‘The Greater Number’ Dutch Design Week 2021

Tijdens de 20ste editie van Dutch Design Week manifesteert Eindhoven zich als bruisend centrum voor de toekomst van design! Wat heeft design voor meerwaarde voor mijn onderneming? Hoe kom ik met design tot business? Ondernemers & designers zijn gedurende dit dynamische ontbijt met elkaar in gesprek gegaan. Wow de energie spatte ervan af! World Trade Center Eindhoven organiseerde in samenwerking met Gemeente Eindhoven en VNO-NCW de uitreiking van de ‘Social Design Talent Award 2021’. 8 designtalenten werden genomineerd, waarna de jury de volgende winnaars heeft benoemd:

1. “Unselfish Cabins” Fé Ramakers, Design Academy, won een betaalde opdracht t.w.v. € 10.000 én coachingstraject door Design Forum, aangeboden door Gemeente Eindhoven

Tiny houses die de stad op een symbolische manier samenbrengen. Elke cabin onderzoekt hoe architectuur bijdraagt aan het ecosysteem van de stad en tegelijkertijd een plek kan creëren om te wonen met minimaal ruimteverbruik. Deze duurzame woningen zijn niet alleen sterk verbonden met hun omgeving, maar ook met elkaar. Hierdoor gaan ze de stedelijke uitdagingen aan op het gebied van water, afval, warmte, biodiversiteit en sociale cohesie.

2. “Living Moments” Myrthe Thoolen, TU/e, won een coachingstraject aangeboden door Privacy Protection Europe, member WTCE, Ger de Wit & Lianne van den Boogaard

In Nederland zijn op dit moment ongeveer 300.000 mensen met dementie. Living Moments helpt mensen met dementie in het aangaan en behouden van sociaal contact: appjes met tekst,beeld of geluid wordt direct omgezet in geprinte ansichtkaarten. De ontvanger, de persoon met dementie, kan de kaart in het apparaat plaatsen, waardoor er een extra digitale boodschap tot leven komt.

3. “Paysage Local” Eléna Hervé Caro, Design Academy, won een coachingstraject aangeboden door EElabels, lid van VNO-NCW, Marc Evers

Een tool om verschillende groepen inwoners van dezelfde stad te betrekken en de sociale cohesie te versterken. Het draait om een nieuw geweven wandtapijt, verwijzend naar onheuglijke tijden waarin mensen hun culturen vertegenwoordigden door middel van textiel en grote wandtapijten. Het doel is om op een poëtische manier een gevoel van verbondenheid en toe-eigening van onze lokale territoria te herstellen.