Ga terug
Partner

6 juli 2022

Retail & Marketing

TOI-TOYS INTERNATIONAL

EEN DYNAMISCH, GROEIEND BRABANTS FAMILIEBEDRIJF

Toi-Toys International is één van Europa’s grootste leveranciers van veilig en betaalbaar speelgoed. Het assortiment bestaat uit ruim 2.000 speelgoedartikelen van verschillende merken voor alle leeftijdscategorieën. Vanuit het magazijn in het Brabantse Eindhoven (16.000 m2) vindt de distributie plaats naar maar liefst 45 landen. Het bedrijf professionaliseert: de merkpositionering en de verkoopstrategie zijn opnieuw onder de loep genomen.

Het familiebedrijf van eigenaar Rob Rooijackers is in 1991 gestart en bestaat nu ruim dertig jaar. Aldus CEO Rob: “Mijn vader en oom waren pioniers met handelsgeest en een neus voor trendartikelen. Ze bezochten speelgoedfabriekjes in het verre oosten tot diep in China en brachten speelgoed naar Nederland. Zij hebben de basis gelegd van het bedrijf zoals het nu is. ”Rob nam het bedrijf inmiddels ruim tien jaar geleden over en heeft het doorontwikkeld van vijftien naar zestig medewerkers. Hij heeft bovendien een belangrijke kiem gelegd voor een professionaliseringsslag. “Een vernieuwde merk- en verkoopstrategie dient als basis voor een continue groei richting de toekomst. We bieden een veilig, kwalitatief assortiment speelgoed voor een betaalbare prijs, dat een goed alternatief is voor A-merken als Barbie of Playmobil. Toi-Toys staat vooral voor betrouwbare levering uit voorraad”, vertelt Rob Rooijackers.

CCO Ruud Schaay en Marketeer Eveline Gerbranda geven het merk Toi-Toys een boost met een nieuwe positionering en de verdere ontwikkeling van het assortiment met zowel vaste productlijnen als een gedeeltelijk wisselend assortiment. En dat binnen de juiste verkoopkanalen. Toi-Toys heeft alles in huis: een grote showroom, magazijn, een inkoop-, marketing-, sales-, design- en een kwaliteitsafdeling met een eigen laboratorium voor het uitvoeren van producttesten. Waar inkopers vroeger inkochten op onderbuikgevoel, kopen ze nu in op basis van gefundeerd marktonderzoek. “Kwaliteit staat hierbij heel hoog in het vaandel. Want speelgoed dat onverhoopt op de markt komt wat schadelijk kan zijn voor kinderen, dat willen we te allen tijde voorkomen.”

Kwaliteit als belangrijkste pijler

Inkoop van speelgoed vindt voor 95% plaats in China. Voordat een artikel wordt ingekocht, doet Toi-Toys’ kwaliteitsexpert Bart een risicoanalyse. In het interne laboratorium onderzoekt hij elk product volgens specifieke richtlijnen op fysieke, chemische, brandgevaarlijke en elektrische kenmerken en voert zware testen uit zoals een val- en stootproef, draaien en trekken. Hij vertelt: “Ik verplaats me in de leeftijdscategorie en kijk naar bedoeld en onbedoeld gebruik, uitsteeksels, kleine onderdelen, wat er gebeurt als een kind het speelgoed in zijn mond stopt, etcetera. Bepaalde specifieke testen besteden wij bewust aan externe laboratoria uit. Daarnaast bezoek ik de speelgoedfabrieken en voer controles uit op grondstoffen en het productieproces. Zo bouw ik een volledig dossier op en leg ik de hele puzzel. Ik hanteer hierbij vier criteria: pass, minor, major en critical. Bij ‘major’ en ‘critical’ is het gebruik niet naar verwachting en zijn de veiligheid en verkoopbaarheid in gevaar. Ik geef dan intern dus geen groen licht. Bij onze afdeling Inkoop noemen ze mij daarom ook wel de showstopper”, lacht Bart. “De regel hier is: wij houden ons aan het Europese wettelijke kader. Hierbij staan kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid van ons hele speelgoedassortiment voorop.”

Een bedrijf om trots op te zijn

“Toi-Toys is een mooi bedrijf dat groeit en waar we trots op zijn”, vertellen Ruud en Eveline. “Speelgoed is een leuk product en het personeelsbeleid is gericht op ‘fun’ voor alle medewerkers. De basis is goed en het is fijn om hier te werken. Naast een prachtige werkomgeving, kan eenieder gratis gebruik maken van de bedrijfsfitness, kosteloos laden van elektrische voertuigen en vele extra’s, waaronder dagelijks vers fruit. Onze branche en ons bedrijf zijn altijd in beweging, dus dat maakt het werk zo boeiend.”