen is daarom toegetreden tot de commissie familiebedrijven. Deze commissie richt zich specifiek op deze speciale groep ondernemers die samen de backbone van de economie vormen. Ook in de Brainport. Voor WTC/e Brainport reden om extra aandacht te besteden aan deze groep. “Familiebedrijven zorgen voor meer dan de helft van de werkgelegenheid en dragen meer dan de helft bij aan het bruto nationaal product. Maar we zijn ook innovatief, duurzaamheid zit als het ware in ons DNA, we leiden nog zelf op en we hebben oog voor de samenleving om ons heen. Dus ja, ik durf wel te stellen dat we ertoe doen. Maar al deze aspecten maakt het runnen van een familiebedrijf ook complex. Met de commissie willen we daarom deze groep ondernemers, ook en met name de nieuwe generatie, ondersteunen door ze met elkaar in contact te brengen, kennis te laten delen en elkaar te inspireren. Dat is voor mij de kracht van netwerken.”

Contactinformatie

WTC/e Brainport
Luchthavenweg 59
5657 EA Eindhoven
Nederland

040-2374972info@wtce.nlhttps://www.wtce.nl

Contactpersoon
Author avatar

24 oktober 2025
Gepubliceerd door: Tom van Fulpen

Tom van Fulpen is CCO van In Business Network