Tips voor inspelen op vakantiedagen
Als je weet wanneer je bepaalde gasten kunt verwachten, dan kun je hier handig op inspelen.
1. Personeelsplanning
Op Belgische feestdagen zijn winkels, restaurants en musea gesloten. Belgische gasten gaan dan massaal de grens over voor een dagje uit, om te shoppen of een korte vakantie te vieren. Zonde als je gesloten bent of te krap gepland hebt op je terras!
2. Prijsstelling
Werk je met dynamische prijzen of hoog/laagseizoen? Dan mis je omzet als je alleen de Nederlandse vakanties meeneemt in je prijsberekening. De Paasvakantie, Fronleichnam (Sacramentsdag) en de herfstvakantie zijn voorbeelden van afwijkende vakantiedagen. Neem ze mee in je prijsstelling.
3. Marketing & Communicatie
Spreek je doelgroep aan in hun eigen taal en activeer hen om jouw locatie te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan meertalige landingspagina’s op je website en het vertalen van je menukaart. Zorg ook dat je goed gepresenteerd wordt op internationale reviewsites, aangezien dit grote invloed heeft op het beslisproces.
4. Aanbod
Bied je speciale producten aan? Bijv. Engels- of Duitstalige rondleidingen of speciale arrangementen afgestemd op de Belgische- of Duitse gast? Zorg dan dat ze (extra) boekbaar zijn in de periodes dat deze gast op vakantie gaat!