Nog twee dagen tot de verkiezingen, maar het thema blijkt lang niet in heel het land zo sterk te leven. Met name in Utrecht en Drenthe, maar ook in Noord-Brabant, verdiepte men zich de afgelopen week massaal in partijstandpunten, programma’s en de debatten, terwijl Flevolanders er veel minder mee bezig zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van onlinemarketingbureau Internet Impact uit Zetten op basis van Google Trends-data. |
Het bureau analyseerde de online zoekinteresses in vijf belangrijke, verkiezingsgerelateerde onderwerpen. Namelijk ‘Stemwijzer’, ‘Tweede Kamerverkiezingen 2025/Peilingen’, ‘Verkiezingsprogramma’, ‘Debat’ en ‘Politieke partij’. Dat zijn overkoepelende thema’s, dus onder ‘Politieke partij’ vallen bijvoorbeeld ook alle zoekopdrachten voor ‘SP’ of ‘CDA’. Het gewogen gemiddelde daarvan komt in Utrecht uit op maar liefst een 9,4 op een schaal van 0 tot 10. Ook Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant scoren een 9 of hoger, terwijl Flevoland met een 6,5 duidelijk de minste interesse heeft. Ook Noord- en Zuid-Holland en Zeeland scoren relatief laag.

voor meer details en informatie over de afbeelding klik hier.
Verschillen in bevolkingssamenstelling |
Volgens Rémon Hendriksen van Internet Impact zijn er geen overduidelijke patronen die de verschillen in online zoekinteresse in de verkiezingen kunnen verklaren. “Utrecht, Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant zijn echt stuk voor stuk andere provincies, ook qua bevolkingssamenstelling. Wat wellicht zou kunnen meespelen is dat het opleidingsniveau in Utrecht relatief hoog is en dat vertaalt zich ook online in meer interesse in partijprogramma’s en politieke debatten”, zegt hij. “In met name de grote steden in Flevoland, Noord- en Zuid-Holland zien we juist een meer diverse bevolkingssamenstelling en gemiddeld lagere opleidingsniveaus. Dat hoeft niets te zeggen over politieke betrokkenheid, maar het kan er wél voor zorgen dat mensen minder snel via Google op zoek gaan naar verkiezingsinformatie.” |
Wilders Google-nummer 1 |
Internet Impact keek ook naar de online populariteit van de verschillende partijen en lijsttrekkers. Als het gaat over de lijsttrekkers, dan is PVV-lijstaanvoerder Geert Wilders duidelijk de nummer één. Alleen D66’er Jetten en Henri Bontenbal van het CDA kunnen hem qua online zoekvragen nog enigszins bijbenen, terwijl alle andere lijsttrekkers hooguit de helft van Wilders’ populariteit genieten. De partijleiders van kleinere partijen als DENK, 50PLUS en BVNL worden nauwelijks gegoogeld. Maar opvallender is nog dat ook de lijsttrekkers van de BBB en NSC - toch onderdeel van het vorige kabinet - niet of nauwelijks op online aandacht hoeven te rekenen. Op ‘Mona Keijzer’, de nummer twee van BBB die het nieuws haalde als ‘palingpopulist’, wordt zelfs vaker gezocht dan op de naam van partijleider Caroline van der Plas. |
D66 de grootste in Google |
En als ons online zoekgedrag van afgelopen week een voorbode is voor de verkiezingsuitslag komende woensdag, dan krijgt de VVD tóch haar zo gewenste centrumrechtse kabinet, met D66 en het CDA als grootste partijen. De PVV, de grootste in de peilingen, moet het qua online zoekverkeer doen met plek vijf, terwijl er over GroenLinks-PvdA nog minder wordt opgezocht dan over de SP en Forum voor Democratie. |


/)




